Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 7, 2016

Sommarpärspektiv XI 2016 -…å denna allsång och detta land

I mitten på 1990-talet var jag på besök i Estlands huvudstad Tallinn.

Tallinn

Den första platsen vår värd och guide tog oss till var Lauluväljak. Eller kanske vi här i Sverige bäst känner det som Sångarfältet.

Ursprungligen byggdes det 1959 till firandet av att Estland blev en del av Sovjet.

Den fortsatta berättelsen är stark. Sångarfältet blev en symbol och samlingsplats i slutet av 1980-talet för esternas kampen för nationell självständighet.

Och det sjöngs. Det var sången som förenade och med rätta brukar den estniska frigörelsen kallas för den sjungande revolutionen.

Det är som att sången bär en inneboende kraft i oss. Det förenar och får oss att känna delaktighet. Samtidigt som vi också blir beroende av varandra.

Det är kanske ingen tillfällighet att sången och musiken inte gillas av dagens terrorister och extremister.

Sången och musiken, kulturen och glädjen hotar deras världsbild.

Idag finna det ca 600 000 körsångare i Sverige. Prata om folkrörelse.

Ni tycker kanske att jag drar för höga växlar på det här – men jag är verkligen en anhängare av Allsång på Skansen.

För mig är det sommar. För mig är det en del av vårt kulturarv.

Redan 1935 började man sjunga allsång på Skansen med legendariska Sven Lilja och senare Egon Kjerrman som allsångsledare.

Allsång på Skansen

Från 1979 så blir det också TV och den vetgirige minns Bosse Larsson och Lasse Berghagen fram till dagens Sanna Nielsen.

Och snacka om bredd. I vår familj så tittar både de minsta barnbarnen och gammelfarmor på programmet.

Och bredden i programmet säger också något om vart vi är. Klassiska svenska visor och sånger blandas med pop, hip-hop och soul.

Och hörde jag rätt? Nu i sommarens Allsång på Skansen – Woody Guthries klassiska och finstämda ”This Land Is Your Land” från 1940 och som speglade känslorna i dåtidens USA.

Jag tror att det också finns en tolkning på estniska eftersom den är universell.

Men här i en tolkning på svenska av Mikael Wiehe.

Ha en fortsatt fin augusti

———-

Det här är ditt land
Det här är mitt land
från Ales stenar
till Norra Lappland
från Bohus klippor
till Gotlands raukar
Landet, det tillhör
dej och mej

Med mörka skogar
och höga furor
med vita björkar
och röda stugor
med fält och åkrar
och varv och gruvor
landet, det tillhör
dej och mej

Med skär och kobbar
och djupa fjärdar
med ljusa hagar
och svarta tjärnar
med sina blånande
berg i fjärran
landet, det tillhör
dej och mej

Jag åkte norrut
längs Höga kusten
när skogen rodnade
Det var om hösten
Och havet glittrade
i morgonluften
i landet som tillhör
dej och mej

Jag stod på toppen
av Kebnekaise
och såg på solen
som aldrig sjunker
på myr och mossar
på fjäll och forsar
och på landet som tillhör
dej och mej

Jag stod där hemma
när dimman lättar
Jag stod bland rapsfält
och klara bäckar
där boken grönskar
och storken häckar
i landet som tillhör
dej och mej

Det var på kvällen
Jag stod vid stranden
under Vintergatan
och Karlavagnen
Jag tog min älskade
hårt i handen
och sa, landet, det tillhör
dej och mej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Responses

  1. Ja, jag tro också på att sång förenar! Min far var en av de estländare som flydde från sitt hemland, efter att han krigat vid olika fronter, senaste var vid Karelska näset. Han var smärtsamt skadad, krigsskadad men sjöng mycket, ofta estländska folksånger. Och, efter det att Estland på 90-talet blev mer ”fritt”, sångerna förenade och det fanns åter möjligheter att besöka landet, tvekade han av skräck över att inte komma därifrån. Det var dubbel sorg, förstår jag idag. Idag går tanken till alla de som flyr från sina hemländer, från krig och förtryck. Det har inte heller så många val, men vill leva, fortsätta sina liv. Vi ska efter bästa förmåga lindra och bekräfta deras behov av att sjunga sina hemländers folkmusik och sånger.

  2. Tack AnnCriztin för att du bjuder på din berättelse och din familjs erfarenheter.

    Allt gott!

    Pär E

  3. Tack


Kommentera

Kategorier

