Skrivet av: Pär Eriksson | juli 31, 2016

Sommarpärspektiv IX 2016 – å…denna sköna semester och detta arbete

Jag är uppvuxen med begreppet industrisemester men jag är inte lika säker att våra yngre generationer gör samma starka koppling.

Sundbyholm2
En bild från dåtidens semesterparadis Sundbyholm

Eftersom en stor del av arbetskraften i vårt land var kopplade till industrin så tecknades ett gemensamt avtal mellan arbetsgivare och de fackliga organisationerna vilka veckor som industrin skulle ta paus eller dra ner på produktionen.

Och dessa veckor påverkade hela Sverige och våra familjers möjligheter att ta ledigt.

Idag tror jag inte att så många av oss tänker industrisemester.

Och utvecklingen gick hyfsat snabbt under 1900-talet.

1938 infördes en lagstadgad rätt till 2 veckors betald semester. Det var också då anläggningar och platser som vårt eget Sundbyholm blev viktiga.

Det gav oss arbetarbarn och familjer en möjlighet att kunna bo några veckor utanför stadens centrum, bada och få äga sin egen tid.

Långt in på slutet av 1970-talet var det fortfarande populärt att bo i stugorna som idag är en del av Sundbyholms konferensanläggning.

Det här är också en tid då campingen kommer till. De första enkla tälten fanns att köpa och gav både unga och barnfamiljer möjligheter att ta sig ur städerna. Oftast på cykel.

1951 utökas semestern till 3 veckor. Och 1963 blir det 4 veckor.

Det här är en tid då tälten byts mot de första sommarstugorna. Oftast enkla och byggda på spillvirke från något bygge.

Nu gör också bilen entré och jag minns vår familjs första resor utanför Eskilstuna.

Det är också en tid då vi blir charterresenärer. Mallorca och Spanien och lite senare Grekland blir för evigt inskriva i den svenska semesterkulturen.

1978 införs 5 veckors lagstadgad semester. Och det är där vi är idag. Beroende på ålder och avtalsområde så finns det också semesteravtal som är längre än så.

Och resten av utvecklingen kan ni. Husvagnen, husbilen, sommarstugor som nästan blir till permanentboende.

Thailand, Usa, Egypten, Kroatien och de europeiska huvudstäderna blir nya och attraktiva resmål.

Och i takt med att många svenskar har rötter och släktingar i andra länder ökar också resorna till dessa länder.

Vandringar och uppleveler i natur och fjäll ökar i popularitet.

Jag skriver inte det här i första hand för att bedriva folkbildning om semesterns historia utan mer för att få oss att reflektera över välfärden och välståndets utveckling.

Det som vi idag betraktar som något naturligt och knappt värt att nämnas har krävt ett målmedvetet arbete för att nå.

Av våra far- och morföräldrar och av våra föräldrar. Av arbetsgivare och fack tillsammans.

För vila behöver vi. Att få återhämta sig. Att hämta kraft och energi. Att hitta motivationen.

Att få umgås med sin familj, vänner och anhöriga på ett annorlunda sätt. Kanske mer otvunget och lite mer avslappnat är brukligt då allt kräver sin tid i ett uppskruvat livstempo.

Jag har inte så många semestrar kvar men känner att glädjen i livet också är att ha ett arbete att gå till.

Det kan låta väl lutheranskt och uppfodrande.

Vi bukar skylla på Martin Luther – en tysk präst på 1500-talet som stod bakom den sk protestantiska reformationen – när vi diskuterar vår syn på arbete.

Men min livserfarenhet är att få bidra, inte bara till sig själv och sin familj utan också till samhällets utveckling, är en av ingredienserna i livets mening.

Detta är kanske särskilt viktigt i den tid vi lever nu. En tid med krig, terror, flyktingströmmar och stora sociala umbäranden för många miljoner människor.

Sommar 2015e

I en tid som kanske upplevs som lite visionslös och där de som vill gruppera oss och särskilja oss utifrån vår bakgrund, hudfärg, religion eller sexuell identitet åtminstone kortsiktigt ser ut att ha stärkt sina positioner.

I det läget är det än viktigare att vi hittar drivkraften i våra liv och att vara människa.

I mitt sätt att se det är arbete, att bidra till samhällets ekonomiska och sociala utveckling och den stad vi lever och verkar i en del av det.

Ha en fortsatt fin sommar!

 

Responses

  1. Käre Vännen Pär!
    Intressant kåseri med igenkännande markörer. Tack, det sporrar till nedanstående repllik.
    På hemväg till Etu från en vistelse i Hedesunda söder om Gävle (min födelsestad och skolstad t o m gymnasiet) backade jag mitt liv ca 50 år och reste runt i gamla kvarter i och utanför Gävle med omnejd. Oj så mycket som snurrade i minnet! Lunchade sedan i Älvkarleby och senare fika på Ofvandals i Uppsala.
    Utanför Gävle (Bomhus) arbetade min far som tjänsteman och jag praktiserade på byggnadsavdelningen ett antal somrar vid Billerud/Korsnäs stora pappersfabrik. Minns mycket väl hur arbetsvillkoren var under 60-talet.
    Besökte även vår fd sommarstuga utanför Furiviksparken. Minnen, minnen ….
    Tänker på den sk ”ståndscikuleringen” och samhällsutvecklingen med mera.
    Nu bor jag i en sk ”lyxvåning” vid Nybron /Klosters ka , med utsikt mot Ditt kontor i Stadshuset på Fristadtorget. Vidare har jag ett fint och stort ”ställe” i Rimforsa , Östergötland. 70 år nyss fyllda och vid god hälsa, men tyvärr ensam efter goda hustruns bortgång i cancer för 4 år sedan. Sådant är livet, men genom två fina barn i gott arbete och goda bostäder i Stockholm, är jag mycket tacksam.

    Livet är rätt fascinerande, men jag förstår att många familjer och enskilda äldre och yngre har det kämpigt.

    Jag trivs med seniorlivet och känner mig behövd och nyttig inom äldrepolitiken, där jag verkar för (M) inom KPR. Empati !!!!

    För övrigt aktiv inom det fria civilsamhället, bl a Frimurarna och Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) i Mälardalen.

    Varje människa är unik på allehanda sätt! Samlade erfarenheter bör tas tillvara livet ut! Äldreområdet kan rekommenderas. Där finns behov av personligt stöd bland många äldre och funktionsnedsatta.
    Alla kan bidra med något!!

    Ha en framgångsrik höst!

    /Hans-Erik


Kommentera

Kategorier

