Skrivet av: Pär Eriksson | juli 27, 2016

Sommarpärspektiv VIII 2016 -…å detta Parken som betyder så mycket

Jag vet inte hur många gånger jag varit i Parken i Eskilstuna.

Parken Zoo1

Kanske hundra gånger är en underdrift.

Det är kanske den plats som på ett märkligt sätt betytt mest för mig i livet. För utan Parken hade jag inte varit född.

I varje fall om jag ska tro min mamma som flyttade hit som ensamkommande norrlänning – heter det så – i slutet av 1930-talet.

Hon var 17 år och lämnade ett Norrland som då inte kunde erbjuda arbete. Framtiden låg söderut i Mälardalen.

Det hade nog kunnat blivit både Västerås, Enköping, Arboga eller Strängnäs men nu blev det Eskilstuna.

Och ska jag tro min mamma så var det för att det där fanns en folkpark och att Eskilstunaborna var kända för att vara både snygga och dansanta.

Jag tror ni förstår vart den här berättelsen tar vägen.

För var tror ni att jag själv träffar den som ska komma att bli min fru? Det är många par som förälskat sig i varandra i Parken till tonerna av Curt-Görans, Eldorados och Monotones.

Och som en följd av det är det säkert hundratals barn – eller törs jag skriva tusen – som blivit till tack vare Parken.

Och av alla dessa hundratals besök så minns jag också de med min morfar. Han ville visa en stadspojke hur en björn och en älg såg ut.

Och alla musikupplevelser. Från Nameloosers och Tio-i-topp-besök på 1960-talet via Status Quo på 1970-talet, Tomas Ledins Rocktåg och en Carola på 1980-talet, vårt eget Kent på 2000-talet till dagens unga artister.

Tack Tommy Erikson och andra artist- och arrangörsansvariga för alla fantastiska musikupplevelser under decennier.

Och alla besök med mina egna barn.

Och alla konferenser och möten i Pingvinen de senaste åren då vi mejslat ut ledar- och medarbetarskapet för kommunen.

Ja, frågan är om hundra besök räcker.

Och så är jag där nu i veckan med mina barnbarn och möter alla dessa minnen av min egen uppväxt men kanske också av ett Eskilstuna i förändring.

Min mammas folkpark som också blev en välbesökt och omtyckt djurpark. Till badäventyr och karuseller.

Men också en park som blivit en utmaning med ekonomiska underskott under många år.

Parken Zoo

Och också en djurpark som för några år sedan blev dramatiskt ifrågasatt om förmågan att leva upp till visionen om att ”Rädda världens djur”

Med rätta ställs också frågan om en kommun skall driva en djur- och nöjespark. En kommunal organisation som förvisso är bred till sin karaktär och sitt uppdrag men är det just det här som vi ska vara bäst på?

Och kanske det är ett ödets ironi – apropå min och Parkens historia – att jag i min roll som kommundirektör får vara med om att det kommunägda Parken tas över av ett privat företag nu under året.

När jag och barnbarnen summerar årets besök så ger vi tillsammans högsta betyg. Det kan låta som att jag vill vara inställsam – men jag möter en fin och välskött park.

Oaktat vad vi tycker om att ha djur i hägn så verkar det för mitt öga som att djuren har det bra.

Jag slås också av det fina bemötandet mina barnbarn får av alla Parken Zooare och alla sommarjobbande ungdomar.

Ett värdskap och en fin attityd som jag tror att vi alla kan lära av.

Ett bra betyg till Lennart Sundén och alla VD:ar i rakt nedåtstigande led och erfarne Camilla Delac, hela ledningen, styrelsen och naturligtvis alla medarbetare.

Och oaktat ägare så är och kommer Parken Zoo att förbli en viktig del av Eskilstuna.

En gissning är att vi kommer att fortsätta att besöka Parken och att mina barnbarn om några år tar med sig sina barn…och så vidare.

Och just i vår familj kommer gammelfarmors berättelse att leva kvar i flera decennier.

Att vår familj blev just Eskilstunabor kan vi tacka Parken för…no doubt about it…tänk så det kan bli.

Ha en  fortsatt fin sommar!

 

Responses

  1. Nåja oss emellan Pär så misslyckades även Du att få PZ på fötter och hur går det med resten av kommunförvaltningen ?
    Finns modigt borgerligt ledarskap för Top lever Management direktors !
    Oss kompisar emellan !
    Men inte ens Du kan simma i stark motström .
    Det tar nog ytterligare en eller två valperioder innan …
    Men, mycket är bra …
    Du är ju en riktig urdjävul till ledare i motvind!
    Så fick Du visst ”tuggmotstånd ” som
    jag vet att du gillar/ behöver .
    Just nu sänker sig mörkret över ån och fina centrala
    Eskilstuna! Ha det!!!

    • Ursäkta slarvigt skriven text i mitt inlägg…


Kommentera

Kategorier

