Skrivet av: Pär Eriksson | juli 21, 2016

Sommarpärspektiv VI 2016 -…å denna vackra natur och samhälle

Det är något magiskt med sommaren.

Eskilstuna ån3
Foto Elenor Andersson

Det är som att jag ser vår natur, vårt landskap med andra ögon. Det som annars är en nödvändig resa till jobbet, lite stressad och med ögonen på klockan blir till något annat under sommaren.

Träden blir till en bokskog. Några åkrar blir till ett böljande vackert landskap i gult och grönt.

Det slår mig hur vackert Sverige är. Jag blickar ut mot en kav lugn Östersjön i St Annas skärgård.

Jag inspireras av myrarna och fjällsluttningarna i Sälen och längtar redan att besöka mina rötter längs den vackra Ljungadalen i Medelpad.

Det är något visst med sommaren.

Och ändå är det något som gnager. Det är som att jag blir förförd. Jag ser inte problemen och utmaningarna.

För bakom det vackra sker också en långsam förstörelse och rovdrift på vår natur. Vi behöver förstå det.

Vi tar mer av vårt jordklot i anspråk än vad som är rimligt.

Jag hör att det låter högtidligt och krävande. Den skada vi människor utsätter vår planet för kommer inte i första hand att betalas av oss som lever nu.

Om hundra år lever ingen av oss och ingen kan ställas till ansvar. Men jordklotet är ändå fyllt av miljarder människor. Några är våra barnbarnsbarn och deras framtida barn

I bästa fall kommer de att titta på gamla telefoner som är sparade av nostalgiska skäl som vi nu sparar våra föräldrars gamla fotalbum – där det finns tusentals bilder på oss som levde nu.

Och de kommer att bli både varma i hjärtat och samtidigt avkräva ansvar.

Samtidigt gör det mig glad att vårt land rankas som bäst i världen på att sammanbinda målen för hållbar utveckling med de tre perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

I en nyligen publicerad rapport från Sustainable development solutions network och den tyska Bertelmannstiftelsen används tre olika metoder för att rangordna världens länders arbete med hållbar utveckling.

Oberoende av vilken metod som används så rankas Sverige högst av världens länder.

Och lärdomen är tydlig. Länder som lyckas bekämpa sociala orättvisor, som har en rättvis förmögenhetsfördelning och små inkomstskillnader lyckas bäst.

Och en viktig slutsats i dessa svåra och turbulenta tider – om än föga överraskande – länder som klarar sig undan krig och terror där utvecklas ekonomin och välståndet. Människan får vara människa.

Jag är stolt över att att verka som kommundirektör i en stad som tar de här frågorna på allvar.

Utan att låta skrytsam – jag vet att vi också har svårigheter och problem att ta itu med – men Eskilstuna är en av Sveriges bästa och mesta miljöstäder.

Det får vi till och från också uppmärksamhet för i olika rankingar och mätningar.

Denna industristad som både varit världsledande de senaste hundra åren och samtidigt alltjämt lider av sviterna av industrins strukturkris.

Den som inte förstår den här utvecklingen förstår heller inte vår stads själ och hur viktigt det är att klara av att tänka tre tankar samtidigt.

Det ekonomiska perspektivet. Vikten av att fler arbetar. En god atmosfär och ett gott klimat för våra företag.

Det sociala perspektivet. Vikten av att alla blir delaktiga i Eskilstunas utveckling. Vikten av att inte ställas utanför men heller inte ställa sig utanför. Att ta ansvar för sig själv, sin familj och andra.

Det miljömässiga perspektivet. Att bygga en stad och landsbygd som håller över tid. Som inte gör åverkan på människor och natur.

Jag ser mig omkring och ser en sådan vacker stad. En stad som inte kan ligga på en bättre geografisk plats.

Mellan två stora sjösystem. Inte långt från huvudstaden i det vackraste av Mälardalen. Omgiven att sina syskonstäder.

Där vill jag bo och verka.

Ha en fortsatt fin sommar!

 

Kommentera

Kategorier

