Skrivet av: Pär Eriksson | juni 30, 2016

Veckan som gått – w 26

På jobbet
Det fanns en tid då alla i Eskilstuna hade semester samtidigt.

Semester

Jag överdriver något. Handeln och vården var igång hela sommaren. Jag tänker naturligtvis på industrisemestern.

Det var som att alla fabriker och industrier hade bestämt sig tillsammans med övriga Sverige. Och jag minns att mamma och pappa hade 2-3 veckor ledigt tillsammans.

Det var inte så länge sedan. Det är hälsosamt att ibland blicka bakåt och också notera framgångarna det här samhället har skapat.

För visst behöver vi få vara lediga en stund. Känna att kroppen och huvudet får återhämta sig.

Jag noterar samtidigt att 32% av LO-medlemmarna inte har råd att åka bort, äger en somarstuga eller en husvagn. Den siffran har enligt en färsk undersökning ökat de senaste åren. Det finns mycket kvar att göra.

Den här veckan hade jag besök av ungdomar från Skiftinge. Jag gillar sådana här initiativ.

Skiftinge-ungdomar

Vi pratade fotboll, skolan och Eskilstunas framtid. Jag känner att det finns en hoppfullhet och en målmedvetenhet.

Vi resonerade också om deras rötter – att rotsystem är viktiga – men att det absolut viktigaste är inte var du kommer ifrån utan vart du ska.

Jag avslutar mina samtal om hur våren varit med mina närmaste medarbetare. Det slår mig att vi har ett riktigt bra lag av förvaltningschefer och direktörer.

Det är inte alltid jag lyfter upp det. Man kanske bara tar det för givet. Vi utgår ifrån att ledarskapet i en stor kommun håller en bra och hög kvalitet.

Modigt ledarskap3

Min erfarenhet efter att ha arbetat i tre stora kommuner är att varje individ oftast bär på erfarenhet och kompetens men inte alltid förmår vara en lagspelare.

När jag summerar mina samtal så ser jag inte bara bra chefer utan också mogna ledare som ser helheten och agerar i en anda av att vi behöver gå tillsammans. Oaktat förvaltnings- och bolagstillhörighet. Sådant smittar medarbetarna och vice versa.

Jag är mån om att få förmedla det. Eskilstuna kommun håller sig med ett riktigt bra ledar- och medarbetarskap. Och det är precis vad vi behöver i dessa oroliga och turbulenta tider.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
– Vilka är dina sommarsmultronställen i Eskilstuna, frågade min arbetskamrat Eva mig här om dagen.

Jag var tvungen att tänka efter innan jag såg tre platser framför mig som betytt och betyder mycket för mig.

Sundbyholm10

Det går inte att inte nämna Sundbyholm. För mig är det Mälarens pärla. Inte bara för sin fina badplats, marina, slott, konferens, Sigurdsristning och trav- och hästcentrum utan för dess vackra natur.

Det finns ingen plats i Eskilstuna där Mälaren bildar en sådan framskjutande vy. Och bokskogen och den vackert markerade åsen som leder bort mot Sundby kyrka. En påminnelse om vad naturen skapat.

Det är också en plats där jag bodde med mina föräldrar i de då moderna sommarstugorna som kommunen hyrde ut åt arbetarfamiljerna. Och för oss som är födda på 1940- och 1950-talen – badbussen.

Vilsta3

Djurgården och Vilsta är andra sommarplatser som betyder mycket för mig, berättar jag för Eva.

– Själv tycker jag att centrum och allt som sker längs vår vackra å är mitt sommareskilstuna, replikerar Eva.

Och jag blir glad när hon säger det. Som boende i en annan kommun så ser hon Eskilstuna med andra ögon.

För mig är centrum ett plats där våra industrier låg. Det var dit pappa cyklade samtidigt som vi barn och familjer bodde en bit utanför själva centrumkärnan.

Eskilstuna ån5

Eskilstunaån rann där helt pliktskyldigt.

För den nye betraktaren så är det ån, centrum och det nya Fristadstorget som är vår stads nya markörer och finaste pärlor.

På hemmaplan
Det märks att tempot håller på att gå ner även hos familjen Eriksson. Sommarböckerna läggs fram. Det förbereds för packning inför sommarens första utflykt.

De minsta barnbarnen börjar prata om den årliga kusinveckan.

Det sägs att motivation alltid slår klass. Det vill säga engagemang, en stark vilja och en gemensam vision vinner över tekniskt kunnade och kompetens. Kanske det också gäller inom arbetslivet.

I alla lägen kan vi lära av Islands fotbollslag. Spelarna kommer från den norska och svenska serien o0ch vinner över sina mer namnkunniga motståndare från Chelsea, Manchester United och Liverpool.

Island

Annars lyssnar jag på isländska Sigur Ros. Som en påminnelse.

Veckan krönika ”Om…” och ”Veckan som gått…” tar sommarledigt.

Men du som inte tycker att du har nog av den här bloggen så kommer – som brukligt är – ett antal Sommarpärspektiv.

Jag ser redan fram mot hösten. Det finns så mycket att göra om vi vill förändra samhället, vår stad och oss själva.

En stor sommarkram till alla läsare!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

