Skrivet av: Pär Eriksson | juni 23, 2016

Veckan som gått – w 25

På jobbet
Jag har haft förmånen att under åren bekanta mig med Stadsmissionen.

Stadsmissonen

Därför är det extra roligt att organisationen nu etableras i Eskilstuna. I onsdags så bildades föreningen formellt och ordförande är Lars G Linder.

Stadsmissionen har en lång historia och Stockholms Stadsmission som är själva urmodern har funnits i 150 år. Idag driver Stadsmissionen en bred social verksamhet men också härbärgen, klädaffärer och skolverksamhet.

Ibland sägs det att föreningar är komplement till samhällets sociala skyddsnät. Jag förstår andemeningen i det resonemanget.

Samtidigt står jag för en något annan syn. Naturligtvis har samhället det yttersta ansvar och vår välfärdsmodell – något att vara stolt över – bygger på att stat, kommun och landsting – har ett tydligt ansvar för att tillgodose medborgarna med en grundtrygghet.

Ung och gammal

Vårt samhälle bygger i den meningen inte på insamlade medel eller tillfälliga kampanjer.

Men vi behöver också förstå föreningarnas oerhörda betydelse. De står för något annat som är värt så mycket. Bland annat ett ideellt engagemang, kanske en livslång kontakt och relation som en kommun sällan kan stå för.

Så frågan är vem som är komplement till vem eller kanske vi kan förenas i en syn att alla behövs.

När vi kliver in i sommartider så ges också tillfälle att summera vårens arbete. Den här veckan har jag träffat kommunalråden och förra veckan så summerade tjänstemannaledningen vårens arbete.

Och det har varit en särskilt år. Kanske allmänheten mer noterat det via media men vi som lever mitt i det vet att Eskilstuna bidragit på ett bra sätt för att klara mottagandet av flyktingfamiljer och ensamkommande ungdomar.

Läxhjälp

Alla har någonstans att bo, barn och ungdomarna går på förskolan eller i skolan. Våra föreningar har bidragit på ett sjusärdeles sätt och alla dessa språkguider och språkvänner, gode män och familjehem.

Jag har skrivit det tidigare – jag är så imponerad över Eskilstunaborna och över våra medarbetare.

Det betyder inte att allt varit enkelt. Tvärtom. Det har krävts så mycket av oss och av alla som kommit hit.

Jag pratar människovärde.

Ny radio-pod ute för den som inte får nog av Eskilstuna kommun. Eva Norberg och jag besöker sumatratigrar, lemurer, sandkatter och Parken Zoos Camilla Delac. Ni hittar det på eskilstuna.se

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Vi står mitt uppe i fotbolls-EM och i augusti väntar OS för såväl damerna som herrarna. Så det är verkligen en fotbollssommar.

Eskilstuna kan kanske inte stoltsera med några större allsvenska meriter och medaljer även om United nu håller på att skapa en ny era.

Men till och från har också vi bidragit till svenska landslaget. Mittbacken Kent Karlsson – även om han större delen av karriären representerade Åtvidaberg – är en sådan legend. Guldbollen 1975, två VM och både svensk och dansk mästare som tränare.

Naturligtvis IFK:aren – men i grunden var han Tunaforsare – Kenneth Andersson är ytterligare en. 83 landskamper och imponerande 31 mål och ett SM-guld med IFK Göteborg och givetvis ett VM-brons från 1994.

Till dagens Sebastian Larsson. Seb säger idrottssverige – vi Eskilstunabor vet bätttre – Bissen. Debut i landslaget 2008 och fortfarande en viktig spelare.

Och så våra damer. Olivia Schough, Nathalie Björn, Malin Diaz, Mimmi Larsson och Petra Andersson som alla är uttagna som möjliga OS-spelare. Och naturligtvis målvakten och vår Triangelnfostrade Emilie Lundberg.

Fröjdfeldt2

Men vi glömmer lätt bort kanske en av de största. Domaren och vår arbetskollega Peter Fröjdfeldt. En tuffing som spelare på fotbolls- och bandyplan och en riktigt bra domare i absoluta världsklass.

Utsedd av de allsvenska tränarna till årets bästa domare 2004.

2008 var ett riktigt gyllene år för Peter då han stod på toppen av sin karriär. Han dömde UEFA-cupfinalen, EM-kvarstfinal och samma år utsågs han till Referee of the year.

För mig är Peter minst lika stor som våra spelare.

Och nu står han där, hjälper och stöttar nya unga domare. Oaktat om det är i de allsvenska sammanhangen eller på Ekängen.

Jag sprang av en slump på FIFA-domaren Mohammad Al-Hakim som berättade att Peter idag var hans mentor och rådgivare.

Det är också ett Eskilstuna att vara stolt över.

Fröjdfeldt1

Och jag vet att han fick Chelsealegenden John Terrys tröja vid sin sista internationella match. ”I know that this is your last match ref…so here are my shirt…”

Kan det bli större?

På hemmaplan
Vi skriver midsommar och det är en signal om att vi har en sommar framför oss. Nu håller vi tummarna för att vi får en fin och varm sommar.

Endast ett avsnitt kvar av Game of Thrones. Jag förstår att den som inte följer det rycker på axlarna. För oss som är inbitna och följt seriens sju omgångar och otaliga avsnitt vet att det är nu det avgörs. Kom igen Jon Snow.

Annars lyssnar jag på några covers på Bruce Springsteen-låtar. Cowboy Junkies sångerska Margo Timmins och Nate Ruess gör var sin vacker version av Thunder Road. Sådant håller jag på med.

Midsommar

Trevlig midsommar!

 

Responses

  1. I veckan besökte ja Stadsmissionens ” sommarkollo” i Stenfasta mellan Stallarholmen och Strängnäs. En verksamhet för äldre som önskar få komma ut på landet några veckor under sommaren. Även den som saknar bostad har möjlighet att få en plats. Jättebra verksamhet och roligt att Stadsmissionen kommer att etablera sig i Eskilstuna.

  2. Tack Anita för dina rader.

    Det låter som att du har bra erfarenheter av Stadsmissionen.

    Ha en bra sommar!
    Pär E


Kommentera

Kategorier

