Skrivet av: Pär Eriksson | juni 16, 2016

Veckan som gått – w 24

På jobbet
Den här veckan hade jag förmånen att hälsa ca 600 ungdomar välkomna som feriepraktikanter hos oss.

Feriepraktikanter1

Det är stort och jag tror att vi alla kan minnas hur viktigt det var att få tjäna de där första egna pengarna. Att stå på egna ben, att vara på väg att bli en ansvarsfull vuxen.

Jag pratade inte om självklarheter – även om jag nämnde vikten av att passa tider, att vara en värdig representant för Eskilstuna kommun – utan mitt budskap handlade mer om vilket samhälle och i vilken värld de växer upp. Det handlade mer om engagera och få dessa ungdomar att känna stolthet för arbetet och sin stad.

Den här veckan var det dags för kommunfullmäktige att fatta beslut om budget och årsplan för 2017.

KOmmunfullmäktige1

Mötet i sig kanske passerar utan stora rubriker men egentligen är det här det viktigaste som sker i Eskilstuna det här året.

Jag förstår att ni förstår min vinkling men om vi tillåter oss att tänka efter så finns det inget viktigare för oss som invånare än hur våra gemensamma resurser är tänkta att användas.

Jag tror på den representativa demokratin därför att jag tror att det är det bästa sättet – av det vi hitintills känner – för att fatta stora och avgörande beslut.

Med all respekt för direktdemokrati eller handuppräckning men sällan tar det utgångspunkten ur ett helhetstänkande.

Ett samhälle där den personen eller den grupp som ropar högst eller har rätt kontakter får som den vill är inget att sträva efter.

Eller än värre – den som hotar eller skapar rädsla för att få som den vill.

arbetslag

Men invänder någon – kommunfullmäktige innehåller få personer. Det är en klok invändning men det är viktigt att förstå att dessa ledamöter är direktvalda av oss medborgare. De förväntas ta just det där helhetsansvaret. Att klara av att se att det behövs resurser både i skola, vård och omsorg och kultur.

Att vi har både rent vatten, välskötta parker och vägar. Att det behövs ett nytt bad och en räddningstjänst. Att barn och ungdomar får stöd samtidigt som vi också kan arrangera en musikfestival eller bygga ett nytt torg.

Framtid - Utbildning

Just därför så var det också årets två viktigaste dagar den här veckan. Ett fullmäktigemöte som kanske passerar med en artikel i lokalmedia men som betyder allt för oss.

Under våren har vi arbetat med att utreda och analysera hur vi kan utveckla Torshälla och det arbete vi gör där. Vi resonerar kring fyra scenarier som senare skall ut på sk remiss och politiska diskussioner under hösten. Beslut förväntas tas i slutet av året och eventuella förändringar – stora eller små – sker under våren 2017.

Vi kallar de fyra scenarierna Torshälla reform, Barn och unga i fokus, Torshälla en del av helheten och Orten i centrum. Det kan låta lite svårtolkad men slår an tonen av vad de olika scenarierna handlar om.

Cecilia och Sara
Två av våra drivmotorer och utbildare – bl a kring jämställdhetsfrågor – Cecilia Boström och Sara Molander

Förra veckan hade vi ett utbildningstillfälle kring det viktiga temat om mäns våld mot kvinnor. Bra att vi lär oss mer om vad vi som kommunal organisation kan bidra med.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna har en lång musiktradition. Den som vill ha en påminnelse och den stolta historien kan gärna gå en musikvandring med det påläste och kunnige Rocco Gustafsson i sommar.

Rock Eskilstuna
De tidiga åren i Eskilstuna  – bild Rolf Bergström

Eller också besöka den nya utställnigen på Stadsmuséet från Rock-Nisse till Kent. Jag är så glad att vår musikarkivarie Stefan Wistrand tagit sig tid. Han bär på mycket kunskap och ni som känner honom vet att han är en omistlig del av Eskilstuna musikliv under snart 45 år.

Ett stort tack till journalisten Torsten Braf som bistått med ovärderliga bilder från sitt fotoarkiv.

En startpunkt för vår moderna musikhistoria är en konsert i Sporthallen 1956 – dock inte Beatles som ju är en legendarisk spelning 1963 – utan Lionel Hamptons storband.

Lionel Hampton

Stefan brukar berätta att det var då det moderna samhället, de moderna tonerna drabbade Eskilstuna. Om jag skriver ”Hey Ba Ba Re Bop” så förstår ni själva.

Eskilstuna har också en fin jazztradition som växer samman med det som senare ska bli rocken och den moderna popen.

Vägen går vi de första dans- och popbanden, 1960- och 70-talens engelskinfluerade pop, via proggen, hårdrock- och punkband till dagens rappare.

Och så landar vi naturligtvis i Kent och Årets Musikstad 1998.

Från Lionel Hampton till Jocke Berg.

Ta tillfället och besök utställningen. Invigning på lördag 18 juni 12.30. Den pågår tillsvidare.

På hemmaplan
Jag gillar stora släktsammandragningar. Den här helgen blir vi ett 25-30-tal vuxna, barn och barnbarn som träffas och påminner oss om att vi hör ihop. Kanske än viktigare i tider av osäkerhet.

Mountainbikandet löper på – heter det så? Många av mina rådgivare poängterar vikten av att jag har beredskap att laga en punktering under Cykelvasan.

Så nu har min cykelkompis Mehmed och jag enast om att jag har ansvar för lagningslapparna och han för hinken vatten…

Annars lyssnar jag på Karl Blau. En amerikansk singer songwriter som gör underbara tolkningar av legenden Townes Van Zandts låtskatt.

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

