Skrivet av: Pär Eriksson | juni 2, 2016

Veckan som gått – w 22

På jobbet
Jag har förståelse för att invånaren i vardagen inte funderar på vem som är ansvarig för vad i ett samhälle.

Ansvar4

Som boende och verksam på en ort så förväntar vi oss att saker och ting fungerar.

Kommunikationer, rent vatten och värme, att förskolan är öppen när jag kommer med mitt barn, att akuten tar emot mig om jag behöver sjukvård, att det finns cykelbanor, ett bad och kanske en teater.

Jag vet att ni vet – men bakom det här finns en myriad att ansvar, spelregler, lagar och förordningar. Kommunen har ett ansvar, landstingen ytterligare ett och statens myndigheter ett annat. Byråkrati invänder någon.

demokrati

Ja kanske men det är också det som bär upp ett samhälle. Gemensamma kollektiva spelregler så att vi inte får ett samhälle där framgång mäts mot att man råkar känna någon. Eller att den eller de som ropar högst och har rätt kontakter får som de vill samtidigt som den som har få eller inga kontakter behandlas på ett annat sätt.

Byråkrati, upprepar några. Demokrati, kontrar jag.

Lägg då till vad näringslivet, organisationer eller vad vi som individer är ansvariga för så växer ett samhällsbygge fram som stavas t-i-l-l-s-a-m-m-a-n-s.

Den här veckan var det träff med landshövdingen Liselott Hagberg och hennes medarbetare på Länsstyrelsen. Det här är ett exempel på en sådan institution som ansvarar för viktiga samhällsfrågor.

Länsstyrelsen

Länsstyrelsen är statens förlängda arm in i länen. De är 21 till antalet och bildades 1634 av…av Axel Oxenstierna…naturligtvis.

Länsstyrelserna skall säkra att kommunerna lever upp till regeringens och riksdagens beslut. De är till exempel involverade i frågor som rör trafikföreskrifter, livsmedelskontroll, djurskydd och allmänna veterinära frågor, regional tillväxt, infrastrukturplanering, samhällsplanering och boende, energi och klimat, kulturmiljö, skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar, naturvård, samt miljö- och hälsoskydd, lantbruk och landsbygd,fiske, folkhälsa, jämställdhet, och integration.

På vårt möte i veckan stod bl a regionfrågan, bredband, integration och miljöfrågor på dagordningen.

Lite folkbildning måste även en kommundirektör få ägna sig åt.

En gång i månaden träffas kommunens chefstjänstemän i det som kallas koncernledningsgruppen. Det är ett forum där förvaltningscheferna, de kommunala bolags-VD:arna och direktörerna på ledningskontoret träffas.

Årsplan2016

Det är ett viktigt forum där syftet är att samordna och diskutera frågor som rör hela den kommunala organisationen. På veckans möte gick vi bl a igenom förslag till Årsplan och ägardirektiv 2017, flyktingmottagandet och arbete med att skapa fler jobb.

Den här veckan träffade jag och vår HR-direktör Annika Tjernström vår Kommunhälsa. De är en mycket viktig del av vår organisation.

Med mer än 8500 medarbetare så brottas också vi med ohälsa, sjukskrivningar och till och från tuffa arbetsvillkor.

Min erfarenhet genom yrkeslivet är att det är så viktigt att ha en välfungerande kommunhälsa. Deras klokskap och kompetens är avgörande.

Ansvar2

Det är särskilt viktigt då vi ser tendenser till ökade sjuktal och stress över hela Sverige och vi behöver tänka i nya banor och hitta nya arbetsätt och metoder för att stödja chefer och medarbetare.

Den här veckan fyller vårt konstmuséum 10 år. Tiden går så fort. Det kändes som att det var invigning i går. Och den som minns kommer ihåg att diskussionen gick höga även då. Inte ska väl Eskilstuna lägga pengar på ett nytt muséum – det gamla duger gott.

Jag är så glad för att vi hade politiker och tjänstemän som vågade. Tack alla konst- och kulturintresserade Eskilstunabor som drev på. För så fint det har blivit.

Konstrmuseet

Stort tack alla medarbetare, Kenneth Åström och nuvarande chef Madelene Unneberg i spetsen. Lycka till de närmaste 10 åren…

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är som att den där ån väcks till liv när våren och sommaren bryter fram.

Det slår mig att många av våra besökare lyfter fram att de tycker att vår å är så vacker. Det är som att de vill påtala det för oss som lever och verkar här. Som om vi inte såg det själva.

Eskilstuna ån3

Och så kanske det är. Den där ån…är väl bara en å. Inget att yvas över.

Men jag som levt här nästan ett helt liv minns också en tid då vi inte såg ån eller pratade om den. Den bara fanns där som något naturligt att vår stad ligger mellan två stora sjösystem – Hjälmaren och Mälaren.

Eskilstuna ån5
Foto: Elenor Andersson som bjuder på många fina Eskilstunabilder på Facebook

Som en påminnelse om att de första fasta bosättarna på 1000-talet slog ned sina bopålar här eftersom det fanns vatten. Då kallades ån Närje å. Missionären St Eskil skulle besöka oss först om några decennier och sätta en livslång prägel på vår stad.

Ån är också en påminnelse om att de första fabrikerna etablerades här eftersom det fanns vattenkraft.

Det är inte så många år sedan som vi inte kunde promenera längs ån – inte ens från från Fors till Kloster. Det var tvåfilig bilväg och eventuella flanörer fick hålla till godo med en smal – en mycket smal – trottoar.

Eskilstuna ån4

Idag ställs det nya krav på en modern stad. Bilar, kollektivtrafik, cyklister och gångare måste samsas på ett nytt sätt.

Jag är så glad att vi idag också kan ta oss från Skjulsta ända fram till Gasverksbron. Har vi cykeln med oss så går det att bekanta sig med en än större del av vårt vackra Eskilstuna och Torshälla.

På hemmaplan
Barnbarnen var på besök i helgen och vi planerade den årliga kusinveckan utan föräldrarna. Önskemålen var tydliga – som förra året…Parken Zoo, Sagostigen och bada.

Jag försöker med Sigurdsristningen men får tveksamt gensvar. Nå, vi har några år på oss. Så jag återkommer med sagan om Sigurd Fafnesbane.

Börjar komma upp lite i milen på cykeln och mina förberedelser inför Cykelvasan. 73 dagar kvar…min följeslagare Mehmed… olja upp kedjan.

Annars lyssnar jag på Brittany Howard och hennes Alabama Shakes. På ”Joe” har hon tagit med en hel gospelkör och det blir till kärlek.

Ha en bra helg!

 

 

 

 

 

Responses

  1. Pär, säg till när du vill ha sällskap på träningen, jag cyklar mellan Eskilstuna och Strängnäs kommunhus minst en dag i veckan. Häng med så bjuder jag på skollunch 😉
    / måltidschefen i Strängnäs

  2. Hej Karin!
    Blir imponerad att du fullföljer din fd chefs ambitioner att långpendla till jobbet på cykel. Jag tränar i krokarna av Björsund så kanske jag drar ända till Strängnäs någon dag. Men det är nog helger som gäller.

    Håll grytan kokande och ha det bra!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

