Skrivet av: Pär Eriksson | maj 26, 2016

Veckan som gått – w 21

På jobbet
Och så var vi då där. Det finns en köpare av Parken Zoo.

ParkenZoo14

Det har varit en lång process – för lång menar en del. Men vi fick ta ett omtag när Parken Zoo hamnade i en etisk kris för några år sedan som handlade om själva omhändertagandet av djuren.

För mig betyder Parken oerhört mycket. Jag har varit en del av Parken både som barn, tonåring, förälder och far-/morfar.

Morfar
Morfar och jag vid det klassiska björnberget i slutet av 1950-talet

Som kommundirektör har jag naturligtvis varit både stolt och bekymrad. Stolt över att Parken är en av Mälardalens mest och bäst besökta utflyktsmål. Bekymrad av de ekonomiska underskotten som ställer frågan om en kommun är bäst på att driva en nöjes- och djurpark.

Efter månader av diskussioner, analyser och förhandlingar är vi nu framme med ett konkret förslag som kommunfullmäktige har att ta ställning till. Parken tas över av företaget Mimir Capital.

I det bästa scenariot så utvecklas Parken än mer till en välskött och välbesökt oas året runt för turister och Eskilstunabor.

Jag blir glad när vi sticker ut.

Årets skolkock
Bea Karjel och Fredrik Jonsson från Skiftingehus

Och nu var det dags. White Guide är en organisation som delar ut olika prestigefyllda utmärkelser för gott mathantverk.

Och jag noterar att följande verksamheter och medarbetare är nominerade 2016 – med risk för att jag glömmer någon – Skiftingehus (Årets skolrestaurang), Fredrik Jonsson (Årets skolkock), Bea Karjel (Årets gastronomiska rektor), Odlaren och Tunavallens förskolor med Kristina Enkell och Emma Lund (Årets förskolekök och förskolekock), Åbacken med Eva Gindemo och Päivi Ackesten (Årets seniormåltid och boendechef) och som kryddan på verket – Eskilstuna nominerad som Årets skolmatskommun.

äldreomsorg mat

Det här är inget annat än ett målmedvetet och långsiktigt arbete och jag blir så glad både för barnen, eleverna och de äldres skull och för alla våra duktiga medarbetare. För bakom de här nomineringarna står timmar av slit och ett kollektivt arbete från alla våra måltidsverksamheter. I någon mening är det här allas nomineringar. Det är viktigt att se det.

Den här veckan var det dags för maj månads kommunstyrelsens arbetsutskott.

Årsplan 2015
Maggan Lindman och Fredrik Krait presenterar via e-vägen vad vi gjort 2015

Agendan säger en del om den kommunala bredden – årsplan och ägardirektiv 2017, IT-skola, 4-Mälarstäder och besöksnäringen, bredband, årets stadskärna, kulturpolitisk samt idrottspolitisk handlingsplan, samarbete med Sundbyholms travsällskap, flyktingmottagande, resecentrum, IT-säkerhet…om nu någon undrade vad en kommun gör om dagarna.

Den här veckan så ska jag också hinna med ett besök i Stockholm. Är inbjuden att prata ledarskap med chefer från socialtjänsten. En verksamhet som behövs än mer i tider av social oro. Ska bjuda på erfarenheter från ”mina” tre kommuner Örebro, Västerås och Eskilstuna. Viktigt att Eskilstuna är synligt i Mälardalen.

Dags för ett nytt pod-program – Pin Point. Ni får gissa var vi är…kanske högst upp på svikten eller nere i det djupaste av bassäng…

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Äntligen – utbrister jag. Äntligen var det då dags att inviga Eskilstunas nya bad – Munktellbadet.

Munktellbadet

På fredag inviger vi lite mer formellt och på lördag öppnas det för allmänheten.

Jag vet att ni vet…men det är ett oerhört tight lagarbete bakom det här. Oändliga timmar av arbete för att arbeta fram de första idéerna, inriktningsbesluten, projektering, planer, behovsbedömningar, arkitektritningar, ekonomiska bedömningar, anpassning till lagkrav och miljöambitioner, upphandling och naturligtvis själva byggprocessen.

Munktellbadet1

Jag tänker också på vår politiker i kommunfullmäktige och ansvariga nämnder och bolagsstyrelser – oaktat partifärg. Det är dom som säkrat att det finns ekonomi och också stått på sig även när det blåst motvind i badhusfrågan. Det är inte alltid de får den ”credit” de är värda. Att våga fatta stora och avgörande strategiska beslut i en stad som såväl behöver förnyelse.

Samtidigt säker vi tack till vårt fina klassiska bad från 1933. Som betytt så mycket för oss Eskilstunabor. Vi är tusentals som lärt oss simma. Tack för alla medaljer i simning och vattenpolo.

Tack till 1980-talets Vattenpalats som lärde oss att vatten också är på lek.

Vi glömmer dig aldrig. In med nya vindar och tankar. In med en ny högskola.

På hemmaplan
Då var det dags för den Internationella Matmarknaden på Fristadstorget. Och som ett litet lunchtips – varje lunch 11.30-13.30 är lokala DJs inbjudna för att spela musik.

Matmarknaden

Och som av en händelse så kompar Martin Roos och jag fredagens tillställning. Missa inte det. Det blir både Rolling Stones, Small Faces och mer ny musik i form av Kacey Musgraves, the Suffers, Amason, Röyksopp och vi har med oss en påse soulskivor.

Om det vill sig väl så kommer jag också att spela Curt-Görans…bara så att ni vet.

Glöm inte mamma på söndag. Hon som burit oss genom livet i ordets verkliga mening. Kram till alla mammor.

Det är inte alltid man får gå på kyrkbröllop men i helgen så grattar jag E och F med en stor familjekram. Och kom ihåg orden som bärs från generation till generation över århundraden – somna inte osams…

Ha en bra helg!

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

