Skrivet av: Pär Eriksson | maj 18, 2016

Veckan som gått – w 20

På jobbet
Om jag minns rätt så utbildar vår räddningstjänst årligen 5-6 000 Eskilstunabor.

Räddningstjänsten1

Många av dessa är kommunanställda men också förskolebarn, elever och boenden.

Jag är imponerad över det här förebyggande arbetet. Inte bara att vi lär oss hur vi ska agera på våra arbetsplatser utan lika mycket förståelse för att de vanligaste bränderna också sker i hemmet.

Nu var det dags för mig att påminna mig om brandskyddets grundregler. Tack brandman Simon Claesson som lotsade oss genom brandskyddsutbildningen i veckan.

bussresa

För tredje året i rad så är jag inbjuden av en pensionärsorganisation att berätta om vad som sker i det nya Eskilstuna. Och vi nöjer oss inte med att träffas i Stadshuset eller någon föreningslokal. Vi åker buss genom det nya Eskilstuna.

Jag gillar sådana här initiativ. Som äldre är det inte givet att du rör dig i hela staden och dess omgivningar. Rubriker i tidningen blir till mentala bilder om en stad i förändring – inte alltid i positiva färger.

Så under 3-4 timmar tog vi oss runt i alla tänkbara miljöer. Centrum, Fröslunda, Lagersberg, Borsökna, Brunnsbacken, Tunafors, Munkellområdet, Folkesta, Torshälla och Sundbyholm. Och framförallt lärde vi oss något om den här staden historia och framtid.

Jag hade besök av en journalist – Emmeli Nilsson – från Chefstidningen. Hon ville prata om hur en kommundirektör tänker kring regionfrågan.

Jag är glad att hon valde Eskilstuna för sitt reportage eftersom vi också är en regional aktör och starkt beroende av vad som sker i våra grannstäder, runt Mälaren och i Stockholm.

Mdh1

Jag passade naturligtvis på att berätta om högskolan och kommunikationernas betydelse för en stads utveckling.

Jag försöker vara återhållsam med föreläsningar och att tacka ja till att besöka andra kommuner eller att resa för långt.

Pär Eriksson6

Men ibland kan jag inte hålla mig. Den här veckan var jag inbjuden till Göteborg för att träffa en grupp från kommunerna i Västra Götaland. Och temat känner ni igen – världen, regionerna och kommunerna förändras. Just därför behöver vi en ny typ av ledar- och medarbetarskap.

Och vad gör en kommunal organisation några mil väster om huvudstaden för att möta det?

Jag blir glad att våra erfarenheter är efterfrågade. Det blir också ett sätt att saluföra och prata väl om Eskilstuna. Jag borde kanske inte vara så återhållsam med inbjudningar…

I veckan nåddes vi av nyheten att Volvo varslar på grund av minskad exportefterfrågan. En industristad som vi är lever ständigt med den osäkerheten. Det är tufft för de anställda och deras familjer. Samtidigt är jag hoppfull eftersom kompetens efterfrågas.

Jag blir än mer övertygad om hur rätt det är att än mer satsa på att skapa fler jobb. Och det görs alltid tillsammans. Det finns inte tid till att peka finger åt något håll.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
För några år sedan var det ovanligt att ett sk Pridetåg arrangerades i städer utanför de stora Stockholm, Göteborg eller Malmö. Eller utanför de stora universitetsstäderna – ett Uppsala, Umeå eller Lund.

Springpride

Men Eskilstuna utmärkte sig. Redan 2007 arrangerades det första Springpride med föreläsningar, utställningar och festivaltåg.

När vi nu skriver 2016 så har engagemanget vuxit och flera tusen, föreningar, organisationer och enskilda samlas under devisen ”Allas lika värde”.

Det kan tyckas udda att en kommun ställer sig bakom en manifestation som också har ideologiska företecken. Nu är Eskilstuna kommun en av medarrangörerna och jag är stolt över att få arbeta som kommundirektör i en kommun som tar det här på allvar.

Springpride 2016

För på något sätt så har Springpriden breddats även om fokus alltjämt är på frågor som rör sexuellt likaberättigande.

Och kanske det är det vi behöver en bred uppslutning kring frågor som rör allas lika värde oaktat om det rör sig om social, religiös, etnisk eller sexuell identitet.

Därför är också Eskilstuna kommun  en av medarrangörerna. Därför går också jag med i Springpride. Som en signal och bekräftelse om människovärde.

Något vi behöver än mer av i dessa tider då världen tycks vara i obalans med sig själv.

På hemmaplan
Ägnade förra helgen åt besök i Örebro där jag bott i nästan 15 år.

Jag slogs av den energi de har i bostadsbyggandet. Det stod verkligen en byggkran i varje hörn.

Örebro har också lyckats förnya sina idrottsarenor. Moderniserad hockeyhall, ny bandyhall, förhållandevis ny fotbollsstadion och en utbyggd sporthall. Allt samlat kring klassiska Eyraområdet.

Nu har de bara centrum kvar…och där kanske de kan lära av oss.

Annars ägnas helgen åt mountainbikande. Börjar komma upp lite i mil nu.

Annars lyssnar jag på Rolling Stones…det ni.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

