Skrivet av: Pär Eriksson | maj 15, 2016

Om en historisk vandring, att söka stadens söner och döttrar och vikten av att förstå sin egen roll

Jag funderar ibland på vem som är Eskilstunas son eller dotter.

Eskilstuna ån3

Missförstå mig rätt. Eskilstuna är historiskt fullt av betydelsefulla söner och döttrar. Kvinnor och män som byggt staden genom århundraden eller kanske årtusenden.

Men vilka skulle kunna aspirera på titeln stadens dotter eller son?

Räds inte men jag tänkte ta med er på en kort historisk vandring men ändå landa i nuet.

Vår stolta historia
St Eskil i sig själv är ju vår anfader. Den där märkliga prästen från England som hade en mission på 1000-talet att kristna våra förfäder som vid den tiden tillbad Tor och Oden.

St Eskil

Att ge namn till en hel stad. Det går inte att räkna bort.

Men är det inte Reinhold och Anna Rademacher som byggde upp de första smedjorna som bidrog starkt till att Eskilstuna blev den stolta industristaden? De kom i mitten av 1600-talet från Livland – nuvarande Estland – med kunskap och idéer.

Det är viktigt att också uppmärksamma Anna. Det blir lätt männens berättelser i en stad som varit fylld av produktion och industri. Men långt efter Reinholds död så var det just Anna som upprätthöll smedjorna. Bra att påminna sig när man vandrar där bland Rademachersmedjorna.

Eller är det våra kungligheter som betytt mycket för vår stad. Karl X Gustav som etablerade smedjorna, Adolf Fredrik som gav tillstånd till Fristaden 1771? Eller kanske Hedvig Eleonora som styrde över slottet Eskilstuna hus?

Hedvig Eleonora
Hedvig Eleonora (1636-1715) – där fick vi svaret varför det heter Eleonoragatan

Industrialisternas betydelse
Eller är det herr Theofron Munktell. För mig är hans kanske den störste. Han kom hitflyttande från Stockholm och var en entreprenör och uppfinnare i ordets verkliga bemärkelse.

På hans merislista står inte bara jordbrukstraktorerna utan också u-båtar, ångmaskiner, tryckpressar, skördeträskor och gasolkök.

Munktell

Eskilstunas industrielle son Theofron Munktell (1805-1887) möter vi idag som värd för det fina Munktellmuséet

Utan Munktells gärning så är jag inte så säker på att Eskilstuna varit det vi är idag. Kanske en stad mellan Hjälmaren och Mälaren med dryga 30-40 000 invånare.

Men Munktell fick staden att pulsera av engagemang och aktivt liv. När han var missnöjd med möjligheten att få transportera sina varor på vattnet ut mot Mälaren så grävde hans sin egen kanal bort mot Torshälla.

Och då har jag inte nämnt Fil-Öberg, Tång-Lindström, Mått-Johanson och Jeanette Zetterberg hon som ansvarade för det klassiska Eskilstuna Jernmanufaktur på 1860-talet. Fabrikörer som byggde upp det som skulle bli det moderna Eskilstuna.

Så vi kanske landar där. St Eskil, familjen Rademacher eller Theofron Munktell – Eskilstunas söner och döttrar.

In kliver ståthållare Oxenstierna
Men då kommer jag på mig själv att jag glömt Axel Oxenstierna.

Fiholms slott

Jag är ute och cyklar en fin vårdag i de vackra trakterna kring Jäder och bara ett stenkast från kyrkan ligger Fiholms slott som var det ställe där hans föräldrar bodde och där han själv verkade i slutet av sitt liv.

Och kanske Oxenstierna skiljer sig från de övriga  – som mer byggde och påverkade Eskilstuna – genom att han byggde Sverige.

Oxenstierna är inte bara en intressant historisk person utan kanske den enskilt viktigaste byggmästaren av både hur Sverige styrs än idag och påverkat otaliga generationer av tjänstemän – sådana som jag – att hålla en linje mellan politiker och dåtidens kungar och själva tjänstemannaämbetet.

Oxenstierna

Det är möjligt att läsaren finner det föga intressant men för oss som arbetar nära politiken men inte är politiker så är det vår livsnerv.

För mig är det ett sätt att vara en del av den demokratiska infrastrukturen. Att bistå med fakta, analyser, bedömningar och råd utifrån ett slags professionellt och yrkesmässigt perspektiv. Som kontrast – men också en hjälp och ett stöd – till den livsviktiga politiken. Den yttersta bäraren av folkviljan.

I diktaturer eller i ännu ofärdiga länder på väg mot demokrati är det här oftast ett problem. Politik och administration smälter samman och blir ett.

Ibland har vi säkert själva som medborgare och brukare svårt att förstå alla nyanser om vem som beslutar om vad. En enkel men ibland svårtolkad regel är att politiken avgör vad som ska göras. Samtidigt som vi tjänstemän styrs av hur det ska göras.

Politiken avgör t ex vad som ska satsas på i en kommun. Vilka frågor som skall prioriteras.

Tjänstemännen tillser att vi använder en framgångsrik pedagogik i klassrummet eller hur man på bästa sätt vårdar och möter en demenspatient. Eller hur man bygger en gata, levererar el och värme.

Och hur konstigt det än låter så är det denna Jädersbo Axel Oxenstierna som för mer än 400 år sedan satte de första idéerna om både hur ett land kan styras med sina län och socknar och vem som gör vad.

Så kanske det borde vara Oxenstierna som är Eskilstunas son.

Men ändå inte. Betydde han så mycket för Eskilstuna?

Idrotten och kulturens betydelse
Och har jag inte glömt alla dessa kulturpersonligheter under 1900-talets Eskilstuna – Folke Andersson, Per Grundén, Anni-Frid Lyngstad, Towa Carson, Christer Lindarw, Kent…är inte det Eskilstunas verkliga söner och döttrar?

Eller våra politiker – Svante Lundkvist, Sven Wedén, Maria Wetterstrand eller dagens riksdagsmän och kvinnor en Hans Ekström eller en Sara Karlsson.

Anna Nordqvist
Eskilstunas och Torshällas senaste bidrag till OS-truppen 2016 – Anna Nordqvist

Eller våra idrottare – Kjell Johansson, Tomas Gustavsson, Eskilstuna Uniteds spelare och dagens golfare Anna Nordkvist.

Vad svårt det blev.

Eller är det vi – du och jag
Eller kanske det är så att det är min mamma och pappa som är Eskilstunas verkliga son och dotter? Hitflyttade i slutet av 1930-talet för att söka en ny framtid. Som kämpat på i den här staden med hårda arbetsvillkor i industrin och handeln.

Eller är det alla finländare, jugoslaver, italienare, latinamerikaner, bosnier, iranier och irakier eller dagens somalier och afghaner som är Eskilstunas söner och döttrar?

Eller är det min hustru, dotter och barnbarn som representerar olika generationer av Eskilstunas döttrar?

Eller också är det du och jag?

Om det är så – vilket jag tror att det är – så har vi så mycket att göra.

Vi behöver skynda…det är så mycket ogjort mitt i det hoppfulla och vackra.

En stad byggs tillsammans. Från St Eskil, via Rademacher, kungar och drottningar, Oxenstierna, Munktell och änkan Zetterberg, över ABBA, Kent, Towa och Anna Nordqvist…min mamma och pappa, mina barnbarn och så jag…och du.

Ha en bra vecka!

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

