Skrivet av: Pär Eriksson | maj 4, 2016

Veckan som gått – w 18

På jobbet
Jag möts av magnolior i vitt och rosa…är det inte stjärnmagnolior?

Eskilstuna vår
Fint foto av Eleonor Andersson

En stilla flytande å där fontänen ödmjukt propsar på uppmärksamhet. Tulpanerna gör sig redo och träden skiftar snart i skir grönska. Det är som att jag tycker om Eskilstuna lite extra den här veckan.

Mörker går över i ljus. Det är som att vi behöver den där vintern och kuliga februari och marsdagarna – som också kan vara fina – för att till fullo uppskatta våren och sommaren.

Och kanske det också är en påminnelse om att det blir lite ljusare i världen och våra hjärtan.

Den här veckan så är det slutet av en kedja av möten och träffar som förbereder 2017.

Budgetupptakt

För den vetgirige – en kommunal organisation har ett särskilt omlopp som återkommer år efter år.

Enkelt beskrivet; året startar med en omvärldsdag där vi analyserar läget i världen, Europa, Sverige, regionen och vår egen stad.

Det följs av analys av året som gått med fokus på kvalitet, ekonomi och medarbetare. Och så dags för budgetupptakt 2017 där vi diskuterar vad som är de viktigaste frågorna för Eskilstuna på ett mer övergripande plan.

Och så ytterligare en dag – som var nu i veckan – budgetberedning där vi djupdyker i respektive verksamhetsprocess.

För den utomstående kan det tyckas omständigt och byråkratiskt. Jag förstår det. Sett utifrån så är det lätt att leva med devisen ”det är väl bara att…”

arbetsplats

Men det finns inget ”det är väl bara att…”. En kommun är en komplex organisation som ägnar sig åt både demensvård och konstutställningar, energifrågor och bostadsbyggande, missbruksvård och skola, parker och räddningstjänst.

Det är komplexiteten och det sammansatta som fascinerat mig i snart 40 år.

Ett nytt Pin Point-podprogram från Eva Norberg och mig ligger ute för den som vill lyssna. Den här gången med fokus på Eskilstuna som evenemangsstad. Hittas enklast på eskilstuna.se

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
I helgen så stänger vår klassiska sporthall och vi tackar för mer än 60 år i Eskilstunabornas tjänst.

En sporthall som genom åren dominerats av handboll även om både innebandy, basket, boxning, volleyboll, bowling, bordtennis, brottning och tennis propsat på uppmärksamhet.

Sporthallen

Men Sporthallen är också musik för mig.

Redan 1955 så var Lionel Hampton där med sitt storband och spelade den då rockiga Hey Baberiba. Kanske det var signalen om att något nytt var i görningen. Om något år skulle Elvis dominera musikscenen och den första tonåringen vara född.

Och det tidiga 1960-talet känner vi med det klassiska besöket i oktober 1963 från ett popgäng då i vardande – the Beatles.

Och hur var det? Var de förband till Trio Me Bumba som då hade en 1:a på Svensktoppen – Spel Olles gånglåt? Eller är det mest prat?

Beatles

Och hur var det? Sov de över på det lilla hotellet uppe vid Lustig Backe? Gick verkligen en av beatlarna till tandläkaren vid Riopassagen. Eller är det mest prat?

Jag får fråga min arbetskamrat Anita Pettersson som jag med 100% säkerhet vet fikade med John, Paul, George och Ringo. Obetalbart. Och henne känner jag.

Och sedan kom dom i en lång rad – Spencer Davis, Who och Kinks och våra egna Shanes, Hep Stars, Tom och Mick och Maniacs, Fabulous Four…det var Sporthallen för en tonåring på 1960-talet.

Och nu är det dags för något nytt. En ny högskola. Så viktigt för Eskilstuna. En markering om något nytt. En ny stad växer fram.

På hemmaplan
Altanmöblerna fram och en känsla av att värmen är på väg.

Jag skall också hinna med att hjälpa dottern att flytta. Förvisso bara 800 m men en flytt är en flytt.

För er som inte följer Game of Thrones. Det verkar som att Jon Snow vaknat upp från de döda. Bara så att ni vet.

Annars lyssnar jag på Nicki Bluhm and the Gramblers från Kalifornien. Med rötterna i the Mother Hips…ja jag vet…

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

