Skrivet av: Pär Eriksson | april 28, 2016

Veckan som gått – w 17

Man ska vara extra varsam när det gäller rankingar och jämförelser.

Skola8

Men jag gläds åt att Eskilstunas elever gör bra ifrån sig när det gäller SKLs mätningar av skolresultat.

Sakta men säkert tog vi för några år sedan oss bort från dåliga placeringar till att ligga i genomsnitt i landet. Och nu vågar jag skriva att vi tar oss upp på topp 100-listan av 290 kommuner.

Och räknar vi in ”förväntat” resultat – dvs man tar bl a hänsyn till föräldrars utbildningsbakgrund så är vi bland de 40 bästa.

skola2

Det här är resultatet av ett långsiktigt arbete och framförallt är det ett lagarbete där elever, föräldrar, lärare, skolpersonal, sociala resurser, rektorer och politiker bidragit.

Det här betyder oerhört mycket för Eskilstuna. Nu håller vi i det här.

Den här veckan var det dags för kommunstyrelsens arbetsutskott. På dagordningen stod bl a klimatplan, jämlik folkhälsa, tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, samlad måltidsorganisation, parkeringshus, bredband, vindkraft, tema jobb, kulturpolitisk- samt idrottspolitiska planer, regionfrågan, affärsplan…ja ni hör. Eskilstuna är i utveckling.

Jag hade tillfället att lyssna på våra medarbetare Helena Swärd och Elin Engström från vår Rekryteringsenhet.

Rekrytering

Håll i er…3 000 rekryteringar 2015. Varav ca hälften är vikarier alternativt sommarvikarier. Det har passerat ca 30 000 ansökningar under året.

Jag blir imponerad och också stolt över det arbete som görs av våra rekryterande chefer i verksamheterna och det stöd de får från vår rekryteringsenhet.

Det här stavas modernt och framåtsyftande. Tack alla som bidrar till att Eskilstuna kommun hittar så många bra nya medarbetare.

Jojje Wahlberg

Efter 17 år som VD för Kommunfastigheter går min kollega Hans-Georg ”Jojje” Wahlberg i pension.

Med Jojje avslutas också en epok. När han tillträdde så fanns det ca 1000 lediga lägenheter i Eskilstuna som en följd av minskat antal invånare.

Idag är det högtryck i efterfrågan med krav på byggandet av nya lägenheter.

Eskilstuna

Det känns bra att kunna skriva att vi har ett kommunalt fastighetsbolag som både har ett ekonomsikt perspektiv och ett socialt.

Jag har arbetat med flera kommunala bostadsbolag genom åren och ger högt betyg till Kfast för deras sociala engagemang.

Jojje är en VD som stått för den agendan. Tack och lycka till med ditt nya liv.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Arbetslösheten är en av Eskilstunas stora utmaningar.

Det är som att den stolta industristaden inte fullt ut lyckats ställa om.

arbetslöshet

Och samtidigt är jag så hoppfull. Läsaren tycker kanske att jag överdriver – men jag ser många positiva utvecklingstendenser.

Vi har en arbetsförmedling som går i takt med sin kommun och också vågar utmana hur resurser används.

Jag noterar också att Eskilstunas företag  och kommunen som organisation funnit varandra på ett nytt och kreativt sätt.

Jag möter inte längre letandet efter syndabockar utan ser mer tendenser till att prata väl om varandra. Mer stöd och förståelse för varandra än att peka finger.

Jag möter också en kommunal organisation som mer och mer förstår företagens villkor och som öppnar upp för ett nära samarbete mellan förvaltningar och kommunala bolag.

Jag ser hur vår arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltning krokar arm med vår näringslivsavdelning och kopplar ihop det med kommunens roll som stor arbetsgivare.

Och apropå skolans klättring på SKLs ranking – allt hänger ihop. En stad som förmår ta utbildning och bildning på allvar kommer förr eller senare att trycka ned arbetslösheten.

Så bygger man moderna städer. I dialog och samarbete.

På hemmaplan
Helgen flagar för valborgsmässofirande. Själv skall jag hålla vårtal i Nyfors och budkapet känner ni gen.

Och så var det då dags för sjunde säsongen av min favoritserie Game of Thrones. Första avsnittet gjorde mig inte besviken men visst var det jobbigt. Alla mina favoriter verkar vara döda i denna fantasy. Nu står hoppet till den unga kvinnan Targaryen.

Annars lyssnar jag på den australiensiska gruppen Outdoor Type. Lagom skränigt och tufft för min smak.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Käre vännen Pär!
    Jag får ”rysningar” när jag läser Din (politikens? ) andemening i nedanstående ”budskap”.
    Eskilstuna kommun måste vitaliseras på många genomgripande sätt. Så kommer förhoppningsvis att ske efter nästa VAL, då/om en spänstig Allians (borgerlig!) tar över styrårorna och motorerna.
    Du förstår vad jag menar.
    Men Du gör ju bara ditt jobb som politiskt oberoende KAPTEN!
    Och det mesta Du presterar är ju godkänt.
    Må väl och dröm om DIN framtida frihet som Senior!

    Vännen Hans-Erik Fredback

    Urklipp:

    Och samtidigt är jag så hoppfull. Läsaren tycker kanske att jag överdriver – men jag ser många positiva utvecklingstendenser.

    Vi har en arbetsförmedling som går i takt med sin kommun och också vågar utmana hur resurser används.

    Jag noterar också att Eskilstunas företag och kommunen som organisation funnit varandra på ett nytt och kreativt sätt.

    Jag möter inte längre letandet efter syndabockar utan ser mer tendenser till att prata väl om varandra. Mer stöd och förståelse för varandra än att peka finger.

    Jag möter också en kommunal organisation som mer och mer förstår företagens villkor och som öppnar upp för ett nära samarbete mellan förvaltningar och kommunala bolag.

    Jag ser hur vår arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltning krokar arm med vår näringslivsavdelning och kopplar ihop det med kommunens roll som stor arbetsgivare.
    (Slut på citatet)


Kommentera

Kategorier

