Skrivet av: Pär Eriksson | april 21, 2016

Veckan som gått – w 16

På jobbet
Det kändes extra bra den här veckan.

logistik

Eskilstuna kan räkna in flera hundra nya jobb. Ett callcenter-företag flaggar för att de söker många nya medarbetare och ett stort företag har valt att etablera sig i nya logistikparken i Kjula.

I en stad med 13-14% arbetslöshet är varje arbetstillfälle viktigt. Det känns märkligt att betona – men det finns ingen välfärd utan hårt arbete.

skola2

Det finns ingen skola, vård eller omsorg om vi inte också skapar värden i en kedja av resurser. Det byggs inga arenor, bad och högskolor om det inte finns människor som bidrar.

Apropå det senare. Den här veckan hade vi ett möte där vi summerade läget vad gäller arena, bad och högskola.

Jag tror att den här gruppen är inne på sitt femte eller sjätte år. Det handlar om uthållighet.

Den här veckan startar Eskilstuna Direkt. Bakgrunden är att vi vill vara en modern kommunal organisation som är lätt att nå oavsett om Eskilstunabon vill nå oss per telefon, e-vägen, brev eller personligt besök.

Eskilstuna Direkt

En kommun är stor och vi arbetar med många frågor och kan ibland upplevas som svår att nå eller att hitta rätt i.

Eskilstuna Direkt är ett av svaren på det. Nu samlar vi ”ingången” till kommunen på ett ställe. Rent fysiskt kommer vi att finnas på två platser – Värjan och Torshälla. Och i cyberrymden.

Eskilstuna Direkt kommer att kunna svara på alla frågor (!) och också handlägga och ge råd direkt när du behöver service.

Det är många utredningar som ligger på kommunledningens bord just nu. Det är ett tecken på att vi är i förändring. En kommun som tar nya steg.

På agendan står bl a – översyn hur vi kan utveckla Torshälla och stärka samarbetet med fackförvaltningarna, gemensam måltidsorganisation, bredbandsfrågan, regionbildning…så vi har att göra.

Mitt Eskilstuna – mitt Eskilstuna
Nu börjar nedräkningen. Om en dryg månad inviger vi ett av Sveriges finaste badhus.

Eskilstuna badhus

Och om ytterligare ett år inviger vi en av Sveriges finaste sportarenor.

Min bedömning är att det här kommer att lyfta Eskilstuna, göra oss lite stoltare över vår stad. Lite mer funktionella. Lite mer moderna.

Jag har förståelse för de kritiska rösterna som menar att det här är fel satsningar. Vi borde istället anställa fler medarbetare.

Jag delar inte den synen på hur man bygger ett samhälle och en stad. Det törs jag skriva – efter 40 års erfarenheter.

En stad byggs i en helhet. Både mjukt och hårt. Både kultur och gator, skola och parker. Både torg och omsorg.

En stad med mer än hundratusen invånare bör ha ett badhus och en värdig sportarena. Ytterst handlar det om oss som bor, verkar och lever här.

Eskilstuna 2

Sedan behöver inte saker och ting vara onödigt överdådiga och det tycker jag heller inte våra satsningar är. Det finns en sund återhållsamhet i Eskilstuna som jag uppskattar. Men det får heller inte slå över i snålhet eller kortsiktighet.

Det här badet och den här arenan skall fungera och bli en del av Eskilstuna i 60-70 år…ja kanske än längre.

Och en ny högskola. Jag har skrivit det tidigare – det byggs en ny högskola de närmaste 20-30 åren i Sverige och det är…här.

Samtidigt säger vi också tack för alla fina år – badhuset är från 1933 och vår klassiska sporthall från 1955.

Jag har själv ”hängt i sporthallen i mer 50 år. Som aktiv spelare men också som förälder och kanske framförallt publik.

Handboll, innebandy, basket, volleyboll, bordtennis, boxning, brottning, bowling…och simtävlingar och vattenpolo i huset bredvid.

Eskilstuna

Tack Beatles och alla våra idrottslag och duktiga utövare för den tid som varit. Nu bygger vi det nya Eskilstuna.

På hemmaplan
18 april 2016 är för evigt inskrivet i familjens historiska idrottsbok. Barnbarnet F gjorde A-lagsdebut i klassiska grönvita Skogstorp. Stolt morfar.

Om ni ser många ungdomar i helgen så är det dags för den uppskattade Eskilstuna Basket Cup. Bra jobb av vår basketförening. Ni är viktiga.

Jag noterar att det pågår en mini-diskussion på insändarsidorna om Guifs supporterförening Röda Havet. Antingen hejar de för högt eller lågt, fel ramsor eller är för passiva eller aktiva.

Jag säger – heja Röda Havet. Jag håller på er. Ni är viktiga för stämningen och ert engagemang är värt en eloge. Vi ses i Skjulsta innan vi tar nya arenan i anspråk…då ni.

Hustrun och jag har en Elvis-kväll och jag menar – oaktat om man just gillar Elvis låtar – att han har världens bästa röst…ever.

– Du glömmer Rod Stewart, kontrar hon…

Annars lyssnar jag på Los Angeles-baserade Local Natives som en förberedelse inför att de kommer till Eskilstuna i augusti.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

