Skrivet av: Pär Eriksson | april 14, 2016

Veckan som gått – w 15

På jobbet
Vissa veckor blir det extra mycket ”representera Eskilstuna”.

Pär Eriksson6

Och den här veckan var det just det.

Jag hälsar föreningen Young Entrepreneurs of Sweden välkomna till Eskilstuna och Sundbyholm. Det är ett nätverk av unga som driver företag och är på väg att forma sin framtid.

Samtidigt var jag inbjuden till att träffa representanter från olika universitet och högskolor. De besökte Mälardalens högskola och var intresserade hur kommun och högskola samarbetar.

Regionkarta

Som inte det var nog så arrangerade Handelskammaren ett frukostmöte kring temat ”Eskilstuna i regionen”. Och jag träffade också ett 15-tal nya chefer välkomna till Eskilstuna kommun.

Oaktat vilka jag möter – företagare, föreningsaktiva, elever, pensionärer, gäster och besökare eller våra egna medarbetare så inleder jag nästan alltid med min signaturmelodi – och jag tror många som mött mig känner igen bilden – ”Från industristad till kunskapsstad”.

Det kan tyckas något enformigt men jag är mån om att alla som möter Eskilstuna – oaktat i vilken roll – förstår var dom är. Förstår att det här är en stad med en oerhört fin och stolt historia och som nu är mitt uppe i en förändring.

Pär E8

Vi är på väg mot något nytt. Det finns så mycket positivt som växer och utvecklas i vår stad samtidigt som vi också brottas med problem och utmaningar.

Några blir förvånade och frustrerade över det. Vi kan se det på insändarsidorna och på sociala medier. Jag har full förståelse för det och jag kan också själv till och från känna frustration över arbetslöshet, kriminalitet och sociala spänningar.

Men det är så här att vara människa. Det är så här att bygga städer.

Det är då det krävs personer som står upp, som är redo att ta ansvar och som är redo att bidra.

Det är den berättelsen jag vill förmedla när jag möter alla dessa både Eskilstunabor och besökare. En tro på framtiden och att vi står mitt i steget. Och om du vill vara med att göra skillnad så ”have you come to the right place”.

arbetsplats

Den här veckan så startar vi upp sk dialogmöten där jag och mina närmaste medarbetare träffar respektive förvaltningsledning. Vi går igenom hur året startat upp och vilka viktiga frågor vi har framför oss.

Det är också en del i att förflytta staden och den kommunala organisationen. Att forma något nytt och spännande samtidigt som vi bär med oss vår historia.

Jag blir också glad att se den film som presenterar Eskilstuna kommun 2015 på ett modernt och pedagogiskt sätt. Bra Maggan Lindman och Fredrik Krait. Ni hittar den på vår hemsida eskilstuna.se

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Staden som överklagar sin framtid. Det skulle kunna vara en löpsedel i många av våra svenska städer just nu.

Låt mig vara extremt tydlig. Lagstiftningen ger utrymme för såväl företag som enskilda att överklaga olika beslut. Det är en del av demokratin.

Samtidigt pågår det en diskussion om den rättigheten används i så stor utsträckning och i varje fråga – vilket kanske inte var lagstiftarens andemening – att samhällsutvecklingen påverkas negativt.

Eskilstuna 2

Jag skriver det här eftersom vi står mitt i ett antal överklaganden som också skapar en viss passivitet. Den fina arenan är minst ett år försenad pga av olika överklaganden, vi står still på några ställen vad gäller bostadsbyggande, valet av byggentreprenör på nya högskolan är också överklagad liksom upphandlingen av färdtjänsten.

Jag skulle kunna ge fler exempel.

Eskilstuna mdh

Samtidigt som vi ska ha respekt för möjligheten till överklagande så håller det här tillbaka utvecklingen av Eskilstuna och andra städer som är i expansion.

Människor blir med rätta besvikna och undrar kanske varför kommunen inte agerar eller kör på.

Ytterst är det här en politisk fråga och kanske det är dags att ifrågasätta möjligheten att överklaga i alla instanser. Detta utan att göra våld på den rättighet vi alla vill ha när vi upplever att något inkräktar på våra liv eller att saker och ting inte handlagts på ett korrekt sätt.

I alla lägen behöver vi skapa en förståelse i Eskilstuna för att det är inte ”bara är att göra” eller det lite trista och enkla ”gör om, gör rätt”. Livet är mer komplicerat än så.

På hemmaplan
Hustrun och jag har en Beatles-kväll och tar oss igenom 6-7 plattor och konstaterar att det här är riktigt bra. Men hur står de sig i förhållande till Rolling Stones?

Vem bryr sig…jo vi 1940-, 1950- och 1960-talister. Stones är mer ”rough” – kanske lite mer Eskilstuna konstaterar hustrun klokt. Och lägger jag till – Beatles blev 10 år och Stones är 54 år och lever än…

Extra roligt att vår golfare Anna Nordqvist är klar för OS i Rio och det är också möjligt att Eskilstunagångaren Perseus Karlström finns med i sommar. Eskilstunaidrotten när vi är som bäst.

Idrottjournalisten Tord Juszczak håller på med en bok om OS-deltagare från Sörmland. Frågan är om han får med Anna och Perseus…

Annars lyssnar jag på countrymusikern Brendi Carlile från Washington. Det här är bra och talar till hjärtat. Behövs en hel del sådant just nu.

Ha en bra helg!

 

 

 

Responses

  1. Tack för din dragning och speciellt ditt resonemang om Eskilstuna från industristad till kunskapsstad. Jag fann det mycket intressant och vi har mycket att vara stolta över i Eskilstuna och en del utmaningar att jobba med, som i alla städer. /Jeanette Mikkelsen

  2. Tack Jeanette för din hälsning.

    Och alla ni läsare – bara så ni vet – Jeanette är en av våra nya unga chefer som har kommit hem till Eskilstuna. I Linköping har hon fått utmärkelser och också uppmärksammats för sitt ledarskap i Åtvidaberg.

    Grattis Eskilstunaborna!


Kommentera

Kategorier

