Skrivet av: Pär Eriksson | april 3, 2016

Om några 6-åringar, en generaldirektör och vikten av att stå upp för skolan

– Vi får uppgifter, lär oss nya saker och hur man samarbetar.

Ellen och Bonnie1

– Jag gillar alla mina lärare. De är mina favvos.

Och så räknar hon upp namnen på alla

Vi pratar skolan, mina 6-åriga barnbarn och jag. Jag undrar vad som är skillnaden på att vara förskolebarn och en 6-års. Och deras svar är också en del av den skola jag känner och också är stolt över.

Den lärande skolan, den uppgifts- och samarbetsinriktade. Långt från larmrapporter och PISA-statistik om att våra elever inte lär sig något.

Vikten av att också se bristerna
Samtidigt måste vi ha ett öra mot marken. Lyssna, ta till oss. Förändra och utveckla.

Anna Ekström

För några veckor sedan hade jag förmånen att lyssna på Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Hon var inte nådig. Hon var extremt tydlig – läget i svensk skola är allvarlig.

Men som den gode ledaren hon är så fick hon mig och åhörarna att inte tappa energin. Hon tryckte aldrig till vare sig kommunerna, politikerna, lärarna, föräldrarna eller eleverna.

Hon ropade inte på mer resurser – tvärtom menade hon att vi i internationell jämförelse är väl försedda – eller hade någon anklagelseakt mot lärutbildningen eller elevernas eventuella lathet.

Jag uppskattar sådant ledarskap eftersom det skapar framtidstro och tydlighet.

Men hon vek inte från sitt huvudbudskap. Läget i svensk skola är allvarlig.

skola2

Och lyssna – det sker något mellan åk 4 och åk 8. Vid en internationell jämförelse så går det relativt bra för svenska elever fram till åk 4 sedan dyker resultaten.

Anna Ekström ger också en eloge till gymnasiet och vuxenutbildningen som delvis räddar och korrigerar resultaten.

De stora svårigheterna ser vi inom matematik och naturvetenskap. Ämnen som är viktiga för Sverige och vår producerande och tillverkade tradition. Vi lever i mångt och mycket alltjämt på vår export och är beroende av just teknik, matte och naturvetenskap.

Och Anna Ekström fortsätter – var tredje pojke i åk 9 kan inte förstå en enkel text. Läs gärna om det där.

Lägg då till att vi inom OECD-länderna är det land där andelen lärare som ångar sitt yrkesval är högst och andelen som inte känner sig respekterad av samhället.

Vi är också det land som har mindre kompetensutveckling jämfört med andra OECD-länder som är riktad mot undervisningen. Däremot högst vad gäller värderingar och andra samhälleliga frågor.

Låt mig avrunda Anna Ekströms budskap i en något mer positiv ton. Svenska elever har toppresultat när det gäller språk, demokrati, jämställdhet, entreprenörskap och initiativförmåga.

Så allt är inte dåligt. Långt därifrån.

Invandringens betydelse
Men allt beror väl på invandringen och att Sverige tagit emot många flyktingar genom åren? Det är därför vi hamnar på efterkälken.

Frågan är berättigad och Anna Ekström får också frågan.

Men si där finns inte hela svaret. Och om det är något ni ska ta med er från veckans krönika och gärna dela eller diskutera med era kollegor och vänner så är det följande;

Om vi summerar skolans läge och använder oss av den sk PISA-undersökningen som omfattar 65 länder så hamnar Sverige på 38:e plats (2013).

Lararinstruktion

Om vi i statistiken räknar bort invandrar- och flyktingelever så hamnar vi – om jag minns helt rätt – på 34:e plats.

Kanske det är dags att formulera våra utmaningar på ett delvis nytt sätt. Detta sagt med all respekt för den utmaning vi nu står inför vad gäller ensamkommande och att det naturligtvis påverkar ett lands skolsystem att många elever inte har svenska som modersmål.

Vikten av gemensamt ansvar
Anna Ekström skickar också med några rekommendationer;

Sätt fokus på undervisningen
Avgörande är rektorskapet och lärarnas förmåga och engagemang
Lässatsning
Gymnasie- och vuxenutbildningens betydelse
Färre statsbidrag – större frihet för kommunerna
Hitta en konstruktiv dialog mellan politiker, skolledning, lärarna, skolpersonal och de fackliga organisationerna

Jag gillar generaldirektörens budskap och kanske jag skulle lagt till en egen punkt. Föräldrarna och elevernas syn på skolan.

Jag har följt skolan och dess utveckling i min yrkesroll i snart 40 år och skulle jag lägga till mina erfarenheter som elev och föräldrar så blir det nästan hela mitt liv.

Fredrick Douglass1

Jag har sett en fantastisk utveckling. Från den strama katederundervisningen till den mer öppna och kreativa skolmiljön. Jag har sett utvecklingen från återhållsamma och blyga elever till en generation frispråkiga och ifrågasättande elever.

Jag har sett ett skolsystem som utvecklats från att rikta sig till några få till något som riktar sig till alla barn.

Men jag har också sett problem med studiero och kanske också en skola som tappat fokus på kunskapsmålen. I vart fall om vi ska tro alla internationella jämförelser och Anna Ekströms budskap.

Vi behöver komma tillbaka till en mer kunskapsinriktad skola samtidigt som vi inte tappar de styrkor som utvecklats vad gäller värderingar, syn på samarbete, kreativitet och självständighet. Vi behöver tänka och agera helhet.

Vi behöver fler föräldrar som pratar väl om skolan, lärarna och all skolpersonal. Föräldrar som ägnar tid vid köksbordet till att stötta och visa intresse. Föräldrar som lämnar läktaren – om nu någon sitter där – och istället tar aktiv del av sina barns lärande och framtid.

Vi behöver fler som förstår bildningens betydelse för att växa som människa.

Vi behöver fler lärare och skolpersonal som tror på missionen om att skapa en skola som inte är en avspegling av samhället utan snarare är som vi vill att samhället ska vara.

Vi behöver fler föreningar, organisationer och företag som brinner för skolan och eleverna.

Och blir ni inte övertygade så tar jag till mitt sista argument. Människor slåss med sina liv som insats för att får gå i skolan. Världen över.

Malala Y
Om inte annat så kan vi hämta inspiration från Malala Yousefzais ord.

Och jag tittar på mina små 6-åringar och önskar att deras attityd att de lär sig nya saker och att deras lärare är deras favvos finns kvar om tio år.

Jag önskar av hela mitt hjärta att det blir så. Och ansvaret för att det blir så är vi tillsammans. Det finns inga andra att peka mot. Det finns inga ”dom” som borde. Det finns bara du och jag.

Så enkelt och svårt är det.

Ha en bra vecka!

Kommentera

Kategorier

