Skrivet av: Pär Eriksson | mars 20, 2016

Om viktiga personer som passerar våra liv och vikten av att göra sig påverkbar

Kraft föder motkraft. Det är en av livets starkaste insikter.

Blomma

Ibland uttrycks det också som en tendens döljer en annan. Det vill säga när något är i stark utveckling så finns det också en annan sida, en annan utvecklingstendens som är i växande.

Till och från är det nya insikter och nya analyser som fått mig att förändra, ompröva och utveckla mitt tänkande.

Oftast sker det kontinuerligt, en bit i taget. Men ibland är det som att det sker en tankerevolution. Ett nytt paradigm skapas skulle sociologerna uttrycka det.

Att låta sig påverkas
Så var det när jag som ung socialarbetare första gången tog del av radiodoktorn Peter Paul Heinmans syn på narkotikamissbrukets inre beroendedynamik. Jag tvingades ompröva mina erfarenheter och mitt kunnande.

nyfikenhet

Så var det när jag tog del av sociologerna Aaron Antonowsky och Emmy E Werners insikter om hur hälsa skapas genom känsla av sammanhang och att se det friska före det sjuka. Det salutogena före det patogena skulle hälsoforskarna uttrycka det.

Så var det också när jag första gången lyssnade på Harlemrektorn Lorraine Monroe. Hon fick mig att förstå hur man formar en skola som fokuserar på eleven och lärandet.

Det var hon som formulerade det starka ”vår ambition är inte att skapa en skola som är en avspegling av samhället utan en skola som är som det samhälle vi vill leva i”.

Det fick mig att då omvärdera mitt budskap jag hade som ansvarig för den kommunala skolan i Västerås.

Malala Y

Så var det att för några år sedan att läsa och lyssna på den då 14-årige pakistanska flickan Malala Yousefzai när hon berättade om mod och vad som krävs av oss i denna svåra tid.

Jag tror att läsaren kan känna igen sig. Människor som råkar passera – eller finns det en tanke – ens livsbanor och utmanar ens tankar.

Kanske det också är så att vi låter oss påverkas. Att vi själva är i det där sökande rummet där vi letar efter ny kunskap och nya insikter.

Och så gör vi oss påverkningsbara och öppna för det nya.

Heineman, Antonowsky, Werner, Monroe eller Malala kanske inte blivit hörda om jag inte själv varit redo att lyssna på dem.

En tid som kräver något nytt av oss
Och det är kanske det som är lärdomen.

Samtala

I en svårtolkad och turbulent värld är det än viktigare än någonsin att göra sig påverkbar för nya intryck och nya sanningar.

Min livserfarenhet är att vi många gånger – och jag har full förståelse för att det blir så – använder gamla tankemodeller för att förstå och förklara nya situationer.

I någon mening är det klokt – dvs vi använder vår erfarenhet, vår egen förståelse för att begripliggöra.

Problemet blir när vi hårdnackat gräver ner oss i en ståndpunkt som redan passerat sin legitimitet eller aktualitet.

ca. 2001 --- Girl Preparing to Pool Dive --- Image by © Royalty-Free/Corbis
Hur blir vi tillräckligt öppna och modiga att ompröva, att hoppa?

I sämsta fall upprepar vi samma gamla visa på en fråga som skulle behöva belysas på ett nytt sätt.

Världen ser annorlunda ut
Har det här med oss att göra i vardagen?

Ja, jag tror det. Världen och samhället står så här i början av 2000-talet inför nya utmaningar.

En ny värld med stora politiska och sociala spänningar. En värld med krig, terror och flyktingströmmar.

Ett EU som utmanas inifrån av sina egna spelregler. Ett Sverige där arbetslösheten inte ger vika i alla kommuner.

Ett Eskilstuna som står inför en förflyttning och redo ta ett nytt steg i sin utveckling.

Vi har en kommunal organisation som har ekonomiska utmaningar som kräver än tydligare prioriteringar och klokskap för att agera långsiktigt och ansvarsfullt.

ansvar

Tiden – om den nu någonsin har funnits – med krav på alltid mer, aldrig nog i form av nya resurser utmanas.

Det är då vi behöver lyssna. Föra samtal. Närma oss varandra. Långt från sociala mediers och debattens förenklade värld.

Kraft föder motkraft.

Och precis i det sammanhanget kliver Sherly Turkle fram och omkullkastar min världsbild – återigen.

Hon pratar om människan och tekniken. Om att vår förmåga till empati och att vår förståelse för andra tenderar att minska.

Hon pratar om ”jaget och verkligheten” som en värsta Martin Buber – en av 1900-talets viktigaste filosofer.

Hon pratar om människan som ständigt uppkopplad men med liten förmåga till ensamhet och reflektion.

Hon utmanar mig. Om det vill jag berätta nästa vecka.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Hej Pär!
    Ser redan fram emot nästa vecka och din fortsättning på artikeln!
    Det måste finnas en motkraft även mot rädslan för att med öppet sinne kritisk granska och våga ompröva sina egna värderingar, beteenden och samhällsbild. Den motkraften handlar om personligt mod.
    Modet måste vara något lite större än rädslan. Hos rädda människor sker ingen utveckling.

    Norrlänning och f.d Eskilstunabo

  2. Tack Håkan för dina rader.

    Kul att du följer Eskilstuna som jag förstår varit din hemstad.

    Ha det bra i Norrland.

    Pär E

  3. Stort Pär!!!
    Du inspirerar och ”väcker” ständigt nytt!

    Som dessa rader:

    ” Vi har en kommunal organisation som har ekonomiska utmaningar som kräver än tydligare prioriteringar och klokskap för att agera långsiktigt och ansvarsfullt.

    ansvar(bild)

    Tiden – om den nu någonsin har funnits – med krav på alltid mer, aldrig nog i form av nya resurser utmanas ”.
    (av Pär E)

  4. Tack Hans-Erik.

    Fortsätter att skriva…när jag får en sådan uppmuntrande kommentar.

    Ha det bra!
    Pär E


Kommentera

Kategorier

