Skrivet av: Pär Eriksson | mars 17, 2016

Veckan som gått – w 11

På jobbet
Det var inte så länge sedan vi stängde böckerna för 2015 och står mitt uppe i ett verksamhetsår. Då startar vi upp 2017.

2017

Det sker genom en sk budgetupptakt där politiker och tjänstemän analyserar och drar upp riktlinjerna för året som kommer.

Och det är det här jag gillar med kommunal verksamhet. Komplexiteten, långsiktigheten, förmågan att tänka flera tankar samtidigt, att agera ekonomiskt ansvarsfullt.

äldreomsorg

Och så detta fokus på invånaren, eleven, den äldre, brukaren eller kunden. På mötet.

Och samtidigt balansen med politiska spänningar och olika ståndpunkter.

Den här veckan träffas kommuncheferna från Sveriges olika kommuner. Det här är ett viktigt forum. Både ett lärande och att Eskilstuna är synligt och hörs.

På programmet står bl a flyktingmottagandet, regionfrågan, skolan, demografins utmaningar och den kommunala ekonomin.

Såväl Örebro som Västerås har fostrat mig i synen på hur man leder och styr en kommun.

Örebro genom att så konsekvent rikta arbetet mot sina bostadsområden. Även om de inte har kvar sina kommundelar – Örebro var en av de första större kommunerna som blev en kommundels-kommun – så lever den kulturen kvar.

Elev-lärare

Västerås lärde mig vikten av ordning och reda. Och förmågan att engagerat sätta strålkastarna på mötet mellan brukaren och medarbetaren.

Den här veckan har jag besök av två av mina gamla kollegor – Helene och Mats.

Västerås är mitt uppe i ett utvecklingsarbete kring just ”det goda mötet” och nu hämtar de inspiration av Eskilstuna. Eller rättare sagt – tvillingstäderna lär av varandra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag hade förmånen att vara med på årets Eskilsgala.

Det är ett evenemang där personer som gjort något särskilt bra för Eskilstuna uppmärksammas. Och det känns så rätt med de personer som mottog årets Eskilstatuett.

Men det som gör mig extra hoppfull en sådan här kväll är när sex Eskilstunaungdomar får ta emot stipendier för att studera vidare.

Matematiker

Här möter vi en blivande matematiker, jurist, ekolog, fysiker, läkare och konstnär.

De är på väg ut i livet för att förkovra sig. Och i de bästa av världar så kommer de tillbaka eller i vart fall bär ett Eskilstunahjärta genom sina liv.

Det är viktigt att få berätta om det här. De här ungdomarna har gått i våra förskolor, i våra grund- och gymnasieskolor. De har spelat fotboll, dansat, sjungit eller ridit på våra planer och anläggningar.

De har sin familj och sitt rotsystem här.

Det här är också Eskilstuna men en stad vi alltför sällan berättar om. Det är enklare att lyfta upp de som inte fungerar, det som är dåligt, att leta syndabockar, att påtala brister.

Missförstå mig rätt – det är också angeläget. Men om vi inte ser vår kraft, vår potential så kommer vi aldrig att orka ta itu med utmaningarna.

Eskilstuna x

Kanske bär vi vår historia, vårt arv för starkt? Industristaden som blomstrade och som nu är något annat. Det är som att vi inte vill se det.

Vi behöver hjälpas åt att också berätta andra berättelser om den här staden.

Tack våra stipendiater och stort lycka till framöver. Ni vet var vi finns.

På hemmaplan
Det ljusnar. Jag märker det på morgonen när jag åker till jobbet. Och kanske det också är en signal om att vi är på väg åt rätt håll. Både i världen, Europa och i vårt eget Eskilstuna.

Det är också dags för Earth Hour då vi släcker ljuset i bostäder och lokaler världen över för att visa engagemang för klimatfrågan. Förra året deltog imponerande 172 länder.

Delta gärna på Fristadstorget lördag 19 mars från klockan 20.00. Det pratas klimatsmart mat, framtidens bilar och bostäder.

På scenen står Kristian Anttila och allt hålls ihop av kvällens konferencier Carl Tillenius.

Annars lyssnar jag mycket på…Kent.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

