Skrivet av: Pär Eriksson | mars 13, 2016

Om denna magiska idrott, social sammanhållning och vikten av att bygga det nya Eskilstuna

Det är något visst med idrotten.

Fotboll

Samtidigt kan jag ha förståelse för de som inte är besjälade. Ibland kan idrotten tyckas banal. Att springa efter en boll, att mäta ett spjutkast, att slå en boll över ett nät.

Lägger vi då till att idrotten både kommersialiserats och i sin sämsta form innehåller mutor och våld så tycks kritikerna vara något på spåren.

Samtidigt så går det inte att ta bort det glädjefyllda som den äkta idrotten erbjuder ur våra hjärtan.

Idrotten en del av livet
Jag är uppvuxen med idrotten. Mina första levnadsminnen som liten knatte med mina kompisar Tobbe, Fritte och Veikko är att vi spelar fotboll.

Mina minnen från mina skolår bär på utbildning och bildning men lika mycket på handboll, friidrott och gymnastik på Djurgårdskolan och på St Eskil.

Skolidrott
Skolidrotten har en mycket viktig roll

Även om jag och den som senare skulle bli min livspartner och hustru blev ett par i Parken till tonerna av Curt-Görans så var det handbollen som förenade oss. Hon i klassiska Verdandi och jag i Guif.

Hur många Parkenpar och handbollspar har vi i den här stan?

När jag och mina barn pratar minnen från de viktiga uppväxtåren i Örebro så hamnar vi snabbt i Sturehov och ÖSK. Bordtennis och fotboll.

Och ni förstår den vidare berättelsen. Nu är det barnbarnen som bär arvet vidare. En som redan kan Djurgårdssången utantill, en som bildar ett nytt lag och en som stolt bär Skogstorps gröna färger där tröjan blir till en klänning ett tag till.

Läsaren förstår vart jag är på väg. Det är något märkligt – något magiskt – med den där idrotten.

Idrottens inre själ
När vi nu tar emot hundratals nya ungdomar i Eskilstuna – som inledningsvis inte har språket, som inte har med sig någon förälder eller vuxen och som kanske känner sig lite vilsen – så är det två ”institutioner” som kliver fram.

Det är naturligtvis skolan och det är…idrotten.

Det är ingen slump. I dagens uppdelade samhälle är det snart bara två forum kvar där unga människor förenas. Och det är skolan och det är idrotten.

Basket

Jag tror att det handlar om att idrotten bär på några av grundfundamenten för människans inre längtan. Glädje, att vara en del av en samhörighet och att värderas utifrån talang – inte varifrån man kommer, ens föräldrars efternamn, hudfärg, sexuell identitet, kön eller social bakgrund.

I den meningen är idrotten en dröm om något annat. Ett annat samhälle, en annan syn på varandra.

Det är möjligt att den kritiske läsaren undrar om jag inte har upplevt avigsidorna.

Absolut.

Micke Andersson
Micke Andersson från Örebro. Sprängde gränser och började spela bordtennis och innebandy. Han blev ett föredöme för tron på en obändig kraft – idrotten.

Jag har också mött en idrott som stött ut, som mobbat, som toppat, som tryckt undan tjejer eller idrottare med funktionsnedsättning.

Men min erfarenhet är att det går att motverka. Idrottens själ, idrottens innersta väsen, syfte och mening står för något annat.

Idrotten som samhällsbyggare
För en stad som Eskilstuna är idrotten oerhört viktig.

Vi är mitt i steget, mitt i ett utvecklingssprång. Där kan idrotten med sin historia och fina förankring spela en oerhört viktig roll.

Idrotten kan än mer ta på sig rollen av att vara ett socialt kitt, att vara en sammanhållande kraft i bostadsområden, på våra skolor och fritidsgårdar.

GUIF
En oerhört fin bild som får symbolisera varför vi engagerar oss

Men det förutsätter att vi förmår gå tillsammans. Föreningar, ledare, föräldrar, ungdomar, näringsliv och kommunen.

De som vill söka konfrontation, söka syndabockar eller prata illa om ”de andra” blir till släpankare för utvecklingen.

Eskilstunas barn och ungdomar är värt bättre.

Och blir ni inte övertygade så hade jag önskat att ni fått vara med i torsdags då Eskilstuna kommun fick tillfälle att uppmärksamma och celebrera mer än 120 idrottare som stått på prispallen i något nationellt eller internationellt mästerskap under 2015.

Det var så mäktigt och en symbol för alla dessa tusentals ideellt arbetade ledare, föräldrar och ungdomar.

Och också för den så viktiga eliten. De som en gång var barn och ungdomar och som nu förverkligar sina livsdrömmar. Som sporrar och ger oss andra kraft.

Hjärta3

Mitt hjärta fylls av stor värme och respekt. Ni alla är Eskilstuna.

Och vi behöver varandra så väl i en tid då världen är i obalans med sig själv.

Ha en bra vecka!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

