Skrivet av: Pär Eriksson | mars 10, 2016

Veckan som gått – w 10

På jobbet
Och så kom det då äntligen ett förslag. En ny regionindelning av Sverige.

Regionkarta1

För allmänheten är det här kanske ingen kioskvältare men för oss som arbetar och engagerar oss i det kommunala inre livet så är det en oerhört viktig reform.

Det handlar inte bara om hur landet styrs utan också om hur vi utvecklar arbetsmarknad, utbildning, hälso- och sjukvård och kommunikationer.

Frågor som rör oss människor i vardagen. I den meningen är den här reformen inte bara något som rör en liten grupp som i sitt arbete sysslar med regionfrågor.

Eskilstunas linje – som också är Sörmlands kommuners och landstingets – är att en ny region med de tre länen Uppsala, Västmanland och Sörmland vore bäst.

Vi är tre län i Mälardalen och vi gränsar och omgärdar huvudstaden och Storstockholm.

Därför är kanske inte utredningens förslag om ett Stor-Svealand det optimala sett ur det perspektivet. Samtidigt så finns det också en logik med ett Örebro, Dalarna, Gävleborg, Uppsala, Västmanland och Sörmland.

Vi relaterar alla till Mälardalen och Stockholm. Vi är hyfsat jämnstora. Vi blir en stark och tydlig kraft i det nya Sverige.

Sett ut Eskilstunas perspektiv – vi ligger så bra till geografiskt med nära till Örebro och Uppsala – men framförallt så hålls våra viktiga grannstäder Västerås, Enköping och Strängnäs samman.

Men ett Stor-Sveland är just stort med en utsträckt geografi och många kommuner. Kan bli anonymt.

Nu väntar en politisk process här hela Sverige ska tänka och tycka.

Den här veckan så hade kommunstyrelsen summering av 2015 med blick mot 2016 och 2017 med respektive nämnd/förvaltning och styrelse/bolag.

Eskilstuna

I koncentrerad form får vi en bra en överblick av hur året fungerat. Både problem och svårigheter men också alla de framsteg som tagits. Kort sagt en kommun när den är som bäst.

En av Eskilstunas största utmaningar är att skapa fler arbetstillfällen och också understödja att det finns kompetenta medarbetare att anställa i näringsliv och offentlig sektor.

Eskilstuna är inte riktigt igenom sin strukturomvandling. Industrin, det tillverkande är allt jämt en viktig sektor för oss. Samtidigt behöver andra branscher och sektorer växa.

Rekarneskolan

På tjänstemannanivå har vi nu bildat en grupp som än tydligare analyserar och tar initiativ för att stärka yrkesutbildning och relationerna med företagen men också vad vi själva som stor arbetsgivare kan göra – t ex trainee, ungdomskontrakt, extratjänster och anställning av personer med funktionsnedsättning.

På samma tema. Den här veckan arrangeras den sk Rekryteringsmässan i Eskilstuna. Ett antal företag med behov av nya medarbetare presenterar sig för personer som söker arbete. Allt sker i mässform på Munktellarenan.

Extra spännande att ett tiotal utländska företag finns representerade.

United1
Några som uppmärksammas på årets Idrottsgala i Eskilstuna

Och vilken härlig vecka – det är dags för den årliga Idrottsgalan. Alla Eskilstunaidrottare som utmärkt sig med att stå på prispallen uppmärksammas och celebreras. Om räknar jag rätt så är det rekord 2015 med över 130 idrottare.

I min roll så får jag många inbjudningar att prata om Eskilstuna. Både ute landet – men det kanske roligaste – på hemmaplan.

Den här veckan var jag inbjuden av föreningen St Olofs Gille i Torshälla. Den bildades 1936 och gissar jag rätt så kommer den att leva även 2036.

Det här är viktigt för vår stad. Människors engagemang för sin historia och samtid.

Vi står mitt uppe i en förnyelse av cheferna i kommunledningen. Några har gått eller är på väg i pension och ytterligare några har bytt uppdrag.

Ny förvaltningschef för Konsult och uppdrag är Jörgen Axelsson. Han har erfarenhet både från näringslivet och nu de senaste åren som chef för vår Rekryteringsenhet.

Jörgen Axelsson
Välkommen säger vi till Jörgen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
En sak som slog mig när jag började arbeta i Eskilstuna kommun för snart sju år sedan var det genuina och äkta engagemanget för sk värderingsfrågor.

Ibland kan det bli läpparnas bekännelse – dvs frågor som rör jämställdhet, rättvis handel, synen på miljö- och klimatfrågor, barnens rätt etc.

Men min bestämda känsla och erfarenhet är att Eskilstuna menar allvar. Jag är glad att skriva det.

Jag är stolt över att få arbeta i en kommun som tar de här frågorna på största allvar.

Springpride1

HBTQ-frågor är ett annat exempel på sk värderingsfrågor som karaktäriserar en framåtsyftande kommun.

Det slår mig att många sk Pridefestivaler har sin utgångspunkt i storstäder eller universitetsstäder som Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala eller Umeå.

Och så industristaden Eskilstuna…

En del av våra verksamheter markerar ytterligare genom att bli sk HBTQ-certifierade. Den här veckan så sällar sig vår Rekryteringsenhet till gruppen som just arbetat med att öka förståelsen och kunskapen.

Bra jobb tycker jag.

Och som ytterligare bevis på min tes – Eskilstuna kommun var noga den 8 mars att uppmärksamma den Internationella Kvinnodagen.

På hemmaplan
Efter en helg i längdspåret – i närheten av Vasaloppet men ändock inte – så ville jag möta våren när jag kom hem. Men vaknade med snö på taken.

Men våren vinner till slut. Om inte annat hör jag på äldsta barnbarnet att de börjat träna fotboll utomhus. Ett tecken om något.

Annars lyssnar jag på amerikanen Sam Outlaw. Ställ fram en slide-guitar och jag smälter. Det här är modernt.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

