Skrivet av: Pär Eriksson | mars 3, 2016

Veckan som gått – w 9

På jobbet
En modern kommunal organisation har ljuskäglan riktad mot medborgarna och de vi är till för.

skola2

Allt vi gör i vardagen handlar ytterst om hur det ska bli bra för alla våra verksamheter. Hur det ska bli bra för den kommun vi verkar i.

Men vi har också en arena som inte alltid syns utåt mot medborgaren.

Jag tänker på det inre arbetet med att få en kommunal organisation att fungera effektivt. Det är inte alltid så glamouröst men ändock mycket viktigt.

Telefonist

Vi hanterar tusentals fakturor och räkningar, betalar ut mer än 8 000 löner varje månad, tar emot tusentals telefonsamtal och e-mail varje vecka, vi gör hundratals upphandlingar årligen, behandlar oändliga förfrågningar om IT, skriver fram underlag till tusentals beslut årligen…

Jag tror läsaren förstår mitt budskap. Det finns ett inte liv som är viktigt. Ibland kallas det lite slarvigt för byråkrati – och det kanske det är – men det är en del av den kommunala demokratin och dess viktiga blodomlopp.

Samtal2

Jag tänker på alla dessa medarbetare som sällan syns i media eller kanske inte får den uppskattning de är värda.

Jag har arbetat med hundratals av er genom åren och vet vad ni betyder.

En del i att stärka vårt inre arbete men som ytterst kommer medborgarna till del är att vi nu under våren startar Eskilstuna Direkt.

Oaktat om du ringer, e-mailar, skriver ett klassiskt brev eller besöker oss så ska det vara enkelt att nå oss. Det blir en form av ”en-väg-in” oaktat i vilket ärende du söker oss.

Eskilstuna Direkt

Rent personellt kommer Eskilstuna Direkt att finnas i det hus vi kallar Värjan och vi räknar med att vara igång under april.

Den här veckan träffade jag våra Eskilstuna Direkt-medarbetare. Vi har rekryterat ett gäng som är kunniga och som också brinner för service och tillgänglighet. Det kommer att bli så bra.

Jag läser en fin artikel i Chefstidningen om Eskilstunas arbete med mottagandet av ensamkommande ungdomar. Det är en bra och optimistisk intervju med vår socialchef Mehmed Hasanbegovic.

Mehmed H

Han betonar det fina samarbete som finns i Eskilstuna. Både inom den kommunala organisationen och med föreningar, organisationer och enskilda.

Kort sagt en kommun när den är som bäst.

Min bedömning är att det är tack vare att vi gått tillsammans som vi också klarat av att ta emot alla de barn och ungdomar som nu bor här, går i våra skolor, spelar på våra fotbollsplaner och har ambitionen att bli en del av Eskilstuna.

Det är också det här som fascinerat mig i snart 40 år som medarbetare i en kommun. Förmågan att göra skillnad, att betyda något, att göra, att lösa frågor.

Och kodordet när det fungerar är nästan alltid tillsammans.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Låt mig fortsätta på samma tema.

Eskilstuna har en fin historia och tradition av folkbildning.

Studieförbund

En bild från studieförbundet SENSUS

Det är nästan så att jag glömt hur det stavas när jag skriver ordet så här 2016 – f-o-l-k-b-i-l-d-n-i-n-g.

Sociala medier, skolan, TV och välinformerade föräldrar har i mångt och mycket fått ersätta det som kyrkan, bildningsförbunden, de politiska organisationerna, idrottsrörelsen och kulturen stod för under stora delar av 1900-talet.

Jag minns själv hur jag växte upp med två föräldrar som inte hade någon länge skolbakgrund. För dom och deras generation var det viktigt att deras barn tog skolan och utbildningen på allvar. Men också att vi barn blev bildade.

Det är möjligt att de yngre läsarna finner min beskrivning som lite allmänt trevlig men för oss barn var det en kamp för livet och vår framtid.

I det ingick inte bara skolan utan också söndagsskolan, idrotten, de så viktiga studieförbunden och kulturen i olika former.

Språkvän

Jag tänker på det här när jag nu tar del av så många bra initiativ för att ta emot flyktingar och ensamkommande ungdomar.

De som nu kliver fram är idrotten och kulturen. Det är våra studie- och bildningsförbund, kyrkor och församlingar.

Det är språkvänner och flyktingguider, gode män och enskilda.

Det är myndigheter, landsting och kommun tillsammans med folkrörelserna och medborgarna som kliver fram i en utmanande tid.

Det är så hoppfullt.

På hemmaplan
Det är Melodifestival-stämning hos familjen Eriksson. Och den nya generationen barnbarn skolas in vår tradition att rösta tillsammans.

Dock prövas hustrun och jag. Nu i helgen vann t ex Dolly Style enkelt…

Annars lyssnar jag på Birds of Chigago. Soul och gospel blandas på ett modernt sätt. Fick tipset av min kompis Molle som håller ordning på vad som rör sig i den stora musikvärlden.

Tur att man har en sådan kompis…och barnbarnen …Dolly Style.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär!
    Läsvärt som alltid!

    En stående fråga.: Hur tänker Du /kommunen kring privat upphandling av vissa tjänsteområden? I samverkan med närstående kommuner?
    Vore det inte smart att reglera ”behovstoppar” med tillfälliga tjänsteupphandlingar. Men givetvis även kontinuerligt.
    Edlund nämnde i ”förtroende” under ett bra föredrag för KPR AU, att det kommer framtida tillfälliga ”pucklar” som inte kommunorganisationen kan bemanna. En fast personalbas som kan kompletteras med köpta tjänster!!??
    Principer som gäller nu och hur resonerar Ni i kommunledningen???

    MVH

    Hans-Erik Fredback (M)

    • Hej Hans-Erik!
      Klokt tänkt. I vissa frågor gör vi så redan idag.

      Vi har upphandlade tjänster inom ett antal ”sårbara” områden.

      Ha det bra!
      Pär E


Kommentera

Kategorier

