Skrivet av: Pär Eriksson | februari 25, 2016

Veckan som gått – w 8

På jobbet
Inom några veckor presenterar regeringens utredare en ny tänkt regionkarta över Sverige.

Regionkarta

Ni som följt mig genom åren vet att jag är en stark anhängare av att Eskilstuna och Sörmland blir en allt mer integrerad del av Mälardalen och vår huvudstad.

Jag ser stora fördelar vad gäller kommunikationer, arbetsmarknad, utbildning, hälso- och sjukvård, miljö- och samhällsbyggnadsfrågor.

Ingen kommun kan leva som en solitär skild från sin omgivning. Tack inlandsisen, vattenkraften och de tidiga bosättarna på 1000-talet för att vi ligger där vi ligger.

Många kommuner runt om i landet borde vara avundsjuka på vårt läge. Nära Stockholm, mellan två stora sjösystem, nära våra grannstäder Västerås, Strängnäs och Enköping men också inom rimligt avstånd till Örebro, Uppsala och Norrköping.

4-Mälarstäder2

Men nu måste vi också göra verklighet av vårt läge.

Den här veckan startar vi upp ett arbete tillsammans med landstinget och Regionförbundet Sörmland som fokuserar på vad som är bäst för Sörmland i ett nytt Regionsverige. Jag kommer att återkomma framöver.

Det är så många viktiga frågor som är på gång och kanske läsaren känner sig trött på att jag upprepar dom.

Eskilstuna badhus

Men snart inviger vi ett av Sveriges finaste bad, arenan är under byggande, bostadsproduktionen formligen sprudlar…jag hoppas ni har överseende med alla byggkranar.

Det händer också mycket i våra bostadsområden. Jag ser nu hur skola, socialtjänst, kultur och fritid, kommunfastigheter och stadsbyggnad formar sig på ett nytt sätt för att möta utmaningarna. Det är så hoppfullt.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är sportlov och jag minns mina egna barn- och ungdomsår.

Mamma och pappa jobbade så några fjällresor eller större utsvävningar stod inte på dagordningen.

Desto viktigare var då de arrangemang som Eskilstuna Kuriren ansvarade för. Folket kan också ha funnits med där.

Mitt minne är att kommunen stod för lokaler och planer men att det var föreningarna och vår lokaltidning som var huvudaktör.

Hundratals lag som vi själva organiserade spelade handboll, basket, bordtennis, hockey och bandy och det fanns också möjlighet att pröva annat.

Tack för vad ni gav oss barn och ungdomar. Mitt minne fylls bara av tacksamhet och glädje. Tack våra lokaltidningar och kommunen. Och alla dessa föreningar.

Nu är läget lite annorlunda. Jag skriver det med respekt.

Jag har förståelse för att en lokaltidning 2016 inte har sportlovsarrangemang på sin agenda. Föreningarna gör ett mycket viktigt arbete men räcker inte alltid till själva.

Ljuskäglan riktas mot kommunen. Tack Kultur och fritid för att ni finns.

Och ändå så ser jag något som spirar. Ett nytt Eskilstuna.

När vi nu på kort tid tagit emot hundratals unga ensamkommande ungdomar som inte har språket eller har någon förälder eller vuxen med sig så är det som att det där slumrande engagemanget från min ungdomstid väcks till liv.

Jag får berättelser om föreningar och organisationer som kliver in och är redo att hjälpa till. Det är som att man förstår att en kommunal organisation eller en förening inte kan klara det här själv.

Fotboll3

Jag får berättelser från kompisar och vänner om engagemang för att det ska bli bra i Eskilstuna.

Tack alla språkvänner, flyktingguider, fotbollstränare och gode män.

Förstår ni vad viktiga ni är? Långt från klagandet, missnöjet och hatet. Det här är motkrafter när det så väl behövs.

Vi behövs. Alla. Kodordet är tillsammans.

På hemmaplan
Sportlov är barnen och ungdomarnas vecka. En välbehövlig vila från skola och krav.

Själv skall jag försöka valla skidorna. Tittar jag ut genom fönstret så ser det hoppfullt ut. Heja Kung Bore.

Annars lyssnar jag till Treetop Flyers. Ett Londonband med mycket energi och en del 1960-tals influenser. Passar mig.

Och så var det dags för bröllopsdag. Noga med blommor och så. Som en markering av livslång kärlek och glädje.

– Hur länge har ni varit gifta, fråga en av mina arbetskamrater.

– Har glömt, svarar jag och försöker komma undan. Men dottern har precis fyllt 41 år…

Ha en bra helg!

Responses

  1. För mig är det viktigt att vi ingår i region med län norr om Mälaren, alltså Västmanland och Uppland. Om de södra kommunerna inte vill vara med är det bättre att klyva länet så dessa kan ansluta sig mot Östergötland och Katrineholm mot Örebro. Faktum är att detta skulle vara en lättnad. Jag läste nämligen att län kan få sina gränser ändrade, dock inte kommuner. I praktiken skulle Sörmlands län upphöra. Länsstyrelsen behövs väl, Strängnäs stift kanske flyttar till Örebro. Det är förluster som man med bibehållen sinnesnärvaro kan klara.

    • Hej Jan!
      Gillar det där med sinnesnärvaro.

      Svårt att ändra mentalt på Axel Oxenstiernas 1600-talsgränser.

      Ha det bra!
      Pär E

  2. Trevligt, tänkvärt och lite personligt!

    • Hej Monica!
      Verkar som en bra blandning.

      Ha det bra !
      Pär E


Kommentera

Kategorier

