Skrivet av: Pär Eriksson | februari 18, 2016

Veckan som gått – w 7

På jobbet
En lärdom genom åren är att vara ihärdig och långsiktig.

Långsiktighet

Det kanske låter som en klyscha men är en bra erfarenhet i livet. Om vi vill få något gjort så krävs det hårt arbete och tålamod att saker och ting tar tid. Särskilt frågor som är komplexa och viktiga.

Den här triviala insikten är kanske än viktigare i ett samhällsklimat som avkräver snabbhet och ibland förväntningen att oreflekterat besluta om olika handlingsvägar.

Den här insikten präglade lite av min vecka.

För nästan sex år sedan drog Eskilstuna kommun igång ett omfattade utvecklingsarbete som vi valt att kalla Modigt Ledarskap och Modigt Medarbetarskap.

Först som en idé bland alla våra chefer och sedan något som berör alla våra medarbetare.

Modigt Ledarskap2

Det är naturligtvis ett vådligt projekt om det inte slår väl ut. Jag kan höra de kritiska rösterna om att det inte är välinvesterade pengar och tar tid.

Jag vågar påstå att det här har blivit riktigt bra. Numer – efter snart sex år – är det en integrerad del av vårt sätt att tänka och förhålla oss. Modigt är ingen -ism utan ett sätt att kommunicera, samarbeta och förhålla sig till sig själv, sin arbetsplats och sin kommun.

Den här veckan träffades nyanställda medarbetare en heldag för att träna Modigt Medarbetarskap. Det gör mig både glad och optimistisk. Den här kommunen är på väg någonstans.

Apropå långsiktighet. Sörmland har funnits i hundratals år. Nu diskuterar vi att samhället har utvecklats och gamla länsgränser ifrågasätts. Nu rörelsemönster skapas.

Eskilstuna1

Eskilstuna är en del av en växande Mälar- och Stockholmsregion. Vi blir mer och mer beroende av vad som sker i våra grannstäder Västerås, Strängnäs och Enköping.

Utvecklingen i Uppsala och Örebro är en del av Eskilstunas utveckling.

Den här veckan träffas kommuncheferna och landstingsdirektören tillsammans med Regionförbundet Sörmland. Och ni kan redan nu gissa vad som står på agendan…

Jag var med på en bra träff med Mälardalens högskolas studentkårsstyrelse. Apropå att tänka långsiktigt…högskolan fyller 40 år nästa år.

Vi i kommunledningen är mån om att våra studenter trivs i vår stad. De är viktiga gäster under några viktiga år men också i många fall blivande Eskilstunabor som ska arbeta i våra företag eller i vår kommun.

Mdh1

Därför är boende, nöjes- och kulturutbudet viktigt för våra studenter. Och vi Eskilstunabor behöver fördjupa vår förståelse att högskolan inte är ”på besök” utan en del av det nya Eskilstuna.

Den här veckan har vi också ett uppstartsmöte med högskolan där vi ska gå igenom det samarbetsavtal vi skrivit för att stärka våra relationer.

Långsiktighet…

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Idrotten är en viktig del av Eskilstuna historia och själ.

Hundratals är alla de föreningar som under mer än hundra år bidragit till Eskilstunas utveckling.

Bakom de synliga medaljerna, resultatlistorna och tabellerna döljer sig tusentals människors hängivna engagemang. Och naturligtvis är det de aktiva som ska stå i förgrunden – alla barn och ungdomar.

Evolution7

Men kanske vi mer sällan lyfter fram alla ledare. Alla som viger en del av sin fritid och sina liv till att engagera sig i en förening.

Jag har genom åren varit en av dom under min tid i Örebro. Och nu följer jag mina egna barn och deras familjers engagemang. Blir extra glad att äldsta barnbarnet F nu visar ledartalanger och håller ihop ett helt fotbollslag.

Jag skriver inte de här orden i någon slags anda av uppoffring. Inte alls.

Ibland sägs det att föräldrar och ungdomar eller en kommun ska vara tacksam för alla dessa oavlönade. Som om man skulle ta betalt för att vara människa.

Min erfarenhet är snarare att man engagerar sig för att man tycker att det är viktigt och roligt. Något som ger glädje och leder till att man utvecklas som människa genom att få ta ansvar.

Idrotten bär inte bara på bredd utan också på elit. Må vara att den kommersialiserats starkt de senaste decennierna. Fråga våra elitföreningar som slåss för sin existens.

Elitidrotten är viktig för en stad. Den skapar i bästa fall sammanhållning, något att se upp till, något att känna samhörighet med.

Min bild är att vi genom åren haft så många bra idrottsledare. Om jag börjar med ”namedropping” så finns en fara att jag glömmer någon.

Men jag passar ändå på i det här forumet att tacka några av våra viktiga idrottsledare som nu lämnar sina uppdrag under våren.

Kristjan-Andresson

Guifs tränarpar Kristjan Andresson och Janne Ekman har alltid tillhört mina favoriter. Tydliga, kunniga, engagerade men också lite lågmälda och eftertänksamma. De står för ett ledarskap som vi behöver mer av både inom idrotten och i samhället.

Och apropå veckans tema…långsiktighet. Om jag räknar rätt så har Kristjan och Janne tränat Guif i snart tio år.

EGF2

Ett annat ledarskap som är på väg att avrunda är EGFs (Eskilstuna Gymnastikförening) tränarduo Helena och Sebastian Melander. Efter tolv år i föreningen med stora framgångar för Eskilstunagymnasterna så flyttar de nu till Boston för att ta sig an nya utmaningar.

Det är viktigt att ha bra elitföreningar – då utvecklas också bredden – och det är viktigt att ha bra idrottsledare som tror på den här staden.

Så bygger man också en modern stad. Tack Kristjan, Janne, Helena och Sebastian för den här tiden. Ni vet var vi finns.

På hemmaplan
Efter en helg med barnbarn, en svärson som fyllt 45 år så är veckans helg något lugnare.

Ser dock fram mot att få besöka min fd arbetskamrat Tryggve Lundh och hans nyöppnade bokantikvariat i Torshälla. Blir så glad över inititaivet och ett grattis till oss Eskilstuna- och Torshällabor som får ett tillskott i kulturutbudet.

Annars lyssnar jag på Ted Gärdestad. I torsdags skulle han fyllt 60 år och det celebreras med en hyllningskonsert här i Eskilstuna. På scenen står Teds kompband från 1990-talet – legendariska Rockin Roll Machine.

Jag är lite extra stolt över att 13-mannabandet bl a innehåller mina arbetskollegor Titti Svärd på sång, Mats Hällnäs trummor och Johan Lindström på gitarr. Och legendaren som spelat med alla – saxofonisten och Eskilstunabon Johan Lewin.

Eskilstuna när vi är som bäst…sol, vind och vatten.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

