Skrivet av: Pär Eriksson | februari 11, 2016

Veckan som gått – w 6

På jobbet
Det känns som att det nyss var jul och nyår. Tiden går för fort. Det är så mycket ogjort.

Marknadsplats 2016

Den här veckan arrangeras Marknadsplats 2016. Det är näringslivet som celebrerar och uppmärksammar ett antal framgångsrika företag i Eskilstuna.

Naturligtvis förändrar inte en kväll någonting men det är en viktig markör för näringslivet.

Min erfarenhet är att skall en stad utvecklas så är näringslivet en avgörande faktor. Eskilstuna står precis mitt i steget att ta sig till någonting nytt.

Samtidigt som vi stärker vår själ – vår förmåga att producera och tillverka – så behöver nya branscher och företag växa fram. Det är precis det Marknadsplats 2016 förmedlar. Energi in i det nya.

På samma tema så var jag inbjuden att träffa ett kvinnligt nätverk som kallar sig Ladies Circle.

Det var ett 15-tal unga kvinnor från såväl näringslivet som offentlig sektor. De träffas var 14:e dag för att lära och utbyta erfarenheter.

Högskolan

Det blev en mycket bra träff. Jag tror att jag lyckades förmedla var Eskilstuna, regionen och världen är på väg.

Och de lärde mig att det finns så mycket positiv kraft hos de unga. Hälften var födda och uppvuxna i Eskilstuna och andra hälften var hitflyttade pga av jobb eller att de träffat en partner. Precis som livet skall vara.

Tack Ladies Circle – jag blev så glad av att träffa er. Ni ger mig hopp.

Den här veckan startar vi dialogen med våra förvaltningsledningar. Under ca 2-3 timmar går vi igenom hur året varit – både framgångar och problem.

Och vi tar sikte på 2016 och 2017.

Jag har skrivit det tidigare. Jag önskade att Eskilstunaborna fick vara med och lyssna. Det görs så mycket bra i den kommunala organisationen av alla 8 500 medarbetare.

Till och från blir jag inbjuden till andra kommuner, organisationer eller konferenser för att prata om ledar- och medarbetarskap och mina erfarenheter av att arbeta i kommuner som har en tydlig framtidsagenda – ett Örebro, ett Västerås och nu ett Eskilstuna.

Eskilstuna x

Oftast tackar jag nej. Jag brukar säga att jag har ett jobb att sköta.

Men ibland känns det rätt och det finns också ett lärande för mig samtidigt som jag sätter Eskilstuna på kartan.

Den här veckan är jag inbjuden till en större konferens i Malmö som kretsar kring omvärldsanalys, verksamhetsutveckling, folkhälsa och framtidens ledar- och medarbetarskap.

Jag tackade ja och jag tror att den regelbundne läsaren känner igen mitt budskap. Världen är stadd i snabb omvandling, regioner och städer förändras, våra kommuner står inför nya frågor och allt detta påverkar ledar- och medarbetarskapet.

Förra veckan blev det klart att Marita Skog blir ny utvecklingsdirektör efter Tryggve Lund som går i pension.

Marita Skog

Jag är mycket glad att vi lyckats knyta Marita till oss. Hon är från Eskilstuna och arbetade en gång i tiden som lärare på Skogstorpsskolan.

Hon har hunnit med att vara skolchef i Bräcke, arbetat på Mitthögskolan i Östersund, utvecklingsansvarig i Regionförbundet Västernorrland, kommunchef i Härnösand och nu i Vingåker.

Marita kommer att vara ansvarig för övergripande utbildningsfrågor, social hållbarhet, samarbetet med högskolan och regionfrågor.

Välkommen hem säger vi.

Mitt Torshälla – mitt i Eskilstuna
Nästa år fyller Torshälla 700 år. Jag skriver det med stor respekt.

Torshälla1

Det är inte så många stadsbildningar i Sverige som har den historien. Och jag är så glad att Torshälla och Eskilstuna är ett, en  kommun.

Båda behöver varandra och idag är det nästan svårt att veta var börjar och slutar respektive stad. Våra historiskt separerade städer har på alla sätt vuxit ihop.

Samtidigt så ska vi hämta energin att Torshälla är ett eget definierat geografiskt område.

Traditionen bygger på en stark känsla för orten där man – oaktat hur det organiserats – alltid samarbetat och haft nära relationer mellan politiker, företag, organisationer och de kommunala verksamheterna.

Kommunfullmäktige har gett oss ett uppdrag att analysera och utreda hur vi kan samordna verksamheter på ett mer effektivt sätt mellan Eskilstuna och Torshälla.

Vi har precis startat upp det arbetet. Förutom jag själv i min roll som kommundirektör så är Torshällas förvaltningschef Ingrid Sköldmo en person som ni som är intresserade och engagerade kan prata med.

Ingrid är en av våra mest erfarna chefer och jag är glad att hon nu kliver in som ansvarig förvaltningschef i Torshälla.

Och parallellt med det här arbetet så pågår allt det goda som sker i Torshälla. Och det är bara 1 år kvar till Torshällas 700-årsdag.

Om ni inte redan visste – den erfarne projektledaren Annika Edetun-Lahtinen håller ihop arbetet med Torshälla 700 år. Det bådar gott. Håll i er.

På hemmaplan
Jag började texten med att tiden går för fort. Nu ska det minsta barnbarnet E på sitt första disco…vart tog tiden vägen? Säg mig.

Jag frågar lilla E var man gör på ett disco…”inte vet jag”, svarar hon lite klurigt.

Äldsta barnbarnet F har precis gjort sitt gymnasieval. Och jag blir så glad att han känner stöd av ”sin” studie- och yrkesvägledare. Det är precis så det ska vara. En morfar kan bara vara en liten röst i bakgrunden.

Annars lyssnar jag på Vasas flora och fauna (!). Fick tipset av Folkets fd musik- och kulturredaktör Jesper Bohm. Ja men det här är kul…säger jag.

Lite folkligt, lite ny-progg direkt från Österbotten.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

