Skrivet av: Pär Eriksson | januari 28, 2016

Veckan som gått – w 4

På jobbet
Under en vecka så har jag naturligtvis ett antal besök.

Fotboll7

Den här veckan mötte jag en grupp asylsökande. De var inbjudna till Stadshuset och passade på att ”titta in”. Det var en grupp från Irak, Afghanistan och Syrien. Flertalet var vuxna men också ett antal barn.

Bortom alla siffor, statistik och kurvor så är det hälsosamt att möta människan.

Och på ett märkligt sätt så är den där fotbollen ett gemensamt språk. Jag blir hoppfull inte bara för fotbollen utan för framtiden. De här barnen är Eskilstunabor och kommer snart att gå i våra skolor och spela i våra fotbollslag.

Så långt från hatet och hoten och svepande generaliseringar om flyktingar och invandrare.

Sörmlandsradion

Annars började veckan med Sörmlandsradion och journalisten Johanna Jennische. Vi pratade Eskilstuna 2016, byggkranar och bostadsbyggande, högskolans betydelse, flyktingmottagande och vikten av att gå tillsammans, ekonomiska utmaningar i skola, vård och omsorg och vikten av idrott och kultur.

Den här veckan ”stängde vi böckerna” och konstaterade att vi vände ett befarat ekonomiskt underskott på 20 mkr till ett plus på 107 mkr. Om än hjälpta av regeringens tilläggsanslag till kommunerna som gav 55 mkr till Eskilstuna 2015.

Det här är viktigt. Jag har skrivit den otaliga gånger. En kommun kan inte låna till löner och drift. En kommun som vill kalla sig framåtsyftande måste stå på egna ben och inte leva över sina tillgångar.

Pengar 2

Sedan måste vi naturligtvis diskutera vad som prioriteras. Men – och jag kanske blir lite väl övertydlig – en kommun är en helhet och består av så många delar, verksamheter, arbetsplatser och atomer. Det är helheten som är en stad.

Att ”bara” se det egna, det man själv brinner för, det man själv jobbar för blir sällan fruktbart.

Jag är så imponerad över våra chefer, våra medarbetare och ytterst Eskilstunaborna som orkat med att vi haft ett tufft år. Livet och samhället är krävande just nu. Det är också en del av att vara människa.

Den här veckan så arrangerar vi den sk Strategidagen. Ledningen träffas med politiker och de fackliga organisationerna för att diskutera de framtida utmaningarna. Och agendan känner ni…fler jobb, de sociala frågorna, barn och ungdomars uppväxtvillkor.

Jag var inbjuden till att träffa kommunfullmäktiges presidier i de 4-Mälarstäderna. Vi pratade regionen och vad det är som skapar utveckling i våra kommuner. Och kodorden känner vi…högskolan och väl fungerande kommunikationer.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det slår mig vilken musikstad Eskilstuna är.

Eskilstunas musikhistoria
Eskilstunas musikhistoria i en bild

Jag och mina Örebrokompisar – som var på besök i helgen – hade förmånen att få en musikvandring och guidning av Rocco Gustafsson. Och det blir så spännande och intressant att höra Roccos berättelse om Eskilstunas utveckling via musiken från 1940-talet fram till dagens 2010-tal.

Å som inte det var nog så ”råkade” vi springa på Sators basist Heikki Kieviaho, Heartbreaks Peter Thorsén, punkgänget Grå Lufts trummis Johan Larsson, musikjournalisten Rolf Hammarlund, Moneybrothers organist Patrik Kolar, Ted Gärdestads trummis Mats Hällnäs och saxofonisten Johan Lewin som spelat med alla större svenska artister.

Nu kanske ”namedropping” inte imponerar på alla men det visar att vi är en musikstad. Och kanske vi inte riktigt vet om allt gott som existerar.

Det är ingen tillfällighet att mina Örebrokompisar undrar allvarligt – när kommer Towa – och då har jag inte ens nämnt var Anni-Frid kommer ifrån…eller var Kent bor.

På hemmaplan
Den regelbundne läsaren förstår att det varit musikhelg och också omröstning om årets bästa musik.

Vann gjorde ”Aldrig bra på livet” med Joel Alme tätt följd av Daniel Norgrens ”Your Love” och soulsångaren Leon Bridges ”Coming Home”. Det ni…

Annars tycker hustrun att vi ska åka skidor i helgen. Vi får väl se hur det blir med det.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

