Skrivet av: Pär Eriksson | januari 24, 2016

Om en fjäril, en tornado och vikten av att kunna samarbeta

Världen och samhället blir allt mer sammansatt och delarna ömsesidigt beroende av varandra.

Fjäril

Det som tidigare var isolerat och levde sitt eget liv är idag sammanvävt med helheten.

Hur är det man brukar säga på lite mer filosofiskt manér – ”en fjärils vingslag i Brasilien skapar en tornado i Texas”.

Det var den amerikanske matematikern och metrologen Edward Lorenz som etablerade idén om den sk fjärilseffekten. Dvs hur det som i det förstone ser litet och obetydligt ut får stora konsekvenser.

Tuva

Vårt eget svenska ordspråk ”liten tuva stjälper ofta stort lass” bygger lite på samma andemening.

Fjärilseffekten har senare tagits vidare inom kaosforskningen och är idag också ett etablerat begrepp inom den sk systemteorin. Dvs idén att saker och ting hänger ihop och påverkar varandra ömsesidigt i cirkulära rörelser.

Detta till skillnad för det linjära – där a leder till b. That´s it.

En del av en helhet
Varför denna filosofiska och teoretiska utläggning, frågar sig läsaren.

Jo, jag menar att vi i arbetslivet mer och mer måste förhålla oss till denna nya och fördjupade insikt.

systemteori

Vi måste förstå att vår egen arbetsdag, vårt sätt att förhålla sig i det lilla får stora konsekvenser för helheten.

Vi är inga enskilda solitärer i rymden utan allt vi gör hänger ihop. Det är inte bara a som leder till b utan det påverkar också c,d och e som i sin tur påverkar x,y och z.

Det är kanske också därför vi blir frustrerade ibland. Varför fattar ”dom” inte att det är väl bara att göra si och så…

Mitt perspektiv blir för litet. Jag ser inte hela spelplanen.

Just därför behöver vi medarbetare och chefer som förmår sätta in sitt arbete i ett större sammanhang.

Arbetar vi med barn och ungdomar så måste skolan förstå vad som görs i bostadsområdet. Fritidsledaren behöver förstå socialsekreterarens perspektiv.

systemteori1

De som är ansvariga för samhällsbyggnadsfrågor behöver förstå hur läraren tänker. De som ansvarar för gator och vägar behöver förstå de som driver miljöfrågorna.

Kort sagt – vi behöver förstå varandra. Inte alltid hålla med men alltid nyfiken och frågvis för att lära sig se helheten.

Förmågan att samarbeta
Men vad jobbigt…jag har nog med mig själv, tänker vi säkert ibland.

Jag har förståelse för det. Arbetslivet är krävande. Men om vi ska möta det nya samhället och den nya komplicerade världen så måste vi som medarbetare tillskansa oss kompetensen att kunna se helheter och förmågan att kunna samarbeta.

Samarbete1

Det är redan nu ett omistligt krav menar jag för att kunna fungera i en komplex och sammansatt organisation som en kommun är.

Jag kommer att ställa än högre krav på mig själv de närmaste åren vad gäller min förmåga att samarbeta och se Eskilstuna i sitt sammanhang.

Förmågan att gå tillsammans med våra viktiga samarbetspartners – föräldrar och ungdomar, brukare och kunder, polis, arbetsförmedling, föreningar och organisationer, näringsliv och högskola.

Modigt Medarbetarskao

Förmågan att samarbeta med våra grannkommuner, län, Mälardalskommuner och Stockholm.

Men jag vill också utmana dig som arbetar i vår kommun. Jag vill se än mer av samarbete mellan våra arbetsplatser, verksamheter, förvaltningar och bolag.

Mycket gott görs redan idag men jag skulle vilja ta oss ett steg till.

Mötet i fokus
En modern kommunal organisation definierar sig inte i olika enheter, förvaltningar och bolag. Den definierar sig snare i ett procestänkande – dvs vad är det våra brukare, kunder och invånare vill ha ut av oss.

skola2

Oaktat hur vi är organiserade.

Fokus i en sådan organisation är snarare mötet mellan medarbetaren och brukaren.

Att alltid ha det i åtanke. Hur skapar jag ””bästa möjliga möte” precis just nu, i den här situationen i klassrummet eller på äldreboendet.

Och för att klara det behöver vi varandra. Inte för att vara artiga – vilket också är viktigt – ut för att det är bara så Eskilstunaborna får ut maximalt av oss.

människovärde

Och allt vi gör just idag på jobbet är kanske just den där fjärilens vingslag. Kanske känns det som en liten obetydlig handling eller gest.

Men i verkligheten är det precis det som är gör en skillnad. En skillnad för just den eleven eller personen med funktionsnedsättning.

Tornado

En tornado…mitt på Fristadstorget.

Ha en bra vecka!

 

 

Kommentera

Kategorier

