Skrivet av: Pär Eriksson | januari 21, 2016

Veckan som gått – w 3

 På jobbet
Den här veckan invigde vi ett nytt rum – eller kanske mer rätt ett forum vi kallar Prisma – för GIS-arbetet.

GIS

GIS betyder geografisk informationssystem och låter kanske i det förstone väl tekniskt. Men si så enkelt är det inte.

Digitaliseringen av GIS är en modern metod att beskriva en stad, en ort eller en kommun utifrån en digital karta som kan visulisera vad som annars lätt blir tomma siffor.

Här kan vi på ett enkelt och pedagogiskt sätt gestalta bostäder, offentlig service, skolor och äldreboenden med var människor bor eller rör sig. Här kan olika verksamheter mötas och bryta och byta sina verksamhetsområden och tankar som skapar en helhet.

GIS1
Eskilstuna ån eller…Eskilstuna in the future

Nu vet vi till och med hur Eskilstuna ån ser ut på insidan.

Bra där Eskilstuna och tack till stadsbyggnad som gått i bräschen för det här moderna och innovativa sättet att tänka.

Den här veckan har vi besök av kommunledningen från Borlänge. På agendan står arbetsmarknad och näringslivsfrågor, integrationsarbetet och stadsbyggnadsfrågor.

Jag uppskattar sådana här typer av besök. Det finns alltid en nyfikenhet och ett lärande. Hur gör ni? Hur tänker ni?

Den här veckan var det dags för årets första kommunstyrelsens arbetsutskott.

Munktell Science Park2
Munktell Science Park – en viktig mötesplats

På dagordningen stod bl a utvecklingen av Munktell Science Park, stadsdelsutveckling, bostadssociala åtgärder, förebygga social oro, flyktingmottagandet samt överenskommelse mellan Migrationsverket och Eskilstuna kommun.

Utöver det ett antal motioner och medborgarförslag som bär en sociala prägel.

Och kanske det säger något om läget just nu. Det är många kommunala frågor som kretsar kring den sociala dimensionen.

Vi är mitt uppe i en förändring av ledarstrukturen. Några är på väg i pension och några andra går mot nya utmaningar.

Den här veckan tackar vi Christina Klang som arbetat som förvaltningschef i Torshälla i sex år. Hon går nu till ett liknande uppdrag i Stockholm.

Christina KlangMarit Finch-Westin
Vår näringslivsdirektör Marit Finch-Westin flyttar till Dalarna och tar ett nytt steg i sin utveckling.

Stort tack Christina och Marit för era år i Eskilstuna. Ni har också symboliserat den nya kommunen. Stort tack för ert fina arbete, engagemang och kunskap ni gett Eskilstuna och Torshälla.

Stor kram till er båda från oss alla.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har genom alla mina yrkesår haft ett nära samarbete med polisen.

Under mina år i Örebro var fokus på ett nära samarbete kring narkotikasituationen. I Västerås handlade det mer om samarbetet i våra bostadsområden, kring skola och fritidsgård.

Polisen1

Och nu här i Eskilstuna handlar det om ett övergripande perspektiv om att skapa trygghet i en hel stad.

På så sätt har polisen följt mig i mina olika yrkesroller och jag dom. Från fokus på den enskilde och ett särskilt socialt problem, via bostadsområdet och gänget till att förändra hela strukturer och en hel stad.

Och mitt helhetsintryck är positivt. Jag har mött så många bra enskilda medarbetare inom polisen och så många bra polischefer på olika nivåer.

Snuten

Vi har inte alltid tänkt lika i varje fråga men jag har alltid mött en öppen attityd och en vilja till samarbete.

Och så är det också i Eskilstuna. Jag har stor respekt för den äldre generationens kompetens och kunnande. Jag är ju en del av den själv.

Samtidigt möter jag nu en ny ung generation poliser. Jag möter fler kvinnor, fler personer med en annan etnisk och också social bakgrund än tidigare.

Och det är så hoppfullt.

Om det nu funnits ett machoideal – vi får väl fråga Leif GW – så möter jag nu mer av reflekterande och resonerande som kombineras med robusthet och tydlighet. En modern polis skulle någon nog formulera det.

Det är så viktigt att en stad som vill utvecklas har en modern och framåtsyftande polis. Som en signal i tiden – nu tecknar vi en ny samarbetsöverenskommelse mellan polisen och Eskilstuna kommun.

För vi har så mycket att göra de närmaste åren och kodordet är tillsammans.

På hemmaplan
Jag tappar lätt räkningen men jag tror att det är för 36:e året som mina bästa pop-kompisar från Örebro och jag träffas för att utse årets bästa musik. Det här året är Eskilstuna skådeplatsen och jag återkommer med den aktuella listan.

Annars var förra veckans besök i Strängnäs en höjdare. Förvisso vann mitt Djurgården programenligt men en stor eloge till ett tufft kämpande Strängnäs. Innebandy är kul och med nästan 500 på läktaren så kändes inramningen väldigt bra.

Annars lyssnar jag på de tre systrarna the Staves från Watford i England. Folkrock naturligtvis.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

