Skrivet av: Pär Eriksson | januari 17, 2016

Om ett fackförbund, Luther, Oxenstierna och vikten av att leva budskapet

– Du måste leva budskapet om du ska få något gjort.

Samtal

Det var min chef som i ett bra och lärande samtal pekade på denna enkla men svåra livsvisdom.

Jag vet att jag i en viktig fråga hade haft ett bra och tydligt budskap till medarbetarna men själv agerat på ett annat sätt.

Min chef hade uppmärksammat det och vi hade ett bra samtal om vikten av att leva budskapet. Inte bara med fokus på att få något gjort utan också att det är ett sätt att vara sann och ärlig mot sig själv.

godhet

Jag tänker på det här när jag tar del av allt som skett kring fackförbundet Kommunal den senaste veckan.

Med rätta är tonerna uppskruvade och många ger uttryck för besvikelse att ett fackförbund överhuvudtaget sammankopplas med spritnotor och fastighetsaffärer.

Och jag tror att det är precis det frågan i grunden handlar om. En privatperson eller en organisation som har höga etiska och sociala mål mäts också med rätta utifrån den normen.

Paradoxalt nog är det också ett slags erkännande till Kommunal för deras vikt och betydelse.

Etik1

Och någonting mycket positivt har hänt i samhället de senaste decennierna. Min bild är att medvetenheten i såväl företag som offentliga organisationer men också i föreningar och sammanslutningar har ökat om vikten av att leva som man lär.

Två viktiga historiska rotsystem
Jag vet inte om vi ska tacka reformatorn och teologiprofessorn Martin Luther (1483-1546) för det eller rikskansler Axel Oxenstierna (1583-1654)

Eller kanske båda.

Luther

Ibland så har Luther fått både erkännande men också klätt skott för att vi djupt i folksjälen bär på en moral om att hylla kollektivet före individen, att vara återhållsamma, att vara artig, vikten av att vara hel och ren men också att inte unna oss något eller att inte tro att vi är något…

Jag vet inte om ni yngre känner igen er men många av oss 1940- och 1950-talister är uppvuxna med det budskapet.

Men kanske det också finns något positivt gömt i budskapet. För ska vi vara ärlig mot Luther så var han en revoltör mot en kyrka och en religion han såg höll på att distansera sig från folket.

– Vi måste leva budskapet, skulle Luther också kunnat förmedla.

Axel Oxenstierna levde på 1600-talet och var en statsman under tre kungar och en drottning. I mångt och mycket är han arkitekten och regissören bakom dagens Sverige.

Oxenstierna

Våra landskap och länsstyrelser bär hans signum. Han är pappan till att vi alltjämt definierar oss som värmlänningar, östgötar, skåningar och sörmlänningar.

Men kanske hans största bidrag till det moderna Sverige är att han satte en tydlig agenda om hur makten skulle fördelas i ett land. Och med det också vilken makt kungen skull förfoga över.

Det är också honom vi ska tacka för att vi har en låg grad av korruption i vårt land. Ordning och reda…revision på fredag.

Även Axel Oxenstierna skulle ha kunnat sammanfatta sitt budskap med orden ”vi måste leva budskapet”. Om än i 1600-talets tappning.

Vikten av en moralisk kompass
Varför denna historiska jämförelse, invänder den vetgirige läsaren.

Jo, jag tror att vi behöver förstå att frågan om vikten av att leva budskapet är djupt allmänmänsklig och att det lever över tid som en del i att vara människa.

Vi behöver uppgradera vår moraliska kompass ständigt just därför att vi är människor och till och från tappar vi kontakt med oss själva och vårt inre rotsystem i form av värderingar, etik och moral.

Etik

Det är inte någon managementteori eller något vi i första hand ska använda för att vara effektiva eller nå resultat – vilket också är viktigt.

Att leva budskapet är att vara sann mot sig själv. Att leva ett autentiskt liv och utöva ett ledar- och medarbetarskap som gör skillnad.

I den värld vi lever just nu – som är både svårtolkad och svårorienterad – behövs mogna och kloka vuxna som förmår reflektera och tänka.

Gärna med förmågan att tänka fler tankar och problemställningar samtidigt. Att föra flera samtal och debatter samtidigt oaktat medias löpsedlar och logik.

Vi behöver vuxna som förmår reflektera över samtiden och sig själva. Vi behöver sätta ljusskäppan lite mer på oss själva och lite mindre på vad andra borde och ska göra.

Samarbete

Vi behöver mindre hårda ord och framförallt mindre hat, hot och våld.

För ska jag vara frank så lever vi våra budskap hela tiden. Även när vi inte tror att vi gör det.

Hotar och hatar vi i text eller i det talade ordet så har vi antagligen också nära till hatet i vardagen och i våra hjärtan.

Om vi ständigt ironiserar, beklagar oss och är upprörda över minsta sak och inte förmår se saker i sitt sammanhang så lever vi antagligen vårt budskap i ständig stress och upprördhet.

Om vi propagerar för våldet så har vi med stor risk nära till att själva ta till våldet när det tar emot.

Musikskolan
Vi tänker som vi lever och vi lever som vi tänker…

Be the change…
– Du måste leva budskapet Pär. I varje sekund, i varje möte. Det är så du når resultat. Det är så du vinner respekt. Det är så du blir den ledare du vill vara.

Jag minns min chefs ord än idag och jag är så tacksam att jag har haft chefer och medarbetare runt mig under alla år som i praktisk handling levt budskapet och också påmint mig.

Det är en ynnest och också en förutsättning för att klara de utmaningar vi står inför. Att omge sig med riktigt bra människor.

”Be the change you want to see” – skulle en annan viktig person ha uttryckt det.

Ha en bra vecka!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

