Skrivet av: Pär Eriksson | januari 14, 2016

Veckan som gått – w 2

På jobbet
Jag blir glad att Eskilstuna kommun har jämställdhetsarbetet högt på dagordningen.

Jämställdhetspriset 2014
Två verksamheter att vara stolt över – kommunens Ung Fritid och Sörmlands idrottsförbund. Här mottagare av pris 2014 – Anders Mauritzon, utvecklare Ung Fritid, Lena Rehnholm, avdelningschef Ung Fritid, Love Swartz, idrottskonsulent, Jörgen Hedberg, länsidrottschef Sörmlandsidrotten, Malin Gustafsson, verksamhetschef Södermanlands idrottsförbund.

Det slog mig när jag började arbeta i kommunen för snart sju år sedan. Det här var en organisation som tog de här frågorna på allvar.

Jag skriver inte det för att vara inställsam mot Eskilstuna utan mer för att skapa en förståelse för att jämställdhetsarbetet inte är något ”projekt” i största allmänhet utan en av de värdegrunder vi bygger vårt arbete på. Och i den meningen är politiken tydlig. Det här är en viktig fråga för Eskilstuna.

Jämställdhet1

Det kan tyckas som att slå in öppna dörrar i dessa tider när media och debatten med rätta fylls av upprörda inlägg om sexuella övergrepp mot unga tjejer.

Det här visar att det finns hur mycket som helst att göra de närmaste åren. Och vi ska göra det. Med betoning på att göra.

Vill vi skapa förändring och då krävs ett tufft och målmedvetet arbete ute i alla våra verksamheter. I skolor och på fritidsgårdar men också i stadshus och i vård och omsorgsverksamheter.

Och naturligtvis ska föräldrar, ungdomar, föreningar, polis och de rättsliga myndigheterna ta sitt ansvar. Vi ska göra det här tillsammans.

Jag och ledningen kommer med än större tydlighet att driva på i de här frågorna.

Industri

Den här veckan träffades kommuncheferna i de sex ”industrikommunerna” Sundsvall, Gävle, Borlänge, Södertälje, Norrköping och Eskilstuna.

Sedan några år träffas vi två gånger per år. Syftet är att prata och delge varandra erfarenheter utifrån att vi är lite av ”samma andas barn”.

Den här gången var vi här i Eskilstuna och på dagordningen stod arbetsmarknadsläget, flyktingmottagandet och hur man bygger en stad.

Vi har också besök av kommunstyrelsernas arbetsutskott i de 4-Mälarstäderna. Det här är ett viktigt samarbete och vi tog nu ett nytt steg i bl a frågor som rör näringslivs, turism- och besöksnäringen.

Under hösten har vi haft inköpsstopp och stor restriktivitet vad gäller nyanställningar. Min erfarenhet efter snart 40 år i tre stora kommuner är att man ibland behöver ta till sådana här drastiska åtgärder.

Pengar 2

Utifrån kanske det upplevs som onödigt tufft och ”det är väl bara att låna”. Jag kan förstå den synpunkten – och den finns i alla kommuner jag arbetat i.

Men de som är ytterst ansvariga – de folkvalda politikerna och en kommundirektör kan inte förhålla sig så. Min erfarenhet är också att de flesta invånarna och medarbetarna förstår det.

Tänk er in i det motsatta – kommunalråd och en kommundirektör som förmedlar ”kör på…”. Ytterst är det nästa generation som i så fall skall hantera ökade skulder.

kasam1

Men – och det är viktigt – vi måste alltid diskutera prioriteringar. Satsar vi rätt? Här finns naturligtvis med rätta olika perspektiv och politiska viljeinriktningar.

Den här veckan välkomnar vi vår nye förvaltningschef för stadsbyggnad Marianne Hagman. Hon kommer närmast från Upplands- Bro där hon arbetat med liknande frågor. Dessförinnan arbetade hon bl a i Enköping och Täby. Marianne är fysisk planerare i grunden.

Marianne Hagman

Jag är glad att vi knutit Marianne till oss. Hon har en bred erfarenhet av att såväl bygga staden som själva ledarskapet. Vi är i en tid av genomförande de närmaste åren och Marianne blir en bra lagspelare tillsammans med oss.

Jag lyfter extra på hatten för min gamla skola St Eskil. De har blivit kvalitetsgranskade av något som kallas Qualis som bl a bygger på lektionsbesök och intervjuer. Och där får St Eskil toppbetyg.

Vi behöver också få höra de här berättelserna. Skapa stolthet och känna att det vi gör är bra. Till alla elever, lärare och skolpersonal, rektor Halina och ledningen – ni är så bra!

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
I tuffa ekonomiska tider är det lätt att förstå att många tycker att alla resurser bör satsas på kommunens sk kärnverksamheter – skola, vård och omsorg.

Jag har stor respekt för det sättet att se på livet. Det är människornas behov som ska stå i förgrunden. Jag är själv fostrad i den andan.

Pensionärer1

Jag har också själv arbetat en stor del av mitt yrkesliv inom såväl skolan som vården och omsorgen så jag förstår logiken.

Men tänk er ett Eskilstuna utan fina parker och grönska. Tänker er ett Eskilstuna utan en väl utbyggd kollektivtrafik, gator och vägar.

Eskilstuna4

Tänker er ett Eskilstuna utan ett badhus eller ett Tunavallen. Ett bibliotek eller ett konstmuséum.

Eller en stad som inte investerar i IT eller annan modern teknologi, nya kraftvärmepannor eller möjliggör företag att etablera sig.

Springpride2

Tänk er en stad utan fest och färg. Tänk er ett Eskilstuna utan stöd till barn- och ungdomsidrotten. Eller en stad utan offentlig konst eller möjlighet till musikutövande.

Förståelsen för hur man bygger en stad behöver öka bland oss Eskilstunabor. Det är helheten som skapar staden. Och naturligtvis är en bra skola och en väl utbyggd vård och omsorg en del i det.

Det är också därför en stor del – 75-80% och kanske mer beroende på hur man räknar – av de kommunala resurserna som går till just de verksamheterna.

På hemmaplan
De som känner mig vet att det bor en genuin Djurgårdare och – sedan dotterns engagemang under många år – en innebandykille i mig. Och på lördag spelar Strängnäs IBK mot Djurgården.

Jag gillar att det går bra för våra grannar i Strängnäs. Det ska bli spännande och jag kommer att hålla ett extra öga på att se deras målkung Omar Aldeeb.

Annars lyssnar jag naturligtvis lite extra på David Bowie den här veckan. ”I´m in heaven” sjunger han på nya ”Black Star”.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

