Skrivet av: Pär Eriksson | januari 3, 2016

Om ett nytt år, att gå tillsammans och vikten av att förstå att det blir tufft

Helgerna går mot sitt slut och förhoppningsvis har vi alla fått tid till återhämtning.

Jul5

Jag är orolig för att det nya året inte omedelbart erbjuder en positiv förändring.

Även om jag av hela mitt hjärta önskar att vi skönjer något nytt och mer hoppfullt bortom krigen, terrorn och flyktingströmmar. Bortom sociala utmaningar, arbetslöshet och ekonomiska svårigheter.

Men utmaningarna tar inte hänsyn till att kalendern skiftar år. Livet är något ständigt pågående.

Det är tufft att förmedla men det är fortsatt hårt arbete som väntar i våra verksamheter.

Samarbete

Men vi kan välja att möta det med hukade blickar och sprida en känsla av att det här går inte, det är någon annans fel eller också tänka att det är nu vi behövs. För barn och ungdomar, för de som behöver stöd, för invånarna.

Nu om någonsin behöver samhället stå starkt och visa att vi tillsammans klarar de samhälleliga utmaningarna.

Samarbete1

Jag förstår att det är ett svårt budskap. Vi är många gånger fostrade att ställa krav, ställa någon mot väggen, avkräva ansvar.

Allt detta är klokt och fullt rimligt. Det är en del av demokratins själ.

Att prövas när det blåser motvind
Men min livserfarenhet är också att det är vid kriser vi prövas. Det är då våra arbetsplatser, vår kommunala organisation prövas vad den går för.

Det är då vi också prövas som människor. Att rikta blicken mot oss själva, att se vårt ansvar. Var och en av oss.

Samtal

Att se den andres goda intention, att våga vara något mer förlåtande. Att inte peka fingret mot andra – må vara politiker eller vår granne.

Och det finns så mycket positivt att berätta. Jag får berättelser om hur alla ansträngt sig för att hjälpa och stötta när Eskilstuna under 2015 tagit emot flera hundra ensamkommande barn och ungdomar. Något vi inte var förberedda på.

Jag hör berättelser om socialsekreterare, boendestödjare, lärare och skolpersonal som gjort stordåd.

Lararinstruktion

Jag får mail som berättar om hur förvaltningar går samman och hjälps åt i svåra lägen med bemanning, lokaler och resurser på ett sätt som nästan är omöjligt under den normala vardagen.

Jag lyssnar på berättelser om handläggare och ansvariga för bygglov, lokaler, räddningstjänst, familjehem och gode män som arbetar extra hårt kvällar och helger för att lösa läget för de ensamkommande barnen och ungdomarna.

Jag hör om fackliga organisationer som kommer med konstruktiva och kloka förslag om hur vi löser bemanning och arbetstidsscheman.

Vikten av att vi hjälps åt
Och så mitt i det så ska våra ordinarie verksamheter löpa på utan friktion.

Och då har jag inte ens nämnt det omistliga kravet på att klara de ekonomiska åtaganden som ställer krav på återhållsamhet och extra sparsamhet.

350-dag

Jag är så stolt över den här organisationen och alla medarbetare. Men också över alla brukare, kunder och invånare som förhoppningsvis har tålamod med oss även när det är tufft. När vi kanske upplevs som stressade och inte hinner med allt.

Jag förstår att vi inte varje dag, varje arbetspass har det där tålamodet. Det har inte en kommundirektör heller.

Vi blir otåliga, faller tillbaka i gamla hjulspår, ställer någon mot väggen, kritiserar andra, blir oförsonliga.

Det är djupt mänskligt. Men då hjälper vi och stöttar varandra.

Vi vet vad vi har att göra
2016 erbjuder fortsatt tufft arbete.

Vi behöver än mer fokusera på att hjälpa och stötta våra nya Eskilstunabor in i samhället. Utbildning och arbete – det finns ingen annan väg.

Vi behöver hjälpas åt tillsammans med näringslivet att skapa fler jobb. Arbetslösheten måste ner.

skola2

Vi behöver fortsätta arbetet för att bli en än bättre skol- och utbildningsstad.

Vi måste klara våra sociala omsorger – oaktat om vi pratar om socialt vingklippta ungdomar eller personer som behöver stöd på grund av ålderdom eller funktionsnedsättning.

Vi kan inte slarva med ekonomin. Eskilstuna måste – och det är kanske än viktigare nu – vara ett välskött fögderi. Alla förstår att vi inte kan låna till löner och drift.

Och det kommer att gå. Jag vet. Jag har under mina yrkesår varit med om liknande situationer.

Väga

Och lyssna – min erfarenhet är att det går om vi förmår gå tillsammans.

Det är nu vi lever budskapet. Det är nu vi visar vad vi menar med ett modigt ledar- och medarbetarskap.

Allt gott 2016 – ha en bra vecka!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

