Skrivet av: Pär Eriksson | december 31, 2015

Jul- och nyårspärspektiv V 2015

År läggs till år.

nytt år2
Bild – Dreamtime

Det går för fort. Jag ser det när jag tittar på mina barn.

Det var ju nyss vi åkte till förskolan på den där pulkan.

Det var ju nyss jag tröstade när det blödde på era knän. Det var nyss som ni var tonåringar och mamma och jag var oroliga…och så ska ni fylla 41 och 36 år och era barn ska bli 16…och 7.

Jag hoppas att jag kan förmedla att ni ska njuta av varje dag, varje minut. Det går så fort. Tro mig.

Det är nu livet levs. Precis nu när det ibland känns motigt, stressigt och kravfyllt för att få ihop livet. Dagis, skola, arbete, familj, vänner och så några far- och morförälder som ska ha sitt.

Nytt år1

Och så mitt i det en värld som känns så svårtolkad och ibland svår att leva i och med.

Livets alla mörka sidor. Krig, våld, hat, bråk, motsättningar, kriminalitet och droger. Jag förstår om ni ibland känner vemod och en oro över era barn.

De där två småtjejerna – hur blir det för dom att växa upp och bli vuxna? Ska de få kämpa för sin roll, inflytande och lön precis som er farmor, mormor och mamma gjorde eller…

Å andra sidan har världen aldrig varit så öppen som nu.

Lyssna – dom växer upp i ett samhälle som aldrig gett var och en av oss så stora möjligheter som nu att bli lyssnad på, att bli accepterad oaktat livsval, rätt till utbildning, möjlighet att förverkliga livsdrömmar.

Allt kommer att bli bra. Det är med den insikten vi går in i 2016.

Det finns inga extremister som kan hålla oss tillbaka. Oaktat om de drömmer om ett världsomspännande kalifat eller ett renrasigt samhälle.

Malala4

Framtiden tillhör demokrati och humanism. Dels därför att det stora flertalet av mänskligheten har att vinna på det.

Dels därför att hat är en drivkraft som går emot människans innersta väsen.

Vår existens är inte hat och därför kommer också människan att göra uppror mot det som begränsar, det som håller henne tillbaka och gör henne till något annat än hon är destinerad att vara.

Men titta…det blöder lite på knät. Det är inte farligt. Det kommer att gå över.

Det är bara ett bevis på att vi lever.

Tack alla bloggläsare för i år. Att ni hänger med sporrar och entusiasmerar mig att skriva vidare för…15:e året…

Allt gott 2016!

 

Kommentera

Kategorier

