Skrivet av: Pär Eriksson | december 17, 2015

Veckan som gått – w 51

På jobbet
I veckan så hade jag förmånen att besöka den nya arenan och nya badet i Munktellområdet.

PärE7
Jag blir imponerad. Det kommer att bli så bra. Nu pratar vi Sverigeklass.

Och då har vi inte ens börjat bygget av den nya högskolan. Eskilstuna är mitt uppe i förändringen. Allt prat som varit de senaste åren – nu gör vi…

Vi går mot jul och årsskifte och det blir tillfällen till att summera året på olika träffar och möten.

Flyktingmottagandet är ett återkommande tema för många av våra verksamheter. Likaså det tuffare kommunalekonomiska läget som påverkar oss direkt i våra verksamheter.

Lararinstruktion

Och så mitt i det där så levererar vi med full energi. Jag blir imponerad över den här kommunen och alla medarbetare.

Den här veckan så var det dags för den årliga Medaljfesten där Eskilstunabor som varit goda ambassadörer för sin hemstad uppmärksammas. I år det Yvonne Ryding, känd av de flesta och numer entreprenör, Janne Lundell, engagerad i kulturen och idrotten, Sten Elmgard, jazzentusiast och Katrin Säfström, fd chefredaktör Folket som är mottagare av Eskilstuna kommuns hedersmedaljer.

Under kvällen mottog också Micke Byström det prestigefyllda Musikpriset. Micke var en av medlemmarna i klassiska Heartbreak och idag håller han igång bla fredagskvällarna med Hopeless Strummers. Bra val.

Jag var inbjuden att träffa alla medarbetare i Regionförbundet Sörmland. Temat kretsade kring ledarskap och de framtida utmaningarna – inte minst regionfrågan. Viktigt att föra de här samtalen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har skrivit det tidigare och upprepar det varje gång jag har möjlighet.

Eskilstuna mdh

Mälardalens högskola är så viktig för Eskilstunas utveckling. Ibland kan jag känna – rätt eller fel – att vår förståelse för högskolans betydelse allt jämt är låg. Det är som att de är på besök. Något vi ska förhålla oss till.

Istället för att förstå att högskolans framtid är intimt förbundet med vår stads utveckling.

Det byggs en ny högskola de närmaste 20-30 åren i Sverige…och det är i Eskilstuna. Lägg då till att ca 60% av alla Eskilstunabor som har en akademisk utbildning har fått den från Mdh.

lärare2

Och om det inte räcker som argument så finns det siffror på att Mälardalens högskola är en av de skolor i landet som har flest studenter från sk studieovana hem.

Vi behöver förstå att högskolans utveckling tillsammans med kommunikationerna runt Mälaren är Eskilstunas två viktigaste framtidsfrågor.

På hemmaplan
Julpyntet är framplockat och hustrun kommer hem med otaliga glaskonstverk som hon producerat i sin konstcirkel.

Noterar att det finns en mycket fin sak med ett stort hjärta. Jag frågar nyfiket vem som ska få den. Hon drar på svaret…jag får se, svarar hon pillemariskt. Det är tufft nu.

Jag ser fram mot några dagars ledighet. Jag tror att vi alla behöver det.

Annars lyssnar jag mycket på David Rawlings Machine. Tack för tipset Micke Lönngren – med åldern blir alla country-killar…

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

