Skrivet av: Pär Eriksson | december 3, 2015

Veckan som gått – w 49

På jobbet
Mitt bland alla utmaningar som fyller vår tid så ska vi också ha ett framtidsperspektiv.

Eskilstuna bostäder

Eskilstuna växer och en försiktig bedömning är att vi inom några få år – 2016-2018 – kommer att växa med 3000-3500 invånare. Samtidigt förändras demografin där vi blir fler yngre och fler äldre över 85 år.

Det betyder att vi behöver fler lokaler, till- och nybyggnationer för förskolor, skolor, äldreboenden och bostäder till personer med funktionsnedsättning.

Eskilstuna mdh

Samtidigt behöver vi bygga fler bostäder. Till det kommer behovet av nöjes- och kommersiella lokaler. Likaså ökar behovet av nya lokaler till administration till våra statliga verk, organisationer och vår egen kommun.

Det är en utmaning som heter duga och den är så hoppfull och andas framtidsoptimism.

Eskilstuna karta

Den här veckan träffades vi för att få upp hela den här komplexa bilden.

Vi hade ett bra möte tillsammans med våra syskon inom ramen för de sk 4-Mälarstäder. På dagordningen stod bl a näringslivsfrågor, besöksnäringen, översiktsplan och IT-frågor.

4-Mälarstäder2

Den här veckan träffas också kommuncheferna och landstingsdirektören i Sörmland. Mötet är i Vingåker och vi diskuterar frågor som är viktiga för Sörmland de närmaste åren. Regionbildning, utbildning och fler jobb. Ja, ni börjar känna frågorna.

Jag har ofta besök av gäster från andra kommuner och organisationer. Mindre vanligt är att våra egna inhemska föreningar bjuder in sig till Stadshuset.

Men förra veckan så mötte jag ett 10-15-tal unga män från nätverket Roundtable. Det är en organisation där man är under 40 år och verkar i Eskilstuna. Det finns en Roundtable för kvinnor och en för män.

Jag vet inte vad de hade för förväntningar på att möta en kommundirektör men det blev en fin kväll. Vi pratade Eskilstuna och allt som nu sker, flyktingläget, bostadsbyggande, näringslivet och hur vi försöker förflytta en hel kommun.

Roundtable

Jag passade på att lyfta frågan om hur det är att vara man och pappa i dessa utmanande tider. Jag tror att vi var överens om att det är oerhört viktigt i dessa tider att vara föredömen för våra barn. Några att se upp till. Något att ta spjärn mot när världen verkar otrygg och osäker.

Jag gillar sådana här samtal. Det är också en del av att vara kommundirektör. Måla upp framtidsbilder.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Även om vintervädret inte riktigt infann sig så blev årets julmarknad i Eskilstuna lyckad.

Fristadstorget 1940-tal

När jag går omkring på de olika platserna i centrum – Munktellstaden, Rademacher, Gamla staden och Fristadstorget  – så slår det mig vilket fin stad jag bor i.

Alla dessa fyra platser bär på så mycket historia och har så mycket att berätta om våra förfäders liv. Och hur jag än vred på huvudet så andas vår stad produktion. Bolinder-Munktell och Volvo, Rademacher och smederna, Fristadstorget och Köpmangatan och alla dessa köpman och 1700-talets första moderna manufakturer.

Logistikföretag

Och samtidigt som vi är i en sådan utveckling. Logistik, high-Tech, IT, bank- och finans, turism, service och handel. Eskilstuna är på väg att bli något annat samtidigt som det där producerande och tillverkande alltjämt är en del av vår själ.

På hemmaplan
Jag vet att vi alla jobbar extra hårt just nu. Läget i världen, det tuffa kommunalekonomiska läget och december i sig själv gör att adrenalinpåslaget är högt.

Då är det ännu viktigare att vi är fördragsamma mot varandra. Ser varandras goda intention. Stödjer och uppmuntrar.

Hustrun tycker att vi behöver göra något annat i helgen. Hon pratar om skidåkning…

Annars lyssnar jag på några smakprov av Bruce Springsteens nyutgivning av material från det tidiga 1980-talets The River.

Ha en bra helg! 

 

Kommentera

Kategorier

