Skrivet av: Pär Eriksson | november 26, 2015

Veckan som gått – w 48

På jobbet
När vi drog igång satsningen Modigt Ledarskap 2010 så anade jag inte vilket genomslag det skulle få.

modigt medarbetarskap3

Min erfarenhet under mer än 35 år i olika kommuner är att det är svårt att få det där genomslaget i en stor organisation. Någonstans tar det stopp. Kanske ledningen inte har uthålligheten utan snart hoppar till en ny tuva.

Och det är sällan som man på djupet involverar medarbetarna.

Men det är precis det vi gjort i Eskilstuna. Tagit steget från ledarskapet till medarbetarskapet.

Modigt Medarbetarskao

Vi har hittat en modell och metod att samarbeta, att förhålla sig till varandra, att få ett gemensamt språk, en attityd till varandra som snarare bygger på att se den andres goda intention än att söka fel och brister.

Jag påminns om allt det här när vi nu i veckan samlar våra nyanställda chefer. Och numer ingår det i deras introduktion – att träna Modigt Ledarskap. Bra där Eskilstuna.

Blir också glad när jag hör en chef berätta att hennes medarbetare var på att hon som ny chef måste gå Modigt…

lärare

Den här veckan påbörjar jag individuella samtal och uppföljningar med mina närmaste medarbetare. Fokus är hur väl vi tillsammans levt upp till uppdrag och mål.

Det här sättet att arbeta med tydliga uppföljningar är också en del av tankegodset i Modigt-konceptet.

Den här veckan var jag inbjuden till Framtidsgalan i Stockholm för att tala inför flera hundra unga chefer.

Framtidsgalan

Det var med stor respekt jag mötte den här gruppen av 30-åringar då det är dom som ska leda Sveriges kommuner och offentlig sektor de närmaste decennierna.

Att hitta balansgången mellan allvaret i världen och att förmedla en optimistisk framtidsbild. Något att hålla sig i, något att ta spjärn mot.

Jag har lyft upp vår Musikskola i olika sammanhang och den betydelse den haft genom åren. Den här veckan celebrerar dom 75 år. Stor respekt till gamla nestorn John Norrman, dagens rektor Birgitta Gillberg och alla medarbetare och elever.

Mitt Eskilstuna- mitt i Eskilstuna
Jag är stolt över att vi har en frispråkig lokaltidning.

I dagarna fyller Eskilstuna Kuriren 125 år och det är en stolt historia de bär.

Eskilstuna Rådhusbron
Rådhusbron 1890

Vi skriver 8 december 1890. Industrialiseringen och en inflytt till städerna karaktäriserar tiden för Kurirens födelse.

Det är också ett årtionde då arbetarrörelsen, frikyrkor och den liberala rörelsens idéer växer. Samhället är i omstöpning.

Det är precis i den andan Kuriren blir till. Och tidningen har också burit sina ideal väl.

Selander

Att prata om Kuriren utan att också nämna J. A Selander känns fel. Han var frispråkig och skrev klartext om såväl nazismens som kommunismens brott. En klassisk humanist och demokrat.

Dagens tidning har ambitioner att fullfölja den traditionen genom att vara skarp i sin syn på politisk och religiös extremism och också den grova organiserade brottsligheten.

Tidningen är idag också en röst för en humanistisk asylpolitik.

Man behöver inte vara överens med Kuriren – det är inte det som är min poäng – men jag är glad att verka och bo i en kommun som har en lokaltidning som är frispråkig och har en demokratisk och humanistisk grundådra och en historia att vårda.

Kanske det är en viktigare när vi nu skriver 2015 och en värld som tycks löpa amok vad gäller terror och extremism.

Därför sällar jag mig till gratulanterna av 125-åringen.

Papper, digitalt eller på andra moderna sätt – själva formen är inte det viktiga. Det är förmågan och modet att stå upp när det blåser motvind som är det viktiga.

På hemmaplan
Helgen bjuder på julmarknader. Familjen ska försöka hinna med några av dem.

Julmarknad

Det är en smart idé att samla flera marknader under samma helg.

Jag noterar att det är en helg fylld av arrangemang vad gäller kultur, musik och underhållnnig. Det värmer. Eskilstuna lever.

Och så det viktigaste…minsta barnbarnet fyller 6-år. Tiden går så fort. Håll i mig. Ni barnbarn är så viktiga för mig. Bara så att ni vet.

Annars lyssnar jag mycket på Rod Stewarts nya. Det blir så när man lever med hustrun…

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

