Skrivet av: Pär Eriksson | november 19, 2015

Veckan som gått – w 47

På jobbet
En viktig start på veckan – den tysta minuten för att hedra offren i Paris.

Frankrike

Jag blev själv intervjuad av Eskilstuna Kuriren som frågade vad en sådan här manifestation betyder.

Och svaret är nog lite paradoxalt. På ett plan förändrar det ingenting. Kampen mot terrorn kräver naturligtvis andra insatser men å andra sidan så betyder en manifestation allt.

Paris1

Det stärker oss i våra hjärtan. Det påverkar våra tankesätt och är en del i de ideologiska motkrafterna till extremism och terror.

Trots att jag känt mig lite ledsen och fundersam på vart världen är på väg så växer hoppfullheten under veckan. Det finns så mycket goda progressiva och liberala krafter.

Berlinmurens fall

Terrorn, våldsförespråkarna och extremisterna har få tillskyndare. Folkflertalet vill leva med demokrati och humanism. Viktigt att vi påminner oss om det.

Den här veckan var det dags för kommunstyrelsens arbetsutskott. På dagordningen stod bl a bildande av logistikbolag, översyn av Munktell Science Park, vuxenutbildning, flyktingläget, planering av Torshälla 700 år och genomgång av vårt miljöarbete.

Torshälla1

I veckans program ingick också besök på ett antal företag. Det slår mig vad många bra och viktiga företag som Eskilstuna härbärgerar.

Det är lätt att vi ofta – även jag – lyfter Eskilstunas arbetslöshet och glömmer att de flesta av oss går till ett arbete.

En av årets viktigaste kommunala aktiviteter är att vi celebrerar medarbetare som arbetat med oss i 25 år. Och nu är det dags igen.

25-årsgåvan

I år är det dryga 200 st och om jag räknar rätt så anställdes de 1990. En tid som också bär på sina problem. Berlinmuren har precis fallit och en ny värld blir möjlig. Olof Palme har bara några år innan mördats på öppen gata.

Och ändå många positiva minnen av en tid där samhället utvecklats. Vilken känsla och vilken lojalitet av var och en av våra jubilarer. Ni är så viktiga för våra verksamheter. För Eskilstuna.

Den här veckan blev det klart att Ingrid Sköldmo – idag förvaltningschef för Konsult och uppdrag – kliver in som ny förvaltningschef i Torshälla.

Ingrid Sköldmo

Ingrid – som jag känner som en kompetent och erfaren chef – ersätter nu en annan bra chef.

Torshällas nuvarande chef Christina Klang – som jag arbetat tillsammans med i mer än 20 år – går till ett nytt uppdrag i Stockholms stad.

Stort lycka till både Christina och Ingrid.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Den som följer mig regelbundet vet att jag är historieintresserad.

Och det är som att mitt intresse för Eskilstunas historia blir starkare ju äldre jag blir.

Kanske är det ett uttryck för att man ser livets flöden på ett djupare sätt som äldre. Men det är också ett uttryck för att Eskilstuna har en både spännande och delvis outforskat historia att berätta.

Eskilstunas historia

Jag tänker på det här när jag tar del av ett antal böcker om Eskilstuna.

Mina favoritalster – och själva urkunden – är Bengt-Erik Ohlssons tre böcker om Eskilstunas historia. Det är en spännande och lärorik berättelse som ökar vår förståelse om varför vi Eskilstunabor är som vi är.

Jag vet att Bror-Erik är mitt uppe i skrivandet av baptisternas historia i Eskilstuna. Elimkyrkan på Smedjegatan var en av våra första frikyrkor och lever där än idag.

Bland spännande böcker på väg flaggar jag för vår antikvarie Anna Götzlingers bok om 1700-talets Fristaden.

Jag träffade Anna här om dagen och hon lovade att den snart finns för läsning.

Sven Strömbergs bok

En bok som redan finns att läsa är Sven Strömbergs och Bengt Erikssons läsvärda ”Strömmen som födde en stad”.

Den berättar om vår stad sett ur ett annat perspektiv. Vår vackra och betydelsefulla vattenväg genom staden. Ån som genom åren gett oss vattenkraft, sjöfart, transportväg, rekreation och friluftsliv.

Jag kan inte undanhålla er tipset om ”Smeden som vann”. Vårt idrottsorakel och journalist Tord Juszczaks bok om Eskilstuna som idrottsstaden är en av de bättre berättelserna i changern.

Eskilstunaån

Stefan Möllers och Mikael Törnkvists bok ”Eskils Tuna vid Näria å” är en annan av mina favoritböcker om Eskilstunas historia.

Håll till godo!

På hemmaplan
Hemma är löven krattade och träden klippta. Nu kan snön komma om den törs…

Vi skriver alltjämt november men jag noterar att julmarknaderna redan trängs om uppmärksamhet.

Håll ögonen öppna för våra egna marknader i Munktellstaden och i Rademachersmedjorna. Alltid värt ett besök.

Annars lyssnar jag mycket på Joel Alme. Han är så bra och jag hoppas att ni inte missade då han i veckan var gäst på ”Jills veranda” i SVT.

Ha en bra vecka!

 

Responses

  1. Tack Pär!

    Bra kryddat!
    Viktigt att : ..översyn av Munktell Science Park
    Science-begreppet måste anpassas och definieras för förhållandena /villkoren i Eskilstuna!
    Låt Civilsamhällets aktörer ”spela med ” . ALLA ska vara med, som vill och kan!
    Även (inte minst de årsrika/erfarna) SENIORERNA. Låt KPR föreslå projekt.

    Kul att Du hänger med till synes oförminskad kraft! (Envis skulle kanske Din hustru svara ;-))

    /Vännen Hans-Erik


Kommentera

Kategorier

