Skrivet av: Pär Eriksson | november 15, 2015

Om Paris, oro, rädsla och vikten av att än tydligare stå upp för humanism och demokrati

Vi summerar en tragisk helg som dominerats av terrorhandlingarna i Paris.

Paris

Jag hade tänkt skriva om oro. Jag hade tänkt reflektera över känslan av oro och hur det påverkar vår vardag, vårt arbete och vårt ledar- och medarbetarskap.

Jag hade tänkt beskriva att känslan av oro är något djupt mänskligt men att det inte är någon sjukdom eller något som kan behandlas eller pratas bort.

Jag hade tänkt ägna en krönika åt just oro därför att jag tycker mig möta många – både vänner och arbetskamrater – som just nu uttrycker att de är oroliga.

Framtidstro
Framtidsoro eller framtidstro

Oroliga för vad som sker i världen, vad som händer i Sverige och vår egen stad Eskilstuna.

I det lilla möter jag också en oro för förändringar när vi behöver ställa om kommunen utifrån nya utmaningar och ett nytt läge.

Jag har stor förståelse för den här känslan av oro. Jag bär den också.

Vi behöver skapa r-o
Ordet oro är besläktat och synonymt med ängslan, rädsla och stress men också ytterst med fruktan och panik.

Och det är precis i den insikten vi har att möta känslan av oro.

människovärde

Vi kan bara möta oro genom att skapa r-o. Och ro skapas av att ta hjälp av varandra. Att kroka arm, att samtala om hur vi har det. Att se varandras goda intention.

Oro skapas – och är smittbart – i miljöer där vi är missunsamma och ställer  oss själva i centrum. Oro smittar när vi letar syndabockar eller pekar på någon annan i vår närhet…ett ”vi” blir till ett ”dom”.

Det är extra angeläget att vi funderar på det här i tider av krig, terror, flyktingströmmar med stora personliga umbäranden, stora utmaningar i grannländerna runt krigshärdarna, i Europa, Sverige och vår egen kommun.

Det är precis det jag hade tänkt ägna veckans krönika åt.

Men det får bli ett annat tema…eller kanske ändå inte.

Grundidén är att skapa rädsla
Terrorns själva grundidé är att skapa rädsla, att skapa panik och anarki.

 Mänskliga rättigheter
Mot terrorn står idén om mänskliga rättigheter

Eftersom terroristerna aldrig kan vinna folkflertalet för sina extrema idéer – oaktat i vilken -ism eller religion de ikläder sig – så återstår terrorn som deras enda vapen och resurs.

Just därför får vi aldrig låta oss nedslås – att bli de där räddhågsna människorna de vill att vi ska bli.

Att stå upp för demokrati och humanism
Jag vet att det låter som en klyscha och kan eka tomt efter en sådan här helg – men det finns bara en väg. Och den stavas att än tydligare och modigare stå upp för humanism och demokrati.

Paris2

Inte blåögt eller naivt utan än mer beslutsamt.

Vi ska arbeta förebyggande och vi ska ge varandra bästa förutsättningar att leva värdiga liv. I den meningen har vi var och en av oss men också det demokratiska och humanistiska samhället ett ansvar.

Terror och extremism har en tendens att växa och frodas i miljöer där känslan av hopplöshet och låg framtidstro är stark.

Men vi behöver samtidigt stå upp än tydligare för mänskliga grundläggande värden. Den politiska extremismen och jihadismen måste bekämpas ideologiskt av det demokratiska samhället.

Vi får aldrig – om det nu görs – legitimera våldet med argument om sociala orättvisor, arbetslöshet och utanförskap.

godhet

Varje människa är ansvarig inför sig själv – att vara människa och med det visa hänsyn och respekt.

Varje troende människa – oaktat religion – är ansvarig inför sin gud eller profet.

Och vad jag vet så finns det ingen religion som bär som grundidé att det är rätt att döda en annan människa.

Politiska ideologier som bär våldet som grundidé måste bekämpas.

…vikten av att leva livet
Och så mitt i det hemska så måste vi fortsätta att leva våra liv. Hur jobbigt och krävande det än är.

Oron får inte ockupera oss. Det är hoppfullhet och framtidstro som behöver vägleda oss.

Det blir än viktigare att börja måla upp en annan framtidsvision – en annan berättelse om vårt samhälle.

Extremisterna kommer inte att gilla det. Det blir ett hot mot deras tolkning av världen och samhället. Människans längtan av att leva i fred och frihet är nu det demokatriska samhällets viktigaste vapen. Långt från deras vridna världsbild.

Paris1

Det knackar på dörren och utanför står två 6-åringa barnbarn som slänger sina armar om mig och ser fram mot att jag ska busa och pyssla med dom.

De vet inte riktigt vad som hänt och har naturligtvis svårt att förstå och ta in händelserna i Paris i helgen.

Men de känner på sig att deras föräldrar och deras far-/morfar är lite nedstämda.

Kanske anar de en oro i luften.

Okey, säger jag…se upp för monstret…och med ett illtjut springer de in i huset.

Det är för dom och deras kompisar jag engagerar mig.

Åren går för mig och jag vägrar att lämna över ett samhälle som karaktäriseras av oro och rädsla. Det var inte meningen med min livsvandring.

Ballong

De har rätt att kräva mer av mig – av oss. Betydligt mycket mer.

Och det börjar med att vi vuxna blir än tydligare, än modigare, än mer drivna av demokrati och humanism. Att vi sprider berättelsen om ett annat möjligt samhälle.

Det är det som skapar r-o i våra hjärtan. Att vara människa.

Och kanske vi också borde reflektera en stund efter helgens händelser. Det är så här de flyende människorna och familjerna har det i vardagen. Ständig oro och rädsla för att bli dödade.

Det är dags att engagera sig starkare i att få slut på krigen. Det finns ingen annan utväg. Vare sig för Damaskus, Paris eller Eskilstuna.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Religionskunskap och samlevnadsfrågor är viktiga såväl i hem som i skola.
    Vårt svenska statsskick bygger ju på kristendomen som en grund. Statschefen avkrävs vår kristna grundtro. Glöm inte detta.
    Vad Sverige (inkl. kommuner) behöver är ”MODIGA MEDBORGARE” som förhoppningsvis är normalbegåvade (som föräldrar). Fria och kloka människor. Om inte? Ja det är ett stort problem!!!
    Våga TRO! På godhet och kärlek!


Kommentera

Kategorier

