Skrivet av: Pär Eriksson | november 5, 2015

Veckan som gått – w 45

På jobbet
Min vecka har präglats av Kvalitetsmässan i Göteborg.

Kvalitetsmässan1

Det är en regelbunden – vart annat år – samling för landets kommuner och landsting. Med mer än 10 000 deltagare, föreläsningar, seminarier och mässa så är det en av Sveriges största träffpunkter för offentlig sektor.

Det kändes extra roligt i år eftersom Eskilstuna för andra gången var nominerad till det prestigefyllda Årets Kvalitetskommun. Slutsegrare blev skånska Kävlinge.

Kvalitetsmässan

Eskilstuna kommun var också synlig i olika seminarier och debatter. Utöver en egen monter och att vi deltog i några samtal på scenen så presenterade vi  bl a vårt sk SAMBO-projekt inom vård och omsorgsförvaltningen och Förändra radikalt.

Jag tycker att det är viktigt att vi syns i sådana här sammanhang. Det stärker oss själva, bryter eventuella jantelagar men kanske viktigast – vi berättar något om vår stad för andra.

Och naturligtvis lär vi oss något om oss själva och av andra.

Den här veckan var det dags för kommunstyrelsens arbetsutskott och på dagordningen stod bl a Årsplan 2016, miljöpolicy, bredbandsstrategi och flyktingmottagandet.

Rent organisatorisk så står vår kommunala organisation på två ben. En som består av förvaltningar som styrs av politiska nämnder. Här finns bl a allt som rör skola, vård och omsorg, kultur och fritid, socialtjänst, stadsbyggnad, miljötillsyn och räddningstjänst.

Kommunfastigheter
Det andra benet är våra kommunala bolag som styrs av politiskt utsedda styrelser. Logiken bygger på aktiebolagslagen och drivs affärsmässigt. Här finns bl a vårt fastighetsbolag, energi och miljö och vår djurpark.

Under hösten har vi arbetat intensivt med att se över bolagssfären. Vi är nu i slutfasen av utredning och analys och lägger nu fram våra förslag för politiska beredning och beslut.

En process som redan är igång är att pröva en försäljning av Parken Zoo. Likaså blir Torshälla Fastigheter en del av Kommunfastigheter.

Eskilstuna logistik2

Bolaget Bad AB blir också en del av Kommunfastigheter och ytterligare ett förslag är att det bildas ett nytt bolag som ansvarar för logistikfrågorna i Folkestaterminalen, Eskilstuna Logistikpark och den nya Gredbydepån.

I arbetet har också ingått att utveckla Munktell Science Park. Det har nu funnits i 10 år och det är klokt att ytterligare stärka arbetet för att skapa fler jobb i Eskilstuna.

Det här är också en del av att bygga en modern kommun. Att säkra att vi har välskötta och framtidsinriktade kommunala bolag.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har skrivit och pratat om det otaliga gånger. Eskilstuna är en musikstad.

Musik1
Ernellis Jazzband – redan i slutet av 1920-talet

Vi har en sådan fin historia tillbaka till 1940- och 1950-talets jazzorkestrar till dagens hip-hopare och moderna Tikkle Me.

I helgen firade klubben Blå att det var 15 år sedan de startade. Blå är en i en lång rad betydelsefulla scener för musik.

För utan fritidsgårdar, studieförbund, replokaler, klubbar, nöjeslokaler, privata arrangörer och offentliga scener så skapas ingen musikstad.

Musikskolan
Musikskolan som betytt så mycket

Och jag är så glad att få verka i en stad där det finns så mycket energi och så mycket engagemang för musiken.

Även om jag inte tillhör Blå-generationen så förstår jag vad den tiden betytt. Om inte annat så har min son och svärdotter berättat.

Jag hävdar att sonens Grå Luft och Kräk var Eskilstunas i särklass tuffaste och skränigaste punkband.

Och visst finns det drag av Eskilstuna i Stockholmsbaserade Le Muhr…eller hur Annie Hellquist?

Själv är jag uppvuxen i Sporthallen med alla de stora engelska och svenska 60-talsgrupperna. För att inte prata om Parkens Curt-Görans, Monotones och Eldorados. Det var där jag träffade en 16-årig tjej som senare blev min fru.

Och Tommy Erikssons gedigna arbete genom åren – från Hep Stars via Status Quo till Carola.

Tina Tarm
Klassiskt punkgäng Tina Tarm från Eskilstuna – bl a våran Stina Adolfson Kiviaho som arbetar på Munktell Science Park

För att inte prata om festivalerna på Djurgården och i Vilsta. Musikforum, Gästis och Club no 9 på KFUM. Eller all musik på Kontrast i stadsbiblioteket.

Och discoeran på klassiska Scotch i centrum, Ivanhoe på Kriebsensgatan och King och Queen i Nyfors.

Balsta Musikslott, RAW, Josefs…jag har säkert glömt många…och så detta Blå.

Ni är så viktiga och det är naturligtvis livsfarligt att börja räkna upp personer för man glömmer så lätt.

Men visst skulle vi stått oss slätt utan en Rocco Gustafson, Studiefrämjandets Hasse Lindell, Sommarens sista suckare Kecke Lundgren och Johan Bokström, Företagsrocken och Balstas Bosse Lundqvist till dagens Micke Byström på Café Norr, Patrik Kolar på Royal och Tomas Sifarow i Torshälla?

Eller en Josef Makdesi och glöm inte Stefan Wistrand, vår musikbibliotekarie och jazzmusiker som gjort så mycket under flera decennier? Spela på Stefan.

Och hur hade vi stått oss utan Sten Elmgart och gänget runt Eskilstuna Jazzklubb? Och då har jag inte nämnt alla våra körer och hundratals orkestrar.

Monarken
Hip-hop och hitvarning för nästa Eskilstunabidrag…Monarken

Och vår egen kommunala musikskola, våra fritidsgårdar och allt som sker runt Micke Lönngren och Destination Eskilstuna.

Många killar blir det i en bransch som också genom decennier dominerats av killar på scenen. Men både du och jag vet att det är en ny tid som väntar. Och det är så hoppfullt.

Tikkle Me
Tikkle Me – bäst just nu om ni frågar mig

Stort hjärta, stor respekt till er alla som bidragit och bidrar till att Eskilstuna är en levande musikstad. Ni är så viktiga.

Noterar ni att jag inte nämner Kent, Yvonne och Årets Musikstad. Jag så stolt över det också men vi är så mycket mer och det var det som var mitt budskap.

På hemmaplan
Jag gläds extra över att IFK Norrköping vann SM-guldet i herrfotbollen. Med all respekt för de etablerade AIK, Malmö FF och IFK Göteborg men det är tjusningen med idrott – de mest motiverade och välorganiserade vinner.

Jag kanske drömmer – men jag noterar att det är de gamla industristäderna som kliver fram. Norrköping, Malmö och vårt eget United. Och om några år Borlänge och Dalkurd.

Ett tecken i tiden, menar jag.

Fars Dags kan kanske kännas som en uråldrig tradition. Men hellre en hyllning till alla pappor än helger som snabbt gjort inträde och kommersialiserats.

Så det blir en hyllning till min egen pappa. Han skulle ha varit 104 år om han levt. Och jag har också så mycket att tacka honom för att jag är den jag är.

Jag hann liksom inte säga det…

Annars lyssnar jag mycket på stockholmska soulsångerskan Seinabo Sey. Det här känns modernt. Ruskigt bra röst.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

