Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 29, 2015

Veckan som gått – w 44

På jobbet
I veckan arrangerades ett möte med föreningar och organisationer som vill hjälpa till i det svåra läget som flyktingar och Sverige befinner sig i.

Föreningsmöte

Jag vet inte vad jag hade för förväntningar men det kom ett 80-tal föreningar.

Jag blir varm i hjärtat. Bakom mord, hot, hat och bränder växer också empati och medmänsklighet. Jag är inte naiv och tror att det löser alla frågor som vi nu står inför – det är kriget som måste ta slut – men det hjälper till. Det stöttar.

Och mitt i det så ska också den vanliga vardagen fungera.

Vi kan inte ge varandra några löften om att allt ska bli som vanligt eller att vi ens kan klarar alla utmaningar vi står inför men vi kan lova varandra att vi stöttar och hjälper varandra. På skolor och på fritidsgårdar, på socialkontor och boenden , i vård och omsorgsverksamheter, i stadshus och på kontor…ja i alla våra verksamheter.

godhet

Det är nu vi behövs och det vi kan lova varandra är att göra så gott vi kan. Vattna det som växer, se varandras goda intention. Inte söka syndabockar eller sätta oss på läktaren.

Den här veckan var jag inbjuden av SKL för att träffa ett 25-tal kommuner som samlas kring temat ”Health Cities”. Jag pratade om vikten av att skapa meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet. I en stad, i en kommun, på en arbetsplats.

Det är när vi förstår och ser mönstren och sammanhangen vi blir kraftfulla.

Den här veckan så hade vi också en genomgång tillsammans med förvaltningsledningarna i Torshälla och Vård och Omsorg.

Kvinnor

Mitt i utmaningarna så har vi också att klara de ekonomiska målen samtidigt som Eskilstuna växer. Fler barn och ungdomar behöver stöd, fler äldre behöver hemtjänst och stödboende.

Det görs ett bra och imponerade arbete i våra verksamheter just nu. Medarbetarskapet har aldrig varit viktigare. Det är viktigt att vi ser det.

Den här veckan har vi också en avstämning med ledningen för Mälardalens högskola. Vi har för avsikt att lite mer formellt teckna ett samarbetsavtal mellan våra organisationer. Ett avtal som stärker vårt samarbete än mer. Jag har skrivit det tidigare – högskolan är extremt viktig för Eskilstuna utveckling.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det känns extra roligt att Eskilstuna kommun för andra gången nominerats av SKL till Årets Kvalitetskommun.

Kvalitetskommun

Hur kan det vara så…invänder den kritiske läsaren.

SKL går grundligt igenom hur olika kommuner har format sin kommunala organisation. Finns det planer och beredskap för olika frågor, hur fattas beslut, hur väl utbyggd är demokratin, hur fungerar skolan och vården, gator och vägar.

Efter en sådan genomgång så poängsätts varje kommun som deltar och det är här Eskilstuna kommun sticker fram hakan och blir en del av topp-6 i Sverige.

I nästa fas så går man skarpt igenom resultat. Hur stark är ekonomin, hur är det med betygen, vad tycker de äldre eller biblioteksbesökarna?

barn

Nu åker jag och några av våra medarbetare ner till Göteborg och den sk Kvalitetsmässan. Jag vet inte hur det går men jag vet att jag är oerhört stolt över allt det goda arbete som görs dagligen. Medarbetarskapet…

Det är också en del av att bygga en stad.

På hemmaplan
Hustrun har bjudit in hela sitt syskongäng i helgen så det blir till att agera kock. En gren jag blir allt bättre på.

Försöker ligga i vad gäller mountain-bikecyklandet. Har mycket att lära upptäckte jag när jag gav mig ut bland stock och sten på Gyllenhjelmska leden. Vad dom hittar på nu för tiden…

Annars lyssnar jag på artisterna i ”Så mycket bättre”. Tror att det kan bli en bra säsong. Gillar Ison och Fille och Miriam Bryant…och Sven-Bertil.

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

