Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 22, 2015

Veckan som gått – w 43

På jobbet
Flyktingsituationen i världen påverkar naturligtvis Europa, Sverige och vår egen kommun Eskilstuna.

Röda Korset6

Jag besökte Stockholm i förra veckan. Jag pratade med engagerade människor och såg med egna ögon det tryck som var på Centralstationen.

Jag blir imponerad av det svenska samhället när det krävs något extra. Där samlades myndigheter, organisationer, frivilligföreningar och enskilda för att bidra tillsammans.

Och det är också det som är kodordet för oss i Eskilstuna – tillsammans. Det finns inte plats för att peka finger, vara onödigt kritisk eller hård mot varandra. Alla gör så gott dom kan nu i en svår tid.

Vi behöver vattna det som växer – uppmuntra och stötta. Det krävs lite extra just nu att vara människa och att vara medarbetare och chef.

Internet

Antalet ensamkommande barn och ungdomar som kommer till Eskilstuna är nu de senaste veckorna 1-2 per dag. Det ställer nya och utmanande krav bl a på vår socialförvaltning, överförmyndare och skola men också på vår förmåga att ordna lokaler och familjehem.

Jag säger det igen – jag är så stolt över alla medarbetare som nu är engagerade i en svår situation.

Vi är mitt uppe i planeringen inför ett tuffare 2016. Den här veckan så är det sk budgetberedning där förvaltnings- och bolagsledningarna presenterar förutsättningarna inför nästa år.

Det är också dags för kommunchefsmöte i Sörmland. Den här gången träffas vi i Oxelösund och på dagordningen står bl a flyktingsituationen, samarbetet mellan kommunerna och Länsstyrelsen och den allt hetare regionfrågan.

Om någon vecka så firar radio-podden Pin Point Eskilstuna 1 år. Jag vet inte hur många kommuner och kommunledningar som håller sig med ett eget radioprogram. Vår kommunikationsdirektör Eva Norberg håller i trådarna och jag är en enkel ”side-kick”.

Eva Norberg

Radio Sörmland uppmärksammade poddens 1-årsdag. Här Eva bakom väggen av celebra gäster som besökt radion.

Även om det kanske inte är någon kioskvältare så är det ett sätt att öka kommunikationen och ge en bild av vad en kommun sysslar med. Evas och min ambition är att vara folkbildande och att blanda både seriöst med mer lättsamma inslag.

Du hittar oss på eskilstuna.se – eller skaffa en podd-ikon och sök på Eskilstuna kommun.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Ni kanske tycker att jag skriver för mycket om United. Men det är väl någon slags kärlek som uppstått mellan Eskilstunaborna och vårt fotbollslag.

Eskilstuna United1
Uniteds mittfält får stå som en bra symbol för det nya Eskilstuna – lagspelare och tuffingar som  aldrig ger upp. Här Petra Larsson – numer landslagsspelare tillsammans med Emelie Lundberg, Malin Diaz och Olivia Schough. Det ni!

Det är som att de får symbolisera något nytt, något framtidsinriktat. Det är kanske än viktigare i dessa tider.

I augusti 2009 – för bara sex år sedan – så spelade United mot Mallbacken. Det blev förlust om jag minns rätt och på läktaren var det 98 personer. Nästan så att det var fler på planen tillsammans med funktionärerna än åskådare.

Sex år senare så spelar United mot Mallbacken igen. Då vinner man och det är nästan 3 000 åskådare på Tunavallen.

I helgen var det mer än 6 000 som såg United spela hem silvermedaljerna till Eskilstuna. Så visst har något hänt.

I veckan hade vi som kommun möjlighet att visa vår uppskattning genom att bjuda in spelare och ledare till Stadshuset.

Esklistuna United

I mitt tacktal så betonade jag vad de betyder för vår stad och att de sporrar oss andra. Och kanske det viktigaste – de går i bräschen för en ny attityd i den här staden – eller kanske de återupprättar något som alltid funnits – och det stavas tillsammans.

Det är så man bygger samhällen, städer och regioner. Och idrottslag.

På hemmaplan
Hustrun är på resande fot i helgen. Jag laddar för mountain-bike och mycket jazz i högtalarna.

Jag tycker att det händer så mycket hela tiden numer i Eskilstuna. Ett event i Rademachersmedjorna om vår historia, bokrelease från Eskilstunabon Sven Strömberg om åns betydelse för vår stad.

Och att inte förglömma – vår stad fyller år på söndag. Är det 356 år…

Annars lyssnar jag mycket på amerikanen Israel Nash. Går under rubriken alternativ country och indie rock. Vet inte vad jag säger…men bra är det.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

