Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 15, 2015

Veckan som gått – w 42

På jobbet
Känslan sitter kvar även den här veckan efter förra veckans träff med alla våra chefer och ledare.

350-dag

Det var 7:e året som vi träffades tillsammans för den här årliga träffen. Det är ett sätt att få oss att agera mer tillsammans, att öka förståelsen för att vi är en kommun, en organisation.

Våra medborgare, brukare eller kunder bryr sig inte om hur vi är organiserade eller vilken förvaltning eller bolag som är ansvariga. Med rätta kräver de att vi agerar samfällt.

Just i år var det kanske än viktigare att vi kom samman. Delar av världen brinner och vi genomgår en av de största flyktingkatastroferna i modern tid.

Internet

Det sätter ett hårt tryck på grannländer och de näraliggande regionerna men också på Europa, Sverige och Eskilstuna.

Under den senaste månaden så har det i snitt kommit ett ensamkommande barn eller ungdom till Eskilstuna varje dag. Det ställer nya krav på skolan och socialförvaltningen men också på andra förvaltningar och bolag att underlätta mottagandet.

Jag är stolt över alla våra medarbetare som just nu gör ett fantastiskt arbete. Jag är mån om att betona det – då jag fortfarande kan känna att vi inte riktigt på djupet förstår vilka utmaningar vi står inför.

För på ett annat sätt löper livet på som vanligt. Och så måste det kanske få vara.

Den här veckan arrangeras Näringslivsdagen i Eskilstuna. Den känns både spännande och nödvändig. En stad utvecklas alltid i takt med sitt näringsliv.

Ledarskap2

Vi behöver varandra än mer och ett tema under den här dagen är bl a Affärsplan Eskilstuna som slår an tonen av tätt samarbete mellan alla aktörer. Bra där Eskilstuna.

Jag är med på en träff i Stockholm tillsammans med Sveriges kommunchefer och på agendan står viktiga frågor – apropå världsläget – som flyktingsituationen, EU-migranterna och kommunernas ekonomiska läge.

Den här veckan inledde vi arbetet med det som på organisationsprosa kallas Kompletterande Årsplan 2016. Den ordinarie budget beslutades i kommunfullmäktige i juni men nu i november så finns möjligheten att korrigera eller komplettera utifrån att verkligheten förändrats.

Pengar 2

Och det är ett tufft budskap jag har – det är en svårare ekonomisk period vi går in i.

Förståelsen för det måste öka i alla delar av våra verksamheter. Och det är våra chefer som måste ta huvudansvaret för att både kunna förklara, lyssna på medarbetarna men också vara raka och tydliga med hur läget ser ut. Världen och samhället är i förändring.

Vi kan aldrig leva och förbruka mer resurser och pengar än vad vi har…så svårt och enkelt är det.

Just nu krävs ett sjusärdeles ledar- och medarbetarskap som stavas äkthet och mogenhet.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
När jag skriver det här så vet vi inte om Eskilstuna United firar guld, silver eller brons.

Oaktat så har vårt fotbollslag gjort en fantastisk säsong. I någon mening så har de satt en ny agenda och en ny måttstock i Eskilstuna.

Fotboll

Jag är uppvuxen i idrottsrörelsen – både som aktiv, tränare, förälder och åskådare. Jag är lite extra kaxig idag att jag varit tränare för flicklag och också fått följa Tunafors SK via min dotter på 1990-talet.

Ett Tunafors som är den ena mamman till dagens United.

Och det är väl här vi har en del av Uniteds framgångar. De har på ett modernt sätt släppt prestige – jag tror inte att det ordet finns i deras vokabulär – och varit extremt fokuserad på resultat, glädje och uppbyggnad.

Det är kanske också därför de vinner Eskilstunabornas hjärtan. De har litat på sig själva och haft ett öppet sinne för samarbete.

Esklistuna United

Där har vi alla något att lära. En ny typ av anda i Eskilstuna. Och det ordet stavas tillsammans.

Ett ytterligare bevis på Uniteds framgångar är att de fick motta Eskilstuna kommuns Jämställdhetspris för sitt arbete med att lyfta fram flickors idrottande. Vi pratar modernitet. Vi pratar framtid.

På hemmaplan
En stor eloge till ”lagkapten” Göran Klingensjö och alla som bidragit till ännu en framgång när det gäller att samla in pengar till Världens Barn. Det är något speciellt med de här Eskilstunaborna och det stavas generositet.

Lite orolig för äldsta barnbarnet som drog på sig en allvarlig skada när han tränade fotboll. Men han tröstar sin morfar med att det nu kan bli lite mer fokus på skolan. Klok pojke. Livet innehåller så många dimensioner.

Annars lyssnar jag på ett av mina favoritband – Umeågänget Deportees. Gillar det här.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

