Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 8, 2015

Veckan som gått – w 41

På jobbet
Alla möten och träffar med medarbetare är viktiga.

Jimmy Jansson

Jimmy Jansson – kommunstyrelsens ordförande – och jag träffar medarbetare

Men frågan är om inte veckans träff med våra medarbetare som arbetar med ensamkommande barn och ungdomar var en av årets viktigaste.

Jag tror att alla förstår att vi är i ett extremt läge i världen och antalet asylsökande till Europa och Sverige ökar dramatiskt som en följd av krig, terror och barbari.

Jordglod

Idag är det ca 230 ensamkommande som är aktuella i Eskilstuna. Och jag blir imponerad över att verksamheten hitintills klarat av mottagningen på ett värdigt och bra sätt. Stor eloge till alla våra medarbetare.

Och stor eloge till alla familjehem, föreningar och enskilda som gör ett viktigt arbete.

Och inget tyder på att trycket minskar. Nu krävs det extra stort ledar- och medarbetarskap. En stor förståelse för vad som sker och att vi behöver gå tillsammans – alla våra verksamheter. Skola, fritid, stadsbyggnad, Kommunfastigheter, socialtjänst…alla.

Eskilstuna växer4

Mitt i det här viktiga arbete så löper också vår ordinarie verksamhet på. Den här veckan var det kommunstyrelsens arbetsutskott och på agendan stod bl a ny kommunallag, samarbete mellan de fyra Mälarstäderna, krisberedskap, samarbetsavtal med härbärgesverksamheten, överenskommelse med elitföreningarna, analys av sjukfrånvaron, rapport från vår omlastningscentral…

Jag kan inte komma ifrån att jag blir så imponerad över den här kommunen. Det är så många bra och kompetenta medarbetare som drar ett stort lass inför kommunstyrelsen. Bra analyser ackompanjeras av bra och pedagogiska framträden.

…nej nu blir jag för kaxig…

Den här veckan träffas alla våra chefer i den kommunala organisationen. Vi gör det en gång per år och just i år tror jag att det är än viktigare att vi kommer samman.

Att vi får prata ihop oss både om världsläget men också om vår ekonomiska situation och hur vi har det i våra verksamheter. Att få utvecklas tillsammans. Att ge varandra stöd.

Nu om någonsin krävs ett moget och ansvarsfullt ledarskap.

Den här veckan invigdes också FIP – Första insatsperson. Det är ett samarbete mellan Eskilstuna och Västerås där vi nu bygger upp en bättre räddningstjänstberedskap vid olyckor och bränder.

Pär E3

FIP är fem Kvicksundsbor som också arbetar i området och delar på beredskapen och kommer att vara först på plats om något allvarligt händer. Bra där tvillingstäderna.

Pinpoint2

Och så ligger den nya podden ute med ett nytt program – Pin Point. Missa inte Eva Norberg och mig i samtal om läget i Eskilstuna och med gästen Mehmed Hasanbegovic – vår nye socialchef. Sök på eskilstuna.se

Mitt Eskilstuna – mitt i Esklistuna
Genom åren har jag alltid varit mån om samarbetet med polisen. Oaktat om jag arbetat som socialarbetare med socialt vingklippta ungdomar, varit chef för socialtjänsten eller skolan eller som nu i min roll som kommundirektör.

Polisen är en viktig del av ett samhälle. I en demokrati bär de både det förebyggande, att bekämpa kriminaliteten och ägande av våldsmonopolet och ska naturligtvis granskas och följas hur de efterlever det.

Polisen

Thomas Bergqvist – BQ – Eskilstunas kommunpolis. Viktig samarbetspartner.

Min erfarenhet genom åren är att vi har en mycket bra polis. Jag har mött det i Örebro och Västerås och också här i Eskilstuna.

Nu kliver de in i en ny organisation där Sörmland är en del av Östergötland och Jönköpings län. Man kan ha synpunkter på den geografin när vi har ansiktet mer riktat mot Västerås och Mälardalen.

Samtidigt är numer Eskilstuna och Strängnäs ett polisområde.

I veckan hade vi besök av den nya områdespolischefen Christer Sjöqvist. Det är nu än viktigare att vi krokar arm för vår stad har utmaningar. Inte tu talt om annat.

arbetslag

Men vi bygger allianser, vi bygger samarbeten. Så formar och bygger en modern kommun på 2010-talet.

På hemmaplan
Äldsta barnbarnet har prov i musiken och frågar mig om jag känner till the Who, Small Faces, Rolling Stones…för det är det som är temat på provet.

– Grandson you have come to the right grandpa, svarar jag.

Så nu i veckan går vi igenom hela min vinylsamling och jag förväntar mig ett A på provet.

Lyssnade på Streaplers på bilradion och hustrun kommenterar att svensk dansbandsmusik är släkt med amerikanernas country.

-Det där är väl något för dig…konstaterar hon lite ironiskt.

Jag håller på att köra av vägen till tonerna av Diggety Doggety…hon är rolig hustrun.

Ha en skön vecka!

 

 

Kommentera

Kategorier

