Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 1, 2015

Veckan som gått – w 40

På jobbet
Den här veckan var jag och min kollega Per Bäckström från Strängnäs inbjudna till att träffa ledningen för vårt gemensamma energibolag – Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

miljö och klimat

Jag är nöjd med att den här sammanslagningen blivit så bra som vi tänkte oss. Vi kan redan nu skönja en hög miljömedvetenhet och många miljoners effektivisering.

Samtalet handlade också om framtida förväntningar vad gäller återvinning, biogas, fjärrvärme- och bredbandsutbyggnad och markföroreningar.

Vårt energibolag är också ett levande exempel på det så viktiga regionsamarbetet.

Lena Alwaki1

Min kollega och jag passade också på att träffa chefen för Strängnäs och Eskilstuna arbetsförmedling – Patrik Vikström. Även om vi är två olika kommuner i storlek, näringslivsstruktur och tradition så har vi också mycket gemensamt. Patrik är ett bra stöd för båda kommunerna och vi ser redan tydliga samarbetsområden.

Jag har alltid gillat att träffa nya medarbetare. I veckan så samlades mer än hundra nyanställda för att få en duvning i vad som sker i Eskilstuna och hur vi tänker som arbetsgivare.

Ledarskap3

Det slog mig att 50- och 60-talisterna var få och att 80-talisterna nu är fler än 70-talisterna. Redan nu knackar 90-talisterna på dörren och snart kommer 2000-talisterna och vill börja jobba med oss. Så hoppfullt och så bra.

Han började som kontorist 1973, fortsatte som vaktmästare på Lagersbergsgården, utbildade sig och kom tillbaka som utredningssekreterare, intendent och senare kommundelschef och nu senaste åren som biträdande kommundirektör.

Jag pratar om min arbetskamrat Janne Rundgren och nu på fredag går han i pension efter mer än 40 år i Eskilstuna kommuns tjänst.

Jan Rundgren

Vi mister en klok och erfaren medarbetare – som det sista han gjorde var att säkra att Eskilstuna blev ”med tåg” i Gredby. Lokförarens son…jag tror att Jannes pappa är stolt.

Stort tack Janne för alla år och ha ett riktigt skönt pensionärsliv. Det är du värd efter alla år.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Å dessa betydelsefulla torg. Det finns något magiskt med torg världen över.

Marcusplatsen

Som en samling för vetgiriga och ibland vilsna turister – något som bara måste ses. De europeiska Markusplatsen i Venedig, Grande Place i Bryssel, Puerto del Sol i Marid eller Trafalgar Square i London.

Eller de med mer politiska förtecken – ett Röda torget i Moskva eller Himmelska fridens torg i Peking. Och de nu aktuella Tahirtorget i Kairo eller Majdantorget i Kiev.

Kliver vi in i den svenska geografin så är både Sergelstorg och Götaplatsen viktiga samlingsplatser och vi har säkert hundratals lokala torg i våra städer som är betydelsefulla för marknader, handel, kommers och kultur.

Och jag tror att vi där har svaret på varför torgen leder till många synpunkter. Ett torg är den yttersta symboliken för det offentliga. Som en markör för det gemensamma.

Fristadstorget 1940-tal

Och vårt eget Fristadstorg är ingen undantag. Jag som är uppvuxen i Eskilstuna har ett särskilt förhållande till vårt torg. Här var jag med mina föräldrar och tog emot dåvarande kung Gustav VI Adolf när han var ute på sin Eriksgata.

Jag har suttit här och samlat bilnummer – man gjorde det när man var liten på den tiden. För här gick den stora vägen mot Stockholm – precis förbi fontänen.

Här har jag hängt med kompisar under gymnasietiden och säkert tagit ett och annat osäkert steg på väg till något diskotek och danställe.

Här har jag lyssnat på 1 majtal, musik, handlat och själv blivit intervjuad.

Och så står jag här nu och ser ett nytt fantastiskt torg. Ett av Sveriges modernaste med fullt av liv.

Fristadstorget7

Jag skriver internationell matmarknad, Spring Pride, friidrotts JEM, Parkfestivalen, Sommartorg och många musik- och kulturuppträdanden.

Jag njuter och jag blir både glad och stolt.

Då, precis då så kommer det ett besked att vårt kära torg nominerats till Årets Sienapris som tilldelas ett torg eller mötesplats som utmärker sig i Sverige.

Sienatorget

För er som kan den italienska historien vet att Sienas torg är väldigt speciellt och vackert – Piazza del Campo – som ligger som ett snäckskal inbäddat mellan tre kullar. Och här sker årligen den klassiska och spektakulära hästtävlingen Palio.

Att vårt torg ens nämns i samma andetag som Siena gör mig vördnadsfull. Och jag vill inte ens skriva det som ligger och hettar på tangentbordet men jag bjuder på det…vad var det jag sa…förändring är nödvändigt och ibland till och med vackert. Även i min hemstad.

Härligt jobb av vår landskapsarkitekt Anna Edvinsson samt Ann Segelborg från Kultur och fritid som håller ihop allt som sker på torget och naturligtvis alla som bidragit. Stort tack för ert engagemang.

På hemmaplan
Efter några intensiva helger med resande och besök så vänder hustrun och jag lite inåt. Det blir en lugn helg med lite trädgård och cykel.

Svärsonen uppmuntrar till Cykelvasan 2016. Enligt rykten har han redan anmält mig. Det förpliktigar.

Lurade hustrun att lyssna på kanadensaren och singer-songwritern Bobby Bazini med budskapet att det var hennes stora favorit Rod Stewart och att han kommit med en ny platta. Hon gick på det. Så kul har vi i vår familj.

Ha en bra helg!

 

 

Responses

  1. Det finns mycket jag uppskattar hos dig Pär som chef och ledare, men en fantastisk fin egenskap du har är att uppskatta individen. Precis som du nämner Janne och inte minst mig själv när det begav sig, det är något jag uppskattar oerhört mycket! Varmt lycka till Janne med din nya karriär, och stort tack till dig Pär för att du är just den du är!

  2. Vilka fina och uppmuntrande ord Marita. Det ger mig energi.

    Du lärde också mig…

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

