Skrivet av: Pär Eriksson | september 24, 2015

Veckan som gått – w 39

På jobbet
Jag har förståelse för att vi bedömer ekonomiska satsningar och reformer utifrån vad som händer i den egna plånboken.

Pengar 2

Med det sagt så gnager det mig ändock att medias rubriker ofta bara handlar om det. Är du förlorare eller vinnare på nya budgeten?

Sällan frågor vi oss vad är bra för min mamma, mina barnbarn eller min arbetslöse kompis.

Det låter kanske som ett försvarstal av en kommundirektör men för mig är det viktigt att bo, leva och verka i ett samhälle som har en hög kvalitet på gemensamma offentliga tjänster.

I Eskilstuna kommun sliter vi med ekonomin just nu. Efter tio goda år så kärvar det. Vi ser samma tendens i de större och medelstora kommunerna.

Bostäder3

Vi växer och med det kravet på modernisering och utbyggnad. Det är fullt logiskt och samtidigt följer inte tillväxten alltid ökade resurser. Arbetslösheten biter sig kvar kombinerat med sk ”mismatchning” – dvs att ett ledigt arbete inte alltid motsvaras av den kompetens och utbildning som finns.

Nu i veckan beslutade politiken om ökad restriktivitet för anställningar och inköpsstopp. Min bedömning är att det är en både ansvarsfull och klok åtgärd. En kommun som inte är välskött över tid får svårigheter att utvecklas.

Det kommer nu att ställas extra stora krav på oss i form av mogenhet och tydlighet.

Den här veckan så presenterades två olika sk näringslivsrankingar. Svenskt Näringslivs bedömning av kommunernas näringslivsklimat samt SKLs servicemätning av kommunernas myndighetsutövning.

Volvo CE

Båda ger ett gott resultat för Eskilstuna. Jag är stolt över att få skriva det. Det betyder inte att vi inte har problem eller svårigheter. Kompetens och IT-utbyggnad är två frågor där vi ligger lägre.

En viktig del i att stärka Eskilstuna är Munktell Science Park. Det har nu gått 10 år sedan det etablerades och det uppmärksammades nu i veckan. Vi står mitt uppe i en analys och diskussion om hur vi kan utveckla Science Park än mer för att skapa fler jobb.

Den här veckan invigde vi den nya Skjulstahallen. Och det blir så bra. Nya planer för inomhusidrotten stärker Eskilstuna men framförallt är det en barn- och ungdomssatsning. Jag är så glad att vi tagit det här steget. Den som inte ser att Eskilstuna är en idrottsstad är svaret skyldig.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
En stad byggs av dess människor.

Naturligtvis är en kommun viktig, likaså dess företag och organisationer. Men ytterst är det vi människor som formar staden, dess kultur, värderingar och attityd.

hand i hand3

I det arbetet är våra föreningar ovärderliga. Alla idrotts-, kultur-, politiska-, barn- och ungdomsföreningar. Alla studieförbund, kyrkor, samfund, samfälligheter och sociala föreningar är Eskilstuna.

En kommun och ett landsting i all ära – de är viktiga i samhällsbygget – men inget slår ett livslångt ideellt engagemang som kommer från hjärtat.

Jag påmindes om det den här veckan när jag var inbjuden av St Eskilskyrkan i Nyfors. Att möta pastor Josef Nsumbo och församlingens ordförande Catharina Dahlén gav mig energi. En liten församling men med en bred reportoar – från ungdoms- till pensionärsverksamhet, språkundervisning och andliga samtal.

Någon dag senare var jag inbjuden att träffa ett 80-90-tal frivilligarbetare i Röda Korset. Här fanns människor som utan ersättning eller annan vinning är redo att hjälpa till med väntjänst, insamlingar och klassmorfar. Långt från ”vad tjänar du på budgeten i din plånbok”.

Värdegrund

Jag blir så glad över det här engagemanget och jag önskade att fler fick del av allt det goda som görs – många gånger i skymundan och i skuggan av skottlossningar, kriminalitet, rasism och pessimism.

För mig så är Röda Korset och St Eskilskyrkan levande bevis på människans godhet. Och någonstans där i djupet av mitt hjärta gav de här mötena mig energi till att anstränga mig lite till för att vara en del av ett positivt och mänskligt Eskilstuna.

På hemmaplan
Vi var bästa vänner och ägnade mycket tid tillsammans i slutet av 1970-talet i Örebro. Nu återses vi igen…så här 35 år senare. Det ska bli så kul. Välkomna nu i helgen till Eskilstuna mina kompisar Lolle och Thord.

Förra helgen tillbringade vi tillsammans med äldsta barnbarnet. Nu kommer de två minsta i helgen. Nå…den äldre lämnade lite chips och godis kvar.

Annars lyssnar jag på The New Basement Tapes. En märklig samling av bl a Elvis Costello, Jim James och Marcus Mumford. Obegripligt för någon…oj då säger en annan.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

