Skrivet av: Pär Eriksson | september 3, 2015

Veckan som gått – w 36

På jobbet
Det var som att hösten inte nöjde sig med att knacka på dörren och anmäla sin ankomst utan hösten klev bara rakt in med regn och rusk.

Fristadstorget10

Och då erbjöd helgen den andra sidan av hösten – sol och klar blå himmel.

Det är kanske så det är. Ett slags både och även i samhället. Och jag ser det i min egen almanacka. Frågor om social utsatthet, arbetslöshet och svårigheter för Eskilstuna blandas med möten och planering som andas optimism.

Mdh1

Jag är glad över att vi har en sådan tydlig framtidsagenda. Nu byggs det bostäder, kommunfullmäktige beslutade förra veckan om detaljplan för nya högskolan, Munktellbadet står klart i vår och arbetet pågår för fullt med nya arenan.

Jag var och besökte vår nya idrottsarena i Skjulsta – som blir så bra och överraskade mig med sin kvalitet. Det här blir en tillgång för föreningslivet i Eskilstuna.

Granngårds invigde vi också förra veckan den nya Skjulstaskolan i AMUs gamla lokaler – som info till de Eskilstunabor som minns den tiden.

Hela den här utvecklingen runt Skjulsta är också ett levande bevis på ett gott samarbete mellan och inom våra kommunala förvaltningar och bolag – och ytterst politiken naturligtvis – och privata näringslivet. I det här fallet Ladingen AB som också var de som förnyade Statt.

Det är så man bygger moderna städer. Tillsammans och med en riktning.

Det var dags för White Guide Junior att dela ut utmärkelser för årets skolmat.

Jag blir så glad och stolt över Skiftingehus som dels stoltserar med Årets Skomatskock – Fredrik Jonssson- och Bea Karjel som 2:a i Årets Skolmatsrektor.

Skiftingehus3

Stor respekt till Fredrik och Bea och till alla medarbetare som bidragit

Den här veckan var det dags för kommunstyrelsens Au. På dagordningen stod bl a Eskilstuna kombiterminal och Kjula logistikpark, vårt ekonomiska läge, bredbandsutbyggnad, projektet ”en-väg-in” som vi numer kallar Eskilstuna Direkt samt satsningen på att erbjuda personer med funktionsnedsättning fast arbete.

Rullatol

Kort sagt – en kommun när vi är som bäst och bredast.

Jag var inbjuden till att träffa SKLs – Sveriges Kommuner och Landsting – tjänstemannaledning. Det blev en bra träff där vi blandade internationella läget, framtidsutmaningar och kommunernas läge med ledar- och medarbetarskap. Kort sagt – när jag trivs som bäst. Kodordet stavas helhet. Att se sammanhangen.

Mitt Eskilstuna – Mitt i Eskilstuna
Jag brukar i olika sammanhang betona att vi i Eskilstuna blir mindre och mindre Sörmlänningar och mer och mer Mälardalsbor.

4-Mälarstäder

Det är kanske lite oartigt. Vi är en del av Sörmland. Vi är historiskt förbundna med våra länskommuner Nyköping, Katrineholm och Trosa.

Vi får tacka ståthållare Axel Oxenstierna som ritade Sverige på 1600-talet och var arkitekten bakom länsindelningen.

Samtidigt så ser 2000-talets Sverige annorlunda ut än 1600-talets. Tekniken, kommunikationer, arbetsmarknad, utbildning och människors syn på vad som är ”granngårds” har förändrats drastiskt.

Eskilstuna ligger så strategiskt bra till att jag vill tacka istiden…ån och vattnet…vikingarna…ja kanske Gud att det skapades en plats som vi idag kallar Eskilstuna.

Eskilstuna1

Ett stenkast från huvudstaden, mellan två stora sjösystem, på vägen mellan Stockholm-Oslo och Stockholm-Göteborg.

Nära vår tvillingstad Västerås och samarbetspartners Strängnäs och Enköping. Och bara en dryg timmes resande ligger metropolerna Uppsala, Örebro och Norrköping.

Men tillräckligt långt ifrån för att inte uppfattas som en förort. Jag hade inte kunnat planera det bättre.

Vi behöver förstå att vi lever i en ny geografisk kontext – vi är en del av Mälardalen.

Och ändå är Sörmland viktigt för oss. Det är idag det enda juridiska legitima område där vi verkar. Länsstyrelse och landsting.

Och Sörmlands Regionförbund. Den här veckan så träffas länets nio kommunchefer tillsammans med landstingsdirektören och Regionförbundet. Bl a för att diskutera framtiden och framtidsfrågor.

På hemmaplan
Mycket musik blir det i det Erikssonska hemmet. Nyss hemkommen från Way Out West som kryddades med Jill Jonsson och Doug Seegers i ett vackert Sundbyholm förra helgen så styr jag nu kosan mot Örebro och Live At Heart – en helg fylld av spännande musik.

Mina bästa och äldsta Örebrokompisar möter upp. Det här är också livskvalitet.

Jag har letat efter den irländske musikern och låtskrivaren Glen Hansards skivor i mer än fem år. De flesta musikbackar i Stockholm är genomgångna utan resultat.

Väg

Och så detta Spotify…naturligtvis hittade jag honom där på fem sekunder. Jag blev berörd när jag lyssnade på hans version av Bruce Springsteens Drive All Night.

Å så denna vecka – höstens första pod-radio. Lyssna gärna på Eva Norberg med mig som side-kick. Denna gång är vi fokuserade på nya ReTuna och ansvarige Anna Bergström gästar oss.

Ha en bra helg!

 

Responses

  1. Tack för fortlöpande rapporter från ”verkligheten”!


Kommentera

Kategorier

