Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 27, 2015

Veckan som gått – w 35

På jobbet
Den här veckan träffade vi ledningen för Trafikverket Region Öst.

Mälardalsregionen

Det var ett mycket bra och konstruktivt möte och deras roll och uppdrag är extremt viktig för utvecklingen av Mälardalsregionen och för Eskilstuna.

Jag förstår att det kan vara svårt för invånaren att orientera sig om vem som är ansvarig för vägar, cykelvägar och järnväg. Och svaret är så komplicerat att ansvaret faller olika. Därav än viktigare att vi har en nära och konstruktiv dialog med varandra.

Eskilstuna bostäder

På dagordningen den här gången stod bl a väg och tågtrafiken till Västerås, Västerleden, cykelväg Sundbyholm och läget Carla- och Vasavägen samt järnvägsövergången vid Gillbergavägen.

Kommunrevisionen är ett viktigt politiskt organ som har till uppdrag att bevaka och följa kommunens arbete, att riktlinjer och policys följs och att vi håller de ekonomiska målen.

Den här veckan hade vi ett bra möte där vi gick igenom kommunens utmaningar. Bostadsfrågan, näringslivsetableringar och den sociala situationen var frågor som diskuterades.

Ett litet tecken på att hösten är igång är att olika arbetsgrupper startar upp som rör viktiga framtidsfrågor. Den här veckan är det möte i den sk Fler jobb-gruppen tillsammans med Arbetsförmedlingen där vi följer trainee-jobben och uppdraget att erbjuda personer med funktionsnedsättning fast arbete.

Den här veckan hann jag också med att träffa en del av Västmanlands läns landsting. De var intresserade av hur vi arbetade med ledar- och medarbetarutveckling. Jag uppskattar sådana här initiativ.

Volvo CE
Volvo CE är viktiga för Eskilstuna. Inte bara att de bär ett mer än hundraårigt industriarv med rötterna i Bolinder-Munktell utan också att de är en av de största arbetsplatserna i 2000-talets näringsliv i vår stad.

Den här veckan träffade vi representanter för Volvo CEs ledning. Vi gav varandra lite lägesbilder av hur vi har det och hur det går för Eskilstuna.

Jag gillar de här mötena – dom pratar Singapore, Kina och Brasilien. Jimmy Jansson och jag pratar bostadsbyggande i Snopptorp, etableringar i Skiftinge, arena och bad. Och det är kanske så livet är – både det stora och det lilla. De går i varandra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag minns att jag följde med min pappa och åkte till ”soptippen” när jag var liten på 1960-talet.

Jag minns också hur det såg ut och att vi slängde våra sopor rakt ut – om än på hänvisade högar.

Det var ett utryck för den tidens förståelse och den tidens tidens teknik.

Eskilstuna är med sin fina och stolta industrihistoria – det har producerats på den här platsen i mer än 400 år – också en stad med föroreningar.

Var vi än gräver, moderniserar eller bygger nytt så stöter vi på gamla försyndelser i form av föroreningar. Vi har bara inom centrum flera hundra sådana markerade ytor.

Förorenade områden

Så oaktat om det är dags att bygga nya bostäder, en ny fotbollsplan, en ny arena eller att bygga upp det brandhärjade Statt så finns det föroreningar i marken.

Jag skriver inte det i någon anklagande ton utan mer som ett uttryck för – precis som pappas ”soptipp” – den tidens förståelse.

Just på grund av vår historia så är jag så stolt över att bo och arbeta i en kommun som ligger i topp vad gäller miljötänkande och ansvar. Vi har till och med papper på det. 2012 utsågs vi till Årets Miljökommun i landet.

Miljöansvar syns inte alltid. Hur våra fastigheter värms upp, vilken energikälla som driver våra bussar eller hur vi idogt sorterar i våra färgade plastpåsar.

Men allt detta är det miljöansvariga Eskilstuna.

Och nu på fredag tar vi ytterligare ett steg och startar Sveriges första (?) eller kanske världens första (?) – jag låter det vara osagt – återvinningsgalleria.

ReTuna

Vi kallar det fyndigt ReTuna och vi får se om Eskilstuna- och Torshällaborna tar det till sitt hjärta.

Jag tror det och jag anar också att det här kommer att följas av liknande initiativ i landet. Eskilstuna återigen i front.

På hemmaplan
Sensommaren hänger i och meterologerna flaggar för en solig helg.

Äntligen startade skolan och mina två 6-årsbarnbarn har tagit ett nytt steg i sina liv. Allt tyder på att det blivit bra även om en av kommentarerna var tuff ”det här var värsta dagen i mitt liv…”.

Annars lyssnar jag mycket på Emmylou Harris. Behöver fånga upp mina upplevelser från Way Out West för fjorton dagar sedan.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

