Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 20, 2015

Veckan som gått – w 34

På jobbet
Den här veckan träffade jag mina kommundirektörskollegor från Borlänge, Gävle, Södertälje och Norrköping.

Norrköping
Ett Norrköping i omvandling

Det är ingen slump att just vi träffas. Våra kommuner påminner lite om varandra.

Vi står inför en stark omvandling. Vår fina industritradition är på väg åt ett nytt håll. Det byggs och ställs om. Möjligheter och utmaningar blandas.

Vi fem kämpar också med en relativt hög arbetslöshet och vi har erfarenhet av sociala utmaningar. Det är kanske också därför vi trivs i varandras sällskap och får ut något av våra möten – vi känner igen oss.

Norrköping1

Den här gången stod Norrköping för värdskapet och jag blir imponerad över att de så tydligt lyckats omvandla sin stadsbild. Den fina textilstaden vid Strömmen är på väg åt ett nytt håll.

Augusti är också tiden för uppstart. Arbetsgrupper kommer samman och tar spjärn mot nya utmaningar.

Jag var inbjuden till att träffa medarbetare från vår Musikskola. Det kändes så stimulerande och jag är stolt över både dess historia som en av Sveriges första musikskolor – tack legenden John Norrman – och vad de betyder idag för flera tusen elever.

Musikskolan
Att Eskilstuna räknas som en musikstad kan vi tacka vår musikskola för

Jag noterar att vårens stora frågor nu också gör sig påminda på höstens agenda. Vårt ekonomiska läge, rekryteringen av nya medarbetare, skolan, vården och omsorgen, arena, bad och ny högskola, planeringen av den nya tågdepån i Gredby och förändringar inom bolagsstrukturen. Så nog har vi att göra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna är sin idrott. Så har jag uttryckt det några gånger.

Och det är lätt att det är vår handboll, speedway, gymnastik och nu United vi då menar. Men för mig som är uppvuxen i myllan mellan Vilsta, Skogsängens IP, Ekängen och Balsta så är idrotten så mycket mer.

Fotboll

Eller rättare sagt – idrott är alla de lokala föreningar, alla de hundratals tränare och föreningsaktiva, föräldrar och tusentals barn och ungdomar. Det är det som är Eskilstunas idrott och själ.

Jag är en anhängare av elitidrotten och vet vad den kan betyda för en stad, för oss som individer i form av engagemang och livsintresse. Men egentligen är alla dessa tabeller och matcher mer skådespel än något som betyder något på djupet. Vad är en vunnen eller förlorad match, en placering i en serietabell?

Den viktigaste glädjen och drivet finns i våra barn och ungdomars ögon. Att vara en del av en gemenskap, att bygga ett samhälle, att fostras i kamratskap, att få mäta sig.

Tack till alla våra fina lokala föreningar – ni är en viktig del av Eskilstunas och Torshällas själ.

Och att få komma till er en fin vardagskväll när sommaren ännu inte lagt sig. Några hundra samlas runt idrottsplatsen, kaffet och den obligatoriska korven blandas med  lukten av linement och nyklippt gräs.

Så, precis så kan idrotten beskriva.

Fotboll6
Lokalderby – en del av den svenska folksjälen

Och Ärla vann över lokalrivalen Stenkvista i en fin och välspelad derbymatch med 3-1 ute i vackra Åsborgen. Släng er i väggen Barcelona, Chelsea, Djurgården och IFK Göteborg. Det är det här som är idrott.

På hemmaplan
Efter en helg på Way Out West i Göteborg så surrar musiken i mitt huvud ännu. Och så fick jag då se Emmylou Harris – äntligen. Och jag kan gå vidare i livet och bocka av mina ”big five” – Bob Dylan, Van Morrison, Neil Young, Bruce Springsteen och nu the Queen of country.

Patti Smith1Patti Smith
En ung och en äldre Patti Smith…men med samma budskap – ”People have the power”

Åt frukost i bordet bredvid 1970-talsikonen Patti Smith. Hon såg med sina 68 år både erfaren men också liten härjad ut men när hon steg in på scenen lite senare på kvällen så var det som bortblåst och hon satte oss alla på plats med ett optimistiskt och uppfodrande budskap om läget i världen. Det krävs tydligen en kvinnlig punkare även 2015…

I helgen ska det plockas hjortron. Vi får väl se hur framgångsrikt det blir.

Annars lyssnar jag på Sun Kil Moon. En amerikansk singer-songwriter i den berättande skolan. Musik är viktigt.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

