Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 16, 2015

Om att vara ny på arbetsplatsen, att utmana sig själv och vikten av självreflektion

Hösten är en tid då många kommer nya till sin arbetsplats.

äldreomsorg

Några börjar sitt första jobb, några passar på att byta till ett nytt uppdrag men kanske hos samma arbetsgivare.

Jag fick frågan av en av mina kollegor om det var något särskilt hen skulle tänka på i sin nya roll.

Det är en klok reflektion. Många gånger så jobbar vi bara på som att inget hänt. Må vara en ny arbetsplats, ett nytt uppdrag.

Att utmana sig själv
Att byta arbetsplats är en gyllene tillfälle att också pröva sig själv. Att passa på att utmana sig själv.

förändring

Många gånger blir vi stereotypa i våra ageranden.

Den som alltid har en tendens att se allt positivt fortsätter med det förhållningssättet. Den som alltid brukar beklaga sig och se problem fortsätter med den strategin.

Den som ofta brukar skämta bort det allvarliga fortsätter med det.

Allt detta är djupt mänskligt. Vi använder oss av de register vi känner oss trygga med och det som vi tror att omgivningen förväntar sig av oss.

När vi kliver in i ett nytt sammanhang så har vi möjlighet att träna på att bli bredare, att bli mer sammanhållna människor.

Den ofta positiva behöver träna på att också se och analysera de utmaningar vi står inför.

Förskola1

Den alltid kritiske behöver träna på att se möjligheter, att se helheten.

Och kanske vi som människor sällan är endimensionella utan vi bär på olika personlighetsdrag, värderingar och attityder samtidigt. Det kanske det är det som är att vara människa.

Att leva upp till nya förväntningar
När vi fått ett nytt jobb, ett nytt uppdrag så har det ofta skett efter en anställningsintervju eller att man fått en förfrågan att ta sig an något nytt.

Min erfarenhet är att det ofta är resultatet av att man gjort något bra. Man har synts eller profilerat sig som kunnig i det vardagliga arbetet.

Men min erfarenhet är också att man ges ett nytt uppdrag därför att arbetsgivaren ”tror” eller har en förväntan på vad man kommer att åstadkomma.

Ledarskap

Så det är två faktorer som samspelar; historia och framtid – vad vi åstadkommit men också vad vi förväntas prestera.

Där ligger också utmaningen. Att bli den som den som gett oss uppdraget eller anställt oss tror om oss. Det är ett stort ansvar.

Att ta ett nytt steg kräver självreflektion
Men min erfarenhet är också att vi behöver inte byta vare sig jobb, uppdrag eller arbetsgivare för att utvecklas.

Det går alldeles utmärkt att ta ett nytt steg i sin personliga och yrkesmässiga utveckling utan att byta arbetsplats eller jobb.

Men det förutsätter att vi har en förmåga att reflektera över vårt arbete, vad vi håller på med om dagarna.

Team Of 8 Blue People Holding Up Connected Pieces To A Colorful

Och kanske framförallt reflektera över vårt eget beteende. Hur vi är i vardagliga situationer.

Är jag hjälpsam, ser jag vad som behöver göras, tar jag ansvar, ser jag den andres goda intention eller är jag snarstucken, kritisk och behandlar omgivningen som att det fanns för mig?

Utveckling sker både i den egna inre dialogen med sig själv – förmågan till självreflektion skulle psykologerna kalla det.

Men också i förmågan att spegla sig i och samtala med sina arbetskamrater. Det kräver en öppen och kamratlig attityd på arbetsplatsen. Att bjuda på sig själv. Förmågan att vara rak och ärlig utan att såra.

Allt det vi lärt oss i Modigt Medarbetarskap – vad observerar jag, vad tänker jag, vad känner jag och vad vill jag – kan vi praktisera.

Jag vill se en kommunal organisation som tänker på de här frågorna. Jag vill se medarbetare och chefer som utvecklar inte bara verksamheten utan också sig själva.

Eskilstunaån 0018

Dels blir det roligare att arbeta och vi ges en möjlighet att utvecklas som människor.

Dels så utvecklar vi Eskilstuna. Och det är väl därför vi är på jobbet? Vi vill något med den här platsen där vi valt att leva och verka.

Du som kliver in i något nytt – stort lycka till. Du kommer att ta oss framåt.

Och du som är din arbetsplats och ditt nuvarande uppdrag trogen – lycka till. Du är mycket viktig.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Hej igen Pär!
    Jag har länge följt din blogg och du lyckas fortfarande fånga mitt intresse. Bra jobbat!
    När nya chefer blir intervjuade om hur dom ser på sitt nya jobb så är det vanligaste svaret att det kommer att bli en spännande utmaning. Det är säkert så men jag skulle önska att någon svarade att nu har jag en ny möjlighet att utmana mig själv, min arbetsgrupp och min organisation för att vi ska bli en förebild för andra.
    Modet måste vara något större än rädslan för att kunna förändra sitt beteende. Hos rädda människor sker ingen personlig utveckling. Otrygga chefer blir ofta defensiva och manipulativa.
    I kreativa arbetsmiljöer är det lättare att våga prova ett nytt beteende till sina arbetskamrater och sitt uppdrag.

    I sommar var jag och frun på semester i Eskilstuna. Den här gången tillsammans med våra barn- och barn-barn. För en av våra flickor var det särskilt spännande att få visa sina egna barn den stad där hon bodde under sina första levnadsår.

    /Håkan

  2. Hej Håkan!
    Vad glad jag blir för dina ord.

    Jag gillar din fundering kring rädsla, förändring och att utmana sig själv. Precis där – i den punkten – ligger också en del av sanningen om oss själva.

    Vad härligt att du återvänder till din hemstad – om än under sommaren – rotsystem är viktiga.

    Allt gott under hösten!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

