Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 13, 2015

Veckan som gått – w 33

På jobbet
Det är som att jag behöver uppdatera mig och påminnas om vilka frågor som var på gång innan sommaren.

Eskilstuna ån3

Det är väl ett tecken på att jag varit ledig och förmått koppla bort och av – förhoppningsvis.

Det är många viktiga bolagsfrågor som skall klaras av under hösten. Kommunfastigheter och Torshälla fastigheter skall bli ett och Bad AB skall införlivas i Kommunfastigheter.

Vi utreder behovet av ett logistikbolag som skall härbärgera verksamheten i Folkesta, Kjula och den blivande tågdepån i Gredby.

Vi analyserar också Munktell Science Park och den framtida inriktningen och mitt i allt ihop så finns ett uppdrag att undersöka möjligheten att sälja Parken Zoo.

När det gäller kommunens olika förvaltningar så är mitt perspektiv att tillsammans med förvaltningsledningarna och de politiska nämnderna få ordning på ekonomin. 2015 är ett tuffare år för hela Kommunsverige.

Arenan1

Och så mitt i det så många positiva framtids- och utvecklingsprojekt. Det nya badet står klart i vår och bygget av den nya arenan har precis påbörjats. Lägg då till det ökade bostadsbyggandet och miljösatsningarna – bl a en ny modern återvinningsstation ReTuna i Ekeby – så tornar höstens arbete fram allt tydligare.

Regionsamarbetet står också högt uppe på dagordningen där samarbetet med 4-Mälarstäder – Västerås, Enköping, Strängnäs och Eskilstuna – är särskilt prioriterat.

äldreomsorg

Och det viktigaste – våra medarbetare. Hur håller vi igång energin i Modigt Medarbetarskap, rekrytering och arbetsmiljöarbetet.

Så nog har vi att göra i höst.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag är uppvuxen och uppfostrad i den kommunala myllan mellan förskolor, skolor, fritidsgårdar, äldre- och psykiatriboenden, socialkontor, behandlingshem och kulturverksamheter.

Det är det som jag ägnat mig åt i snart 40 år. Och det är så lärorikt och stimulerande att vara med i en sådan utveckling.

Värdegrund

Många gånger så ges en bild – både i media och av oss själva – att det mesta blivit sämre. Jag är ett hyfsat vittne – mycket har tvärtom blivit bättre. Jag vet att det ibland är svårt att få gehör för det.

Samtidigt har jag största respekt för de som ser svagheter och pekar på problem. Det är också så vi tar oss framåt.

En vanlig ståndpunkt jag mött – oaktat om jag arbetat i Örebro, Västerås eller Eskilstuna – är att alla resurser ska användas till skola, vård och omsorg. Att göra staden fin, satsa på konst, idrottsplatser, bad eller det som roar är inget en kommun ska ägna sig åt.

Jag förstår resonemanget och kan också sympatisera med värdegrunden. Men min erfarenhet är också att en stad som inte känns bra, vacker eller spännande att bo i också tappar energi och glädje.

Parkfestivalen

Jag tänker på det här när vi nu på kort tid haft tre stora arrangemang som också bär prägeln av kommunala resurser i form av en medarbetare och pengar – Springpride, Friidrotts EM och nu förra helgen Parkfestivalen.

Jag dristar mig att säga att det har varit lyckat och jag är stolt över att vi i Eskilstuna klarat av vårt värdskap på ett sådant proffsigt och fint sätt.

Det är också en del av en stads själ, en kommuns uppdrag. Det betyder inte att vi inte prioriterar skola, vård och omsorg. Alltjämt är det 70-80% – kanske mer – av alla resurser som läggs på just det som invånarna upplever som viktigast.

Eskilstuna4

Men en stad utan sång och musik, en stad utan teater och idrott, en stad som inte känns levande och estetiskt vacker är ingen stad att leva i och för.

Det är så man bygger moderna städer så här i början av 2000-talet – i helhet.

På hemmaplan
Helgen stavas Göteborg. Två av mina närmaste vänner och jag tar tåget till Way Out West och Sveriges – i mina ögon – bästa musikfestival. Törs jag skriva Emmylou Harris, Patti Smith, Beck, War On Drugs, First Aid Kit, Sturgill Simpson…och så har 1990-talsikonen Lauryn Hill vaknat till.

Förra helgen firade vi min mammas 94-årsdag. Jag har skrivit det tidigare – det är en ynnest att få vara fyra generationer i en familj.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

