Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 6, 2015

Veckan som gått – w 32

På jobbet
Efter några riktigt bra semesterveckor så är jag tillbaka i jobb.

sommarblommor

Och även om det är lite tystare och ensligare på vägen till jobbet så märks det att vi är på väg in i augusti.

Jag har alltid gillat att komma tillbaka till jobbet efter lite längre ledighet. Inte så att jag inte tycker att det är skönt att vara ledig, få rå sig själv och inte vara beroende av en almanacka.

Nej, det handlar mer att jag känner att jag har ett spännande och utmanande uppdrag. Att få vara med och utveckla Eskilstuna.

Mdh1

Den här veckan så startar vi direkt med kommunstyrelsens arbetsutskott och på dagordningen står bl a detaljplan för nya högskolan, utvecklingen av Skiftinge, avsiktsförklaring avseende en stadsmission i Eskilstuna, näringslivsfrågor, ett antal motioner och medborgarförslag samt besök av arbetsförmedlingens chef Patrik Vikström.

Vi har en relativt hög arbetslöshet i Eskilstuna – bland som en följd av vår industrihistoria. Därför var det extra roligt att lyssna på AF-chefens budskap som bar en hoppfullhet om att många fått jobb under året och att han också såg en positiv trend där personer med utländsk bakgrund hittar in på arbetsmarknaden.

Jag vill också slå ett slag för en oerhört välskriven och informativ folkhälsorapport som redovisades för kommunstyrelsen. Den beskriver hur vi Eskilstunabor mår – både vad som är bra och vad som är mer problematiskt.

Folkhälsa

Jag uppskattar sådana här redovisningar som klarar av att ge breda och nyanserade bilder. Så arbetar en framåtsyftande kommunal organisation – ser och vattnar det som växer men ryggar inte för utmaningarna.

Den här veckan ska jag också bli intervjuad eller kanske mer av ett samtal på scenen på Fristadstorget. Jag utgår ifrån att det kommer att handla om Eskilstuna och vad en kommundirektör gör på dagarna…den som ändå visste. På torsdag vid 12-snåret.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
När man summerar en sommar så blir det naturligtvis väldigt subjektivt. Det beror på var man stått och sett sin stad – från vilken utkikspunkt.

Efter att både andats och levt med Eskilstuna i sommar och också samtalat med både Eskilstunabor och verksamhetsansvariga så ser mitt Sommareskilstuna ut så här;

För mig så överskuggas helhetskänslan av JEM i friidrott. Mer än tusen ungdomar besökte vår stad, ännu fler tusen var på Ekängen, rekord slogs och medaljer delades ut.

Friidrotts JEM2
Jag hade förmånen att var prisutdelare – här med 3000 m hinder-vinnaren Yohanes Chiapinelli från Italien

Jag blir så stolt över att Eskilstuna klarade av att vara gäst för de här Europamästerskapen. Många har gjort fantastiska insatser – våra friidrottsföreningar, kommunen och sponsorer från näringslivet.

Men min stora beundran går till alla frivilliga – flera hundra – som visade vad Eskilstuna går för.

Sommaren har också inneburit många engagemang, musik- och teaterhändelser. Bl a på Fristadstorget och i Torshälla.

Sommarjobb

Ca 600 ungdomar har varit igång som sommarpraktikanter och ytterligare 400 sommarjobbare inom den kommunala organisationen. Med dom siffrorna placerar vi oss i topp-10 i Sverige. Tack till er och tack till alla medarbetare som tagit om hand om och agerat arbetsledare.

Jag blir ofta imponerad över våra vård- och omsorgsverksamheter. De är igång 24 timmar om dygnet, året runt. Och så också i sommar. Lojala medarbetare som knåpat, vridit och vänt på schemaläggning och duktiga vikarier gör att verksamhetens kvalitet hållits uppe.

Jag får också rapporter om att vi förhoppningsvis är på väg att klara rekryteringen av lärare och förskolepersonal. Det är inte helt lätt men någonstans där så finns det ett driv.

Och så mitt i det enskilda verksamheter som betyder så mycket för oss. Ett Parken Zoo, ett Sundbyholm eller Vilsta och så kom det nästan 16 000 besökare till nya lilla Stadsmuséet. Att jämföras med förra årets dryga 5 000.

United

Och så tar Eskilstuna United mitt i sommaren – om än tillfälligt – serieledningen i fotbollsallsvenskan. Jag vet inte om det någonsin hänt i världshistorien…

Men samtidigt har jag också mött ett Eskilstuna med problem. Låt vara att det är några få som utsätter oss för fara och drar ner bilden av Eskilstuna. Men skottlossningar, mordförsök, våldtäkt, hatbrott, droger och missbruk oroar mig.

Samtidigt får vi inte förtröttas. Det är därför vi finns. För att möta utmaningarna, för att åtgärda problemen. Jag tror att det är viktigt att vi som arbetar och verkar i Eskilstuna har det synsättet. Saker och ting går att förändra. Det är det som driver oss.

Eskilstuna ån3

Ändock så är det i positiva ordalag jag summerar sommaren. Eskilstuna är både vackert och spännande, både kärlek och skavanker. Precis som en relativt stor stad i Sverige ska vara.

På hemmaplan
Att växla från sommarbostad till jobb-bostad är inte alltid enkelt. Barnbarnen fortsätter att springa i gräset och på altanen. Men nu är i varje fall grovstädningen genomförd.

Mer än 5500 på Tunavallen. Det var ett tag sedan. Och det är så kul att se United.

Och ni passar väl på att besöka Parkfestivalen i helgen. Mycket musik, glädje och folkfest mitt i stan. Nu håller vi tummarna för vädret.

Annars lyssnar jag mycket på Cory Chisel and the Wandering Sons och Drew Holcomb and the Neighbours. Men det gör jag mest för att göra mig lite märkvärdig.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär! Du ÄR en märkvärdig medmänniska i dess bästa betydelse.

  2. Gärna märkvärdig när det gäller min kärlek till musiken men inte i min roll som kommundirektör. Eller vad säger du Hans-Erik…

    Nu tar vi oss an hösten.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

