Skrivet av: Pär Eriksson | juli 24, 2015

Sommarpärspektiv XI 2015 -…å dessa viktiga vikarier och sommarjobbare

Jag tror att de flesta minns sitt första sommarjobb.

Sommarjobb

Det var ett sätt att för första gången tjäna egna pengar men det var också ett sätt att öva på att bli vuxen. Att ta ansvar, att också vara behövd av andra än sina närmaste.

En kommunal organisation går med lagbundenhet ner i viloläge under sommaren. Skolan är stängd och många verksamheter går på halvfart.

Men bara en del av våra verksamheter. Genom åren har jag alltid fascinerats över våra dygnet-runt-verksamheter. Vården, omsorgen och vår räddningstjänst tar ingen hänsyn till att det är sommar. 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet. Den är igång jämt.

Sommarjobb2

Att det är möjligt är att det finns en vilja hos våra ordinarie medarbetare att kompromissa om hur vi tar ut ledigheter men också att vi har så många duktiga vikarier och sommarjobbare.

Låt mig vara tydlig – ni är extremt viktiga för verksamheten. Jag är glad att ni finns.

Jag blir också stolt över att vi erbjuder allt fler ungdomar möjlighet till feriepraktik. I år ett antal hundra grundskole- och gymnasieelever.

Men vi gör det inte bara för att vara ”sjyssta”. Vi behöver er framöver. Vi behöver visa er att en kommun är något att lita på. Vi vill något gott för människorna som bor och lever här.

Kanske du är vår blivande lärare, socialsekreterare, sjuksköterka, ingenjör, brandman, administratör, chef eller kommundirektör.

Friends showing thumbs up sign

Då är det upp till oss att visa att vi har både spännande, viktiga och attraktiva jobb att erbjuda.

Och så mycket jag själv lärde mig på Slakteriföreningen i gamla Saluhallen, på St Eskils kyrkogård, på Skogaholms bageri och senare i Örebro kommun som var min första arbetsgivare efter min utbildning.

Jag är så glad att ni gav mig chansen och att jag fick visa att jag var mogen uppdragen.

Ha en fortsatt bra sommar!

Kommentera

Kategorier

